תוכנית המענקים לכל אזרח מעל גיל 18 שאותה הציגו אמש (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, סופגת תגובות קשות. עצמאים, שכירים ומובטלים שנמצאים בקשיים כלכליים תוקפים את ההחלטה לחלק את הכסף ללא הבחנה, בזמן שהמענקים שהעבירה הממשלה לידי העצמאים מסתכמים בחלקם בסכומים זעומים. אל הביקורת הצטרפו גם פוליטיקאים בקואליציה ובאופוזיציה.
6 צפייה בגלריה
ראשית
ראשית
(צילום: מוטי קמחי, לע"מ )
במקביל, פעילים בקבוצות המחאה הכלכלית נערכים לקראת חסימות כבישים הבוקר. בקבוצות סגורות כתבו פעילים על כוונה לחסום קטעים בכבישים 4 ו-2.
"יש כאלו שממשיכים לעבוד ולהרוויח יפה. למה הם צריכים לקבל גם בזמן שאחרים סובלים ומתוסכלים?", תהה ניב גור-גרמי, מתווך עצמאי מאילת, שקיבל מענק של 700 שקל במסגרת התכנית הכלכלית לטיפול בעצמאים. "אנשים לא מצליחים לקבל את הפעימות בגלל חישובים שאלוהים יודע איך עשו אותם. לביטוח לאומי ומס הכנסה יש את כל הנתונים. היו צריכים להפקיד למי שלא הכניס סכום מינימלי בלי פעימות ובלי ביורוקרטיה".
6 צפייה בגלריה
מענק מענקים מס הכנסה עצמאים בעלי עסקים נגיף קורונה
מענק מענקים מס הכנסה עצמאים בעלי עסקים נגיף קורונה
מענקים שקיבלו עצמאים. "צריכים לבקש נדבות?"
(צילום: שאול גולן)
על פי התכנית שהציג ראש הממשלה, כל משפחה שלה ילד אחד תקבל 2,000 שקל, כל משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקל ומשפחות עם שלושה ילדים ומעלה יקבלו 3,000 שקל. כל אזרח אחר מעל גיל 18 יקבל 750 שקל. עלות התוכנית הכוללת נאמדת בשישה מיליארד שקל, שלפי גורמים באוצר ישולמו לבסוף על-ידי הציבור – לאור הגדלת הגירעון בעקבות המהלך.
"העם מלחיץ, המנהיג נלחץ - והמדינה בגירעון"
ליאור פוזניאק, צלם ועורך וידאו עצמאי, שלו שלושה ילדים, מתמודד עם הפסדים קשים בחודשים האחרונים לאור ההנחיות על ביטול האירועים. ליאור אמר כי המהלך רחוק מהצלת הכלכלה של ישראל. "אני לא בא בטענות ואומר תודה על כל שקל שניתן, אבל המענקים שקיבלנו לא מספיקים ורחוקים מהתמורה שאנחנו צריכים לקבל עבור המיסים שאנחנו משלמים", הוסיף ליאור.
נוי, שהקימה את העסק שלה בסוף 2018, סיפרה שקיבלה עד כה מענק בודד בסך 700 שקל. "למענקים של העצמאים הציבו קריטריונים שגרמו להרבה עסקים ליפול בין הכיסאות, בהם אנשים כמוני", אמרה. "לא קיבלנו כלום כבר כמעט ארבעה חודשים. ראש הממשלה מחלק כסף ומוותר על הקריטריונים. אנחנו צריכים לבקש נדבות?".
גם הילה בן שוהם אברהם, קוסמטיקאית עצמאית, מתחה ביקורת על ההחלטה ואמרה שבעיניה, אי אפשר להמשיך לחלק מענקים בלי תוכנית חירום כלכלית. "מחודש מרץ מתחולל משבר הקורונה בארץ, כמעט חצי שנה ואין פה תוכנית מסודרת", אמרה. "העם מלחיץ, המנהיג נלחץ – והמדינה בגירעון עצום".
6 צפייה בגלריה
עו"ד רועי כהן נשיא להב מכריז על הקמת מפלגת העצמאים
עו"ד רועי כהן נשיא להב מכריז על הקמת מפלגת העצמאים
"מספיק עם השליפות מהמותן". רועי כהן
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נתוני ארגון העצמאים לה"ב, 150 אלף עצמאים קיבלו היום פחות מ-2,000 ש"ח מענק ועשרות אלפים לא קיבלו מענק כלל.
עו"ד רועי כהן, נשיא הארגון, אמר כי הוא דורש מראש הממשלה ושר האוצר לקחת אחריות על ציבור העצמאים, לפי שהם מפזרים כסף לכל עבר, כלשונו. "150 אלף עצמאים קיבלו פחות מ-2,000 שקל סיוע ועשרות אלפי עצמאים לא קיבלו ולו שקל אחד", אמר. "מאיפה ההחלטה ההזויה לתת כסף לאנשים עובדים ולמי שלא צריך במקום למי שזועק? ציבור העצמאים מדמם. מספיק עם הפופוליזם והשליפות מהמותן. השטח בוער".
