כשברקע ירי הטילים מרצועת עזה, המהומות במגזר הערבי ובערים המעורבות לא מפסיקות גם הן, במיוחד בלוד שבה אובדן שליטה של ממש הוביל להזנקה של פלוגות מג"ב והכרזה על מצב חירום. במהומות קשות בעיר לוד נפצעו הלילה (בין שלישי לרביעי) שני בני אדם באורח קשה, אחד מהם מיידוי אבנים. בעקבות המהומות כמה משפחות פונו מבתיהן ועשרות רכבים ניזוקו. במחאות בעכו הוצתו מסעדה ובית מלון, שם נפצע באורח קשה קשיש בן 84 שסובל מכוויות. ביישובים נוספים רבים נרשמו עימותים, ומתפרעים רבים נעצרו.
בעקבות המהומות בלוד, שפרצו אחרי שגם בלילה הקודם נרשמו שם התפרעויות קשות, הודיעה הממשלה על מצב חירום אזרחי מיוחד בעיר, אם כי ההכרזה הזו עדיין דורשת חתימה של שר המשפטים. במקביל הוזרמו ללוד 16 פלוגות מג"ב. ההכרזה על מצב חירום בלוד התקבלה בתום דיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון חירום עם שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה והיועמ"ש אביחי מנדלבליט. מאוחר יותר נהרגו אב ובתו במטח רקטות ללוד.

המהומות בלוד ובמגזר הערבי - עדכונים שוטפים:

• שני פצועים קשה בהתפרעויות וביידוי אבנים בלוד, עוד 10 נפגעו קל • משפחות יהודיות פונו מבתיהן, עשרות רכבים הוצתו • 12 פלוגות מג"ב הוזרמו ללוד, מצב חירום אזרחי מיוחד הוכרז בעיר • נתניהו הגיע ללוד באישון לילה: "אם יהיה צורך - נטיל עוצר" • התפרעויות בשורת יישובים נוספים, פצוע קשה בהצתת מלון בעכו • יו"ר רע"מ מנסור עבאס קרא להימנע מאלימות: "תפעלו בהיגיון"

11 צפייה בגלריה
"שום מדינה לא יכולה לקבל את זה". נתניהו בלוד
"שום מדינה לא יכולה לקבל את זה". נתניהו בלוד
"שום מדינה לא יכולה לקבל את זה". נתניהו בלוד
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
רכב שרוף בעקבות העימותים בלוד
רכב שרוף בעקבות העימותים בלוד
רכב שרוף בעקבות העימותים בלוד
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
רכב שרוף בעימתים בלוד
רכב שרוף בעימתים בלוד
עימותים בלוד, הלילה
(צילום: עמית שעל )
מטעם נתניהו נמסר כי הוא "הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי". בשעה 02:15 הגיע נתניהו לעיר. הוא הצהיר כי המהומות שם היוו "אנרכיה" של ממש ואמר כי יש "להחזיר את המשילות ביד ברזל". נתניהו קרא לתושבי לוד להישאר בבתיהם בזמן שכוחות הביטחון משליטים סדר, והזהיר כי אם יהיה צורך גם יוטל עוצר בלוד "ובמקומות אחרים".
משמעות ההכרזה על מצב חירום אזרחי היא הענקת סמכויות מיוחדות לשוטרים ולכוחות הביטחון. בין היתר הם יוכלו לסגור שטחים בעיר ולמנוע כניסה אליהם או יציאה מהם, וכן להשתמש ב"כוח סביר" על מנת לכפות ציות להוראות שהם נותנים. החוק מסמיך את השוטרים ואת בעלי התפקידים בגופי ההצלה במצב חירום אזרחי להיכנס לכל מקום לשם מילוי תפקידם, ולהשתמש גם בכוח לשם כך.
11 צפייה בגלריה
לוד
לוד
נזקי העימותים בלוד
(צילום: AFP)
שר הביטחון בני גנץ הנחה להקצות את כל פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות הצבא לטובת סיוע מידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הורה לגייס 16 פלוגות מג"ב ללוד. אוחנה, שהגיע גם הוא בהמשך לעיר, מסר: "נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ".

נתניהו בלוד: "פרקו פה עול, זה בלתי נסבל"

