שר הביטחון בני גנץ התייחס היום (שני) לראשונה לפרשת מותו של קצין המודיעין בכלא הצבאי. לשאלת ynet בנושא תחושת אי-הנוחות מהסתרת הפרשה, השיב גנץ בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת כי "מדובר באירוע בעל משמעויות ביטחוניות. אנחנו נמצא את הדרך ליישר את ההדורים. אני מבין את התחושה הקיימת סביב פרשיות שאין סביבן בהירות, אבל אנחנו נפעל לשפר את זה ככל שניתן במגבלות הביטחון".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון גנץ וקברו של הקצין
שר הביטחון גנץ וקברו של הקצין
שר הביטחון גנץ וקברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן, עמית שאבי)

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) התייחס אחר הצהריים לנושא במסגרת "נאומים בני דקה" במליאת הכנסת. "לפני כשלושה שבועות מת בכלא הצבאי קצין מודיעין לאחר שהוחזק שם תשעה חודשים ללא משפט. חשוב להדגיש ששמו נוקה מחשד לריגול, בגידה או מגע עם סוכן זר", אמר כסיף.
במסגרת נאומו הקצר הוסיף כסיף כמה "מחשבות מטרידות" כלשונו על "התנהלות רשויות המדינה" בנושא. "כיצד מת אדם בכלא הצבאי החדיש שבו מנוטרים החדרים 24/7? איך זה שאדם התאבד שם, לכאורה? כיצד זה שחוטפים ומעלימים אזרח המדינה לחודשים ארוכים ומחזיקים אותו בכלא ללא פסק דין ומבלי שהיעלמותו מוסברת לאיש?
"כמה אנשים נמצאו בעבר ונמצאים כרגע במצב דומה ללא ידיעתנו? האם כחונטות באמריקה הלטינית היינו? האם לרודנויות שלהן ישראל מוכרת אמל"ח דמינו? איך ייתכן שרק אחד נחשד שהוביל לנזק שמתארים אותו ככזה משמעותי? האם לא נמצאו עוד אחראים, או שמישהו מטייח? אלו רק מקצת מן השאלות שעולות מן הטרגדיה הזו, תנחומיי למשפחה השכולה".

גם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי נדרשה לנושא. מיכאלי אמרה בישיבת סיעתה בכנסת כי "זאת פרשה כאובה ביותר בגלל המוות כשלעצמו עושה תחושות מאוד קשות. מדיניות ההסתרה הזאת חייבת לעבור מהעולם.
"אני לא מצויה בפרטים אבל מה שברור זה שאחרי הפרשה אנחנו נצטרך לחשוב ולראות איך אנחנו דואגות להסדיר את הדברים באופן שלא יחזרו על עצמם. הדברים צריכים להתנהל בצורה שאין בה הסתרות".

הפרשה המסווגת של מות הקצין שנחשפה ב-ynet הגיעה הבוקר שוב לפתחו של בית הדין הצבאי בקריה בתל אביב, שדן על התרת פרסום פרטיו של הצעיר. הדיון התקיים בדלתיים פתוחות, אך בשלב מסוים הוציא השופט את כולם החוצה והמשיך את הדיון במעמד התביעה ובא כוחה של המשפחה.
נציג צה"ל בדיון, סגן-אלוף מתן סולומש, אמר כי כתב האישום יימסר היום למשפחה, כפי שביקשה, והדגיש שמדובר ב"אירוע טרגי, קשה ומטלטל". לדבריו, הצבא קיים הערכת מצב שבסיומה נוסחה פסקה נוספת שתותר לפרסום מכתב האישום - בעיקר לנוכח הפרסומים השונים ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת זרים.
"חלו שינויים בימים האחרונים", אמר סולומש. "חלק מהפרסומים שהיו בכלי תקשורת בארץ ובעולם הציגו מידע מטעה עם השלכות במישור הביטחוני, או הפרו צווי איסור פרסום. חלק מהפרסומים לא רק שעלולים לפגוע בביטחון אלא יש בהם גם הצגה לא מדויקת ביחס לקצין, בלשון המעטה".
3 צפייה בגלריה
נשיא בית הדין דורון פייליס בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
נשיא בית הדין דורון פייליס בדיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
נשיא בית הדין הצבאי פיילס
(צילום: יאיר שגיא)
נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אלוף דורון פיילס הסכים עם נציג הצבא על פרסום מידע מוטעה בצורה לא אחראית - אך הודה שיש "צמא גדול למידע בפרשה בציבור ובכלי התקשורת", כלשונו.
פרקליט המשפחה, עו"ד בני קוזניץ, אמר בדיון כי המשפחה מתנגדת לפרסום נסיבות המוות - ודורשת לקבל את כל פרטי החקירה. "הקצין עשה כל שביכולתו כדי להגן על ביטחון המדינה", אמר עורך הדין. "הוא זכה בפרסים הקשורים לביטחון ישראל - לא ראוי שזה ייאמר? לפי הפרפרזה שראיתי התביעה מנסה לייצר נרטיב. עניין המניע לא הוזכר, וחומרי החקירה מכילים קלסרים רבים וניתן להראות להם דף או שניים".
קוזניץ ציין עוד כי "המשפחה בסערת רגשות. בסופו של יום הם שלחו לצבא בחור צעיר, אינטליגנט, מלח הארץ שהגיע למעמד של להיות קצין באגף המודיעין, וקיבלו מישהו שנפטר. אנחנו כאן כדי ללמוד את נסיבות המוות, כי המשפחה עדיין לא יודעת ודורשת למצוא את האחראים לכך כדי להבין מה הביא למותו. זכותם לדעת ולקבל את פרטי האישום כפי שהצבא הבטיח לעשות בעקבות הבקשה שהגשנו".
3 צפייה בגלריה
עו"ד בני קוזניץ מייצג את משפחתו של הקצין -דיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
עו"ד בני קוזניץ מייצג את משפחתו של הקצין -דיון בחשיפת פרטי מותו של קצין מודיעין בכלא הצבאי
עו"ד קוזניץ
(צילום: יאיר שגיא)
הקצין, ששירת באגף המודיעין, נעצר בספטמבר 2020 לאחר חקירה של מצ"ח. אחרי שנחקר ביחידה, הגישה נגדו הפרקליטות הצבאית כתב אישום לבית הדין הצבאי והוא עצמו נעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בלילה שבין 16 ל-17 במאי הוא נמצא במצב רפואי קשה, פונה לבית חולים, אולם שם נקבע מותו. גורמים צבאיים העריכו בתקופה האחרונה כי הקצין התאבד, אולם בסביבת משפחתו טענו שהוא לא שם קץ לחייו. כעת, ממתינים החוקרים לקבלת תוצאות הנתיחה הסופית.