2 צפייה בגלריה
ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים
ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים
הוועדה לבחירת שופטים
הוועדה לבחירת שופטים צפויה להתכנס מחר (שני) בפעם האחרונה ככל הנראה לאור האצת פיזור הכנסת, אך למרות הדהירה לבחירות חברת הוועדה אוסנת מארק (הליכוד) הגישה הצעת חוק שתחייב לערוך ולפרסם את פרוטוקולי הישיבה.
במערכת המשפט דחו בעבר דרישות דומות בטענה שחשיפת פרוטוקול תפגע בפרטיותם של מועמדים לשפיטה וימנע מאחרים להגיש את מועמדותם, והדרישה של מארק עלתה ברקע מינוי שני שופטים שלא עברו את מליאת הוועדה ומעלה הילוך במלחמות הפנימיות של חברי הוועדה ומכתב ששיגרה לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר המשפטים אבי ניסנקורן לפני כשבועיים.
2 צפייה בגלריה
אוסנת מארק, אסתר חיות
אוסנת מארק, אסתר חיות
לקראת עימות נוסף? מארק וחיות
(צילום: גיל יוחנן, אורן בן חקון)
הצעת החוק של מארק דורשת לפרסם את הפרוטוקול באתר משרד המשפטים כדי להגביר את אמון הציבור בהליך בחירת השופטים, שגם כך התערער על רקע הפרשיות האחרונות.
במכתב ששלחה מארק לחברי הוועדה טענה חברת הכנסת כי כששופט "חורץ גורלות ודן בדיני נפשות", הציבור חייב לדעת איך נבחרים השופטים בישראל ומה מכלול השיקולים שמביא לבחירתם. כמו כן, מארק דורשת לבטל את הסמכות של שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון למנות בפועל את השופטים לבתי המשפט המחוזיים.
יצוין כי לאחרונה הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי עורך הדין קובי סודרי שדרש גם הוא לפרסם פרוטוקולים. לפי ההערכות, נשיאת העליון ושר המשפטים יתנגדו לפרסום הפרוטוקולים בטענה שזה יפגע בפרטיות המועמדים.
"המינויים בפועל הם 'הדלת המסתובבת' של בתי המשפט", אמרה מארק. "שופט שנכנס במינוי בפועל לא יצא מהמערכת, וזו השיטה לשתול מועמדים שיהיו לשביעות רצונה של הנשיאה, ללא תלות בהחלטת הוועדה לבחירת שופטים ורחוק מהעין הציבורית. ככה נראית קומבינה", טענה. בהמשך לאלה מבקשת מארק בהצעת החוק, לאפשר לשלושה חברי הוועדה לפגוש ולראיין מועמד לשפיטה מחוץ למסגרת הפורמלית של ישיבות הוועדה.
למרות שנשיאת העליון קבעה כי סיכום הדיונים ב"וועדת השתיים" יועברו לוועדה, חברת הכנסת אמרה כי "אם לנשיאה מותר להחזיק תחת ידיה פורום סתרים שפוגש ומראיין עבורה מועמדים, אין סיבה ששאר חברי הוועדה לא יוכלו לפגוש ולהתרשם ממועמדים לשפיטה. אני שמה את הדברים על השולחן ומספרת לציבור הכל. בלי עבודה במחשכים ובלי התנהלות מחתרתית".
מלשכתו של השר ניסנקורן נמסר כי "כדאי שחברת הכנסת מארק תעסוק יותר בעבודה עניינית ומקצועית ופחות בנסיון להשיג הון פוליטי לטובת הפריימריז בליכוד. פרוטוקול מלא של ישיבות הוועדה נרשם כדבר שבשגרה הרבה לפני שמונתה מארק כחברה בה. בשנת 2012 החליטה הוועדה בראשות השר יעקב נאמן ז"ל שלא לפרסם את הפרוטוקולים המלאים מן הטעמים שציינו חברי הוועדה, ובכללם: פגיעה בפרטיות המועמדים, חשיפת מידע שנמסר מגורמי הערכה ופגיעה במהימנותה, פגיעה בהליך קבלת ההחלטות ויצירת 'אפקט מצנן' על ישיבות הוועדה".
ניסנקורן הוסיף כי "לעניין המינויים בפועל, אלה נעשים בהתאם לסמכות הנתונה לשר המשפטים בחוק, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. הטענה כי מינויים של השופטים בן ארי וברסלר-גונן 'נידון ונפסל' על ידי הוועדה פשוט אינה אמת. הוועדה תמשיך לעשות עבודה עניינית, מקצועית וללא שיקולים זרים, במטרה לבחור את המועמדים הטובים ביותר כשופטים במדינת ישראל, על פי קריטריונים של מצוינות. כדאי שחברת הכנסת מארק תחפש מקום אחר לעשות בו עסקנות פוליטית".