בביקורו הלילה בלוד אמר ראש הממשלה נתניהו: "מה שראינו כאן זה אנרכיה, פוגעים בשוטרים, מציתים מכוניות, שורפים בתי כנסת. שום מדינה לא יכולה לקבל את זה. לא נסבול את זה כאן. יש צורך להחזיר את המשילות, אני כאן להבטיח שנחזיר את המשילות".
נתניהו טען כי היה ויכוח משפטי בנוגע להכרזה על מצב החירום האזרחי, וכי הדבר "מגוחך" בעיניו. "אם זה לא מצב חירום אני לא יודע מה. אני מקווה שהבעיה נפתרה ואסור שהדבר ייגרר כי מדובר בעניין של חיים ומוות. במקרה הצורך - שאני חושב שקיים - (יש) להנהיג במסגרת הסמכויות הללו עוצר במקום זה ובמקומות אחרים". הוא הביע את תודתו לשוטרים שלדבריו פועלים בתנאים קשים ביותר.
11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בלוד. "תישארו בבתים"
ראש הממשלה פנה גם לתושבי לוד בדבריו: "כרגע תישארו בבתים ככל שצריך. אני לא חושב שאנחנו צריכים לצאת החוצה דווקא בשעה שכוחות הביטחון משליטים את הסדר. תנו להם לעשות את העבודה כמו שאזרחי ישראל נותנים לצה"ל לעשות את העבודה. תנו למג"ב לעשות את העבודה ולהחזיר את השקט - ואז נוכל להחזיר את החיים למסלולם".
נתניהו קרא בנוסף למנהיגי הציבור הערבי להשמיע גינויים לאלימות ולהתפרעויות: "אנשים פשוט פורקים כל עול ומנסים לפגוע באנשים חפים מפשע. זה דבר שאי אפשר לסבול. חלק מהמנהיגים כבר דיברו, אני מעריך את זה, אני חושב שיש גם אזרחים רבים שלא יכולים להשלים עם מה שקורה כאן. אני מצפה לשמוע את זה מכלל מנהיגי הציבור".
ראש העיר יאיר רביבו קרא מוקדם יותר להטיל עוצר צבאי על העיר: "חיי אדם בסכנה, אנשים עלולים למות הלילה אם הממשלה לא תטיל סגר על העיר בשעה הקרובה. כוחות משטרה וצבא נדרשים להגיע מיד כדי לאכוף את הסגר. האיום הזה והנזק שעלול להיות לחיי אדם הוא קשה יותר מירי של מאות רקטות על ישראל".

11 צפייה בגלריה
רכבים הוצתו בלוד
רכבים הוצתו בלוד
רכבים שהוצתו בלוד
11 צפייה בגלריה
ההפגנות בלוד
ההפגנות בלוד
(צילום: עוז מועלם )
בבית החולים שמיר אסף הרופא עדכנו הלילה כי בסך הכול מהמהומות בלוד פונו אליו 12 פצועים, שניים מהם כאמור במצב קשה. השאר במצב קל. בנוסף, עוד ארבעה נפגעי חרדה פונו לבית החולים בעקבות נפילת טילים בעיר. הנהג שנפצע הינו בן 56, והוא נפגע בראשו מיידוי האבנים. פצוע קל, בן 31, נפגע גם הוא מיידוי אבנים ברחוב אקסודוס, ופונה לבית החולים שיבא בתל השומר.
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, הגיע אל לוד בסביבות חצות, לאחר שלא נראה אמש בשטח ולא התייחס לעימותים בעיר. "אנחנו עדים למצב בערים המעורבות שלא ידענו כמותו גם באירועי אוקטובר", מסר שבתאי. "לא ראינו עימותים שכאלה בין יהודים לערבים ותקיפות לאומניות כמו שהיו פה. לאור המצב, אני מעביר את לשכתי ללוד, אנחנו נתחיל לטפל באירועים. כמובן יש עוד הרבה מוקדים צריך להקצות כוחות ומשאבים כדי להחזיר את הסדר על כנו".
המצב בלוד עלה לדיון בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה. השר אופיר אקוניס העלה ראשון את הנושא, והשרים הציעו להכניס את הצבא לעיר. בעקבות הדיון חסם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן את האפשרות להגיב בקבוצה. שרים בממשלה מתחו ביקורת על השר לביטחון פנים: "לא ברור לנו היכן נעלם אמיר אוחנה".
מאיר ליוש, תושב העיר, סיפר במשדר המיוחד של אולפן ynet: "יש פה חבורות של נערים ערבים פורעים שמסתובבים בעיר כרגע ובעצם עוברים מרחוב לרחוב, מציתים מכוניות, משחיתים חנויות, וזה כמו מסננת. אנחנו כתושבים לא יכולים ללכת לישון בשקט בידיעה שכשאנחנו נלך לישון אין מי שישים עין על הגברים היקרים לנו מכל".
ליוש הוסיף: "אנחנו מגנים על המתחם כמובן על פי החוק ועל פי מה שאפשר, באמצעים שיש לנו. איפה השוטרים? השוטרים אני מניח עושים את עבודתם נאמנה".
תושבי העיר דיווחו בריאיון לאולפן ynet על תחושת אובדן השליטה. "אנחנו כבר 48 שעות על הרגליים, ואנחנו נישאר על הרגליים", אמר שלמה לחיאני, תושב העיר. "אני קורא כמובן במסגרת החוק לכל אחד שיכול לקום ולהגן על השכנים שלו, על המשפחה שלו. אנחנו לא מפחדים. ואני מציע לכל פורע ועבריין להתחפר היטב במחילות שלהם כי אנחנו לא מפחדים".
11 צפייה בגלריה
העימותים בלוד
העימותים בלוד
העימותים בלוד
(צילום: AP)

בריאיון לחדשות קשת אמר רביבו: "מה שקורה פה זה פשוט איבוד שליