מפלגת רע"מ עוברת את אחוז החסימה, ואף עומדת על חמישה מנדטים - לאחר שאתמול ניבאו לה המדגמים דווקא כישלון. כעת יכול יו"ר המפלגה מנסור עבאס להשלים לליכוד את המנדט החסר לצורך הרכבת ממשלה, וכנשאל הבוקר (יום רביעי) באולפן ynet אם קיבלה פנייה מהליכוד השיב: "מתנהלים מגעים עם כל המפלגות". הוא גם לא שלל שיתמוך בממשלה שבה יהיו חברים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר: "אנחנו לא בכיס של השמאל".
למרות התוצאות הנוכחיות שמצביעות על חמישה מנדטים לרע"מ, יצוין כי קולות המעטפות הכפולות, כ-450 אלף במספר, טרם נספרו והן עשויות להשפיע על התוצאות.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
"היו מגעים עם כולם". מנסור עבאס מחוץ לביתו, הבוקר שאחרי הבחירות
(צילום: שרון צור)
3 צפייה בגלריה
מטה הליכוד לאחר תוצאות מדגמי בחירות 2021
מטה הליכוד לאחר תוצאות מדגמי בחירות 2021
מנסור עבאס ישלים לממשלה? נתניהו במטה הליכוד, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עבאס, שדיבר גם בפתח ביתו במראר, אמר כי "כבר אתמול ב-22:00 אמרנו שנעבור את אחוז החסימה. כרגע אנחנו מקווים שנצליח לשמור על המנדט החמישי שיקר לנו מאוד".
מאוחר יותר, כשנשאל אם מישהו דיבר איתו מהצד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, השיב עבאס: "היו מגעים כל הזמן בחודשים האחרונים, אבל זה לא ברמה של.. כל המפלגות ששואפות להרכיב ממשלה היו איתנו במגע מסוים. אני לא אפרט על זה, אבל נמתין לשעות הקרובות ולימים הקרובים".
במגעים עם הליכוד, עלתה אפשרות שתעברו את אחוז החסימה ויצטרכו אתכם? "במשך השנתיים שאני נמצא בכנסת היו לי הרבה פגישות עם הרבה אנשים. אני אף פעם לא יוצא ומדבר על תכנים בתקשורת. מה שראוי לפרסם נפרסם, ומה שלא ראוי אז לא מדברים עליו. אמנם אין לנו ניסיונות במגעים קואליציוניים, אבל לא אנהל את המו"מ בתקשורת".

מה אתה רוצה בשביל הציבור שלך? "העלינו את הנושא של פשיעה ואלימות, של מצוקת הדיור, של פיתוח כלכלי והעוני בחברה הערבית. העלינו גם את הסדרת המעמד המוניציפלי של היישובים הלא מוכרים בנגב. יש הרבה סוגיות כמעט בכל תחום מהתחומים הכלכליים והחברתיים. צריך תוכנית ממשלתית מקיפה".
תהיה חבר בממשלה עם סמוטריץ' ובן גביר? "זאת לא הגישה. אנחנו מנהלים מגעים עם מפלגת שלטון שרוצה להרכיב ממשלה ולא עם מפלגות לוויין למפלגת השלטון. מבחינתנו, מי שירצה לבוא איתנו במגע, נשמח לנהל איתו שיחות ונעלה את העמדות והדרישות שלנו. כך נדע אם נוכל להתקדם או לא".
3 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
"הגיעו לאלימות נגדי, אבל אנחנו חייבים לשתף פעולה". עודה
(צילום: גיל נחושתן )
באיזו ממשלה תעדיף לשבת? "בחודשים האחרונים, במקום להיות במקום נידח בפוליטיקה הישראלית ובכיס של השמאל, מיצבנו את עצמנו מחדש. לא בשמאל אבל גם לא בימין. יש לנו עיקרון שמי שפוסל אותנו גם אנחנו נפסול אותו. עקרונית נעלה את הדרישות שלנו, ומי שיענה להן - נשקול. אנחנו מפלגה ולא איש יחיד, נקבל החלטה בצורה מסודרת ונתנהל בצורה ממלכתית וראויה".
על הפילוג במשותפת אמר: "האשימו אותי במשך חודשים כבוגד וכמשת"פ. בסופו של דבר הגענו לאלימות פוליטית נגדי ולפגיעה גופנית, אבל אני סולח ומסתכל קדימה. אנחנו רוצים לשמור על המרקם החברתי שלנו ואני מקווה שהשותפים לשעבר במשותפת יחשבו מסלול מחדש, גם פוליטי וגם מבחינת ההתנהלות שלהם. בסופו של דבר אנחנו חברה אחת וחייבים לשתף פעולה באיזשהו מובן".
מתי תיפגש עם נתניהו? "קודם נסיים את ספירת הוקלות, נדע איפה אנחנו עומדים ומה חלוקת הגושים, ואז נחליט. אני חושב שאם לנתניהו או ללפיד תהיה אפשרות להרכיב ממשלה בלעדינו, הם יעשו את זה. אני ריאלי ומכיר את המערכת הפוליטית".
מוקדם יותר הבוקר, כשעוד לא היה ברור אם רע"מ עברה את אחוז החסימה, אמר עבאס כי "יש לנו את תוצאות האמת כבר משעות הבוקר ונראה לי שאנחנו נחצה את גבול ה-160-165 אלף קולות.אני סומך ויש לי ביטחון באזרחים שלנו, אזרחי החברה הערבית, שתמכו ברע"ם ודחפו אותה קדימה, אחרת לא הייתי יכול להחזיק מהעמד אל מול המתקפות וההאשמות שהיו נגדי, נגד המפלגה ונגד התנועה האיסלאמית".
מוקדם יותר הבוקר נראתה רע"ם רחוקה מאחוז החסימה, אולם עבאס טען כי בידיו תוצאות אחרות ושידר אופטימיות: "אנחנו ניכנס לכנסת וניוצג שם בארבעה, אני מקווה שעוד נזכה לחמישה מנדטים, אבל לפחות ארבעה. זה הכוח שהיה לנו ברשימה המשותפת".

