ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (יום ד') על חלוקת מענקים של בין 750 ל-3,000 שקל לאזרחי ישראל ברקע משבר הקורונה, וציין כי הורה להביא בפניו צעדים לצמצום התפשטות הנגיף תוך 48 שעות. "הכסף הזה יעודד את הצריכה ואת העבודה ויניע יותר מהר את הכלכלה", אמר ראש הממשלה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
צעדים להשטחת העקומה. נתניהו
(צילום: לע"מ )
"הגל השני שאנחנו מדברים עליו תמיד כבר הגיע אלינו. אנחנו נאבקים בו בנחישות ובאחדות. אנו נוקטים צעדים בריאותיים וכלכליים. אני שומע את המצוקה, אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני מודיע על צעד משלים - תמיכה כלכלית נוספת לכל אזרחי ישראל. זה צעד שמתווסף לתוכנית הכלכלית שהצגנו לפני שבוע, ולצעדים שעשינו באפריל-מאי".
לדבריו, "לפי הלמ"ס, הצעדים פעלו - ועשרות אלפי ישראלים חזרו לשוק העבודה".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו לצד התוכנית
(צילום: לע"מ )
ראש הממשלה אמר כי במסגרת התוכנית, תקבל משפחה עם ילד אחד 2,000 שקל, משפחה עם שני ילדים 2,500 שקל ומשפחה עם שלושה ילדים ומעלה יקבלו 3,000 שקל. כל אזרח שאינו נשוי ומעל גיל 18 יקבל 750 שקל.
נתניהו אמר כי הכסף יתקבל תוך ימים באמצעות המנגנון של הביטוח הלאומי, אך ציין כי יש צורך בקבלת החלטה על כך לפני כן. "אני בטוח שאקבל את התמיכה של בני (גנץ - נ.פ) והאחרים, אבל לא בטוח שלא נצטרך לעבור לחקיקה. אני מקווה שלא נצטרך לחפש דרכים לעקוף את זה ומקווה שנסתפק בהחלטת ממשלה". הוא אמר כי הוא מצפה מכל סיעות הכנסת לתמוך בחוק כזה, במידה שיצטרכו להעביר את התוכנית לחקיקה בכל זאת.
נתניהו התייחס גם לפן הבריאותי, ולמספרי החולים המאמירים: "הנחיתי להביא תוך 48 שעות צעדים נוספים שיעזרו לשטח את עקומת התחלואה. צריך להמשיך לנקוט צעדים נחושים כדי להגיע לשם. אנחנו עושים הכל כדי להימנע מסגר מלא, אבל כדי להימנע מזה - צריך שיתוף פעולה. חייבים להפוך את הנחיות משרד הבריאות לאורח חיים".
בכירים בממשלה אמרו כי הצעדים שנשקלים במקרה שלא יחול שינוי בתמונת התחלואה בימים הקרובים הם בין היתר הגבלת התקהלויות ל-10 בני אדם, סגירת בתי הכנסת והישיבות, העברת מסעדות למשלוחים בלבד, סגירת בריכות השחייה ומכוני הכושר שוב, סגירת חופי הים והבריכות בבתי המלון וצמצום פעילות התחבורה הציבורית.
"לא אמרתי צאו ותפרו את ההנחיות"
ראש הממשלה גם תקף את ח"כ עידן רול, שקרא לא לציית להנחיות הממשלה הנוגעות לקורונה. "ההפיכה וביטול הכללים זו סכנה ממש", אמר נתניהו. "מה שראינו ברחובות בימים האחרונים, אלימות נגד שוטרים ואזרחים, זה ראוי לכל גינוי ואין מקום לנבחרי ציבור להגיד להפר את ההנחיות".
הוא הוסיף: "חירות הביטוי והמחאה שמורה לכל אדם וכל קבוצה, אבל אנשים נדבקים כי הם לא שומרים על הנחיות בהפגנות ואז נדבקים. זה פשוט אסון. אסור לנו לדבר על מרי אזרחי, ללכת לשנאת חינם, לשנאת אחים".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
השר כץ. "מתניעים את הצמיחה"
(צילום: לע"מ )
ראש הממשלה הגיב לביקורת על כך שקרא לאזרחים "לצאת לבלות" עם סיום גל התחלואה הראשון. "לא אמרתי 'צאו ותפרו את ההנחיות'. עשינו דבר שלא התברר כנכון – פתיחת אולמות האירועים וההתקהלויות". הוא הוסיף כי "מי שלא נשמע להנחיות לוקה בחוסר אחריות. שמירה על הכללים היא שמירה על כולנו ועל הכלכלה".
שר האוצר ישראל כץ אמר כי "התוכנית הזאת היא צעד משלים לתוכנית הרשת הכלכלית שלנו. הצעד הזה הוא לא צעד כלכלי קלאסי. הוא מאפשר להזרים כספים במהירות, בלי קריטריונים, בניגוד לתוכנית המוסדרת כדי לאפשר להתניע את הצמיחה והביקוש". הוא הוסיף: "הדבר המרכזי שאנחנו מובילים הוא וידוא שכל ההחלטות יבוצעו. התוכנית הכלכלית מחוקקת בכנסת ובשבוע הבא נסיים את התהליך".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ, היום. התנגדות לחלוקה לכל האזרחים
(צילום: עדינה הלמן, דוברות הכנסת )
בדיון שהתקיים הערב במשרד האוצר הביעה הנהלת האוצר התנגדות לתוכנית שכץ ונתניהו מקדמים, לאור העובדה שמדובר בחלוקת כספים ללא כל היגיון או קריטריונים - גם למי שאינו זקוק לכך. לטענת גורמים באוצר, מדובר במהלך שיגדיל את הגרעון עוד יותר, ובסופו של דבר ישולם על ידי הציבור.
גם בכחול לבן התנגדו לחלוקה כוללת של מענקים. "כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה - מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך", נמסר מהמפלגה. "כל חיזוק כלכלי לאזרחי ישראל מבורך, אך צריך לעגן זאת בתכנית אחראית וארוכת טווח שתבטיח שגם בשנה הבאה פרנסתם וחוסנם ישמר". גורמים במפלגה ציינו כי גנץ עודכן על התוכנית אתמול והיום בצהריים.
גם ח"כ מיכל שיר מהליכוד הביעה ביקורת: "יש הרבה אנשים שזקוקים לכסף, אבל תודה לאל ולמדינת ישראל, יש גם רבים שלא. אני מברכת על המהלך, אבל יש לאפשר לאזרחים שלא זקוקים לו לוותר עליו על מנת שהכסף ילך למקומות שזקוקים לו יותר".
6 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"לפזר את הכסף איפה שצריך". שמולי
(צילום: שמוליק דודפור)
אל הביקורת בתוך הקואליציה הצטרף שר הרווחה איציק שמולי, שאמר: "עדיף שהמסוקים עם המזומנים יפזרו את הכסף איפה שבאמת צריכים במקום מעל לעננים. 80 אלף בעלי עסקים נותרו בינתיים מחוץ למערך הפיצויים, חסרים תקציבי חירום למתווה הנכים, לילדים בסיכון ולקשישים בודדים, העובדים הסוציאליים שובתים כבר 10 ימים. צריך להנחית את המסוקים על קרקע המציאות לפני שכל אלה מתרסקים".
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים לה"ב, אמר כי הוא דורש מראש הממשלה ושר האוצר לקחת אחריות על ציבור העצמאים, לפי שהם מפזרים כסף לכל עבר, כלשונו. "150 אלף עצמאים קיבלו פחות מ-2,000 שקל סיוע ועשרות אלפי עצמאים לא קיבלו ולו שקל אחד", אמר. "מאיפה ההחלטה ההזויה לתת כסף לאנשים עובדים ולמי שלא צריך במקום למי שזועק? ציבור העצמאים מדמם. מספיק עם הפופוליזם והשליפות מהמותן. השטח בוער".
במענק שחילקה הממשלה לאזרחים באפריל האחרון, הועברו 500 שקל לכל אזרח ותיק ולכל ילד במשפחה עד ארבעה ילדים. אז, עדכן נתניהו את אנשי האוצר בתוכנית, דקות ספורות לפני נאומו לאזרחים בתקשורת. עלות אותו מענק הוערכה בכמיליארד שקלים וחצי.
איתמר אייכנר, סיון חילאי והדר גיל-עד השתתפו בהכנת הכתבה