גם שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, הצטרף לביקורת. "ראש הממשלה ושר האוצר הציגו החלטה חסרת היגיון - לשפוך מיליארדי שקלים על אוכלוסיות שלא זקוקות לכך, במקום להגדיל את הסיוע לאלו שכן. מעבר לכך, הכספים שיחולקו יגיעו מהלוואות שאנחנו, הדור הצעיר, ניאלץ להחזיר דרך מיסים וקיצוצים בעוד עשר שנים, בזמן שבינתיים עדיין לא נראית באופק תכנית לחילוץ הצעירים ממשבר האבטלה הנוכחי. הממשלה הזו מנותקת מהעם ופועלת מתוך שיקולים פוליטיים צרים".

"עוקפים את הכנסת כדי לברוח מעמדת הציבור"

תוכנית המענקים של נתניהו וכץ לא הייתה חסינה מביקורת גם בכנסת ובתוך ממשלת האחדות. ראש הממשלה החליפי בני גנץ אומנם עודכן על התוכנית כבר אתמול בצהריים, אך במפלגתו כחול לבן הביעו התנגדות. "כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך", מסרה המפלגה. "כל חיזוק כלכלי לאזרחי ישראל מבורך, אך צריך לעגן זאת בתוכנית אחראית וארוכת טווח".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"להזרים כסף למי שפרנסתו נפגעה". גנץ
(צילום: עדינה הלמן, דוברות הכנסת )
יו"ר ועדת הכספים משה גפני מיהדות התורה תקף גם הוא את ההחלטה. "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי? ולמה לא לתת לפי מספר הילדים? אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם תבוא לידי ביטוי עמדת הציבור", אמר.
השרה לעניינים אסטרטגיים, אורית פרקש הכהן (כחול לבן), הוסיפה: "אסור לשפוך ים של כסף ללא הבחנה בין עשירים לעניים. זו לא תוכנית, זה פופוליזם. רק לשם המחשה, יכולנו בכסף הזה לממן כמעט שנה של חינוך חינם לילדי הגיל הרך (אפס עד שלוש) ולהקל על זוגות צעירים, לעודד תעסוקה או להשקיע במנועי צמיחה אחרים".
"עדיף שהמסוקים יפזרו את הכסף איפה שבאמת צריך, במקום מעל לעננים"
גם שר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ) תקף את התוכנית של נתניהו וכץ. "הקורונה כאן ונשארת לצערי, שרשרת ההדבקה לא נקטעת והכלכלה במשבר". הוא ציין כמה צעדים שיש לבצע במאבק בנגיף הקורונה, והתייחס גם לתוכנית המענקים: "פיצויים למי שנפגע, לא פיצויים רוחביים. בעלי עסקים, עצמאיים, מובטלים ומשפחות מוחלשות צריכים לקבל כסף, משפחות עובדות לא".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר: "עדיף שהמסוקים עם המזומנים יפזרו את הכסף איפה שבאמת צריכים במקום מעל לעננים. 80 אלף בעלי עסקים נותרו בינתיים מחוץ למערך הפיצויים, חסרים תקציבי חירום למתווה הנכים, לילדים בסיכון ולקשישים בודדים, העובדים הסוציאליים שובתים כבר 10 ימים. צריך להנחית את המסוקים על קרקע המציאות לפני שכל אלה מתרסקים".
6 צפייה בגלריה
גפני. "למה לתת למשפחות עשירות?"
גפני. "למה לתת למשפחות עשירות?"
גפני. "למה לתת למשפחות עשירות?"
(צילום: מוטי קמחי)
הביקורת על התוכנית הגיעה גם לשורות הליכוד. ח"כ מיכל שיר כתבה בטוויטר: "יש הרבה אנשים שזקוקים לכסף, אבל תודה לאל ולמדינת ישראל, יש גם רבים שלא. אני מברכת על המהלך, אבל יש לאפשר לאזרחים שלא זקוקים לו לוותר עליו כדי שהכסף ילך למקומות שזקוקים לו יותר. אני מאמינה שיש אנשים שישמחו לוותר למען האחר".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לא תקף את ראש הממשלה ושר האוצר, אך הודיע שיתרום את המענק. "המשכורת של חברי הכנסת לא נפגעה, כך שאין סיבה למענק הזה", כתב לפיד בטוויטר. "מי שיכול להרשות לעצמו צריך לתרום את המענק לאלו שצריכים אותו באמת".
פורסם לראשונה: 23:37, 15.07.20