עוד אמר לכתבים: "עברנו לילה ארוך. התחלנו עם מדגמים שממש לא החמיאו לנו. ידענו מהתחלה שהתוצאות יהיו אחרות. תמונת המצב כרגע אמנם שאנחנו בינתיים לא מופיעים שם ברשימה של המפלגות שעברו את אחוז החסימה אבל מבחינת התוצאות שיש לנו ביד מהיישובים הערביים, הצלחנו להביא תוצאות. אנחנו כבר עם יותר מ-150 אלף קולות, זה אומר שאנחנו בפנים, נמתין לתוצאות האמת".
הוא סיפר שקיבל טלפונים מבוחרים, "אני חושב שכולם עכשיו מחכים שהתוצאות יהיו סופיות. זה גבולי מאוד, מנדט אחד יכול לשנות את המפה, מפת הגושים, ולכן אני חושב שכולם ממתינים לרגע שבו נדע מה ההרכב שלהכנסת הבאה".

"השגנו את מה שרצינו, רע"מ היא סוס מנצח"

על אף תוצאות המדגמים, הבטיח אמש עבאס לאנשיו שחגגו במטה המפלגה: "עד שעות הבוקר נעבור את אחוז החסימה". תומכיו נשאו אותו על הכתפיים ונופפו בדגלים לצלילי שירים. בשיחה עם ynet אמר שאינו מאמין במדגמים ובסקרים, אלא באנשים. "הם האמינו שרע"מ ראויה להמשיך ולהוביל את הקו הזה ולתת תקווה לחברה הערבית. אני מקווה שגם מנהיגי המפלגות ששואפות לנהל את המדינה והממשלה יחשבו על החברה הערבית, יחשבו שראוי להושיט לה יד. כל הטענות שהערבים לא רוצים להשתלב ולהיות חלק ממעגל מקבלי ההחלטות לא נכונות".
לדבריו, "אני חושב שהחברה הערבית הכריעה היום שהיא רוצה גישה חדשה בפוליטיקה ואני חושב שמן הראוי שהמנהיגים ומפלגות הרוב, בוא נקרא לזה, ינהגו ככה ויכריעו בשאלה הזאת של אם לשלב את החברה הערבית ואת נציגי החברה הערבית בכל הרמות ובכל הדרגים".

עבאס נשאל אם הוא מוכן להצהיר שלא יישב עם נתניהו או עם מתנגדיו, וסירב. "אנחנו רוצים לשמוע מכולם. פתחתי אופציות רחבות בפני החברה הערבית דרך רע"מ", הוא אמר. "אנחנו לא בכיס של אף אחד. לא של נתניהו, לא של יאיר לפיד ולא של סער. אני מודה גם לאזרחים היהודים שתמכו. יש הרבה שדחפו ונתנו תחושה שאני נמצא גם בכיוון הנכון בשיח שאני מנהל מול הציבור היהודי".
יו"ר רע"מ הוסיף: "השגנו את מה שרצינו. לאורך כל הלילה, אחרי תוצאות המדגמים, אמרתי בצורה חד משמעית שרע"מ היא הסוס המנצח בבחירות. הייתי בטוח כי אני סומך על העם שלנו ועל החברה שלנו שממקמת אותנו במקום ראוי בפוליטיקה הערבית ובפוליטיקה הישראלית. ידענו את זה מראש, הרגשנו את השטח ואת האנשים. אני מודה לכל הגברים, הנשים, הצעירים והצעירות. לכולם. לכל העדות שתמכו בנו: נוצרים, דרוזים ומוסלמים, תושבי הצפון, הדרום והנגב במיוחד. אני אוהב אותם ואעשה הכל למענם".
פורסם לראשונה: 07:58, 24.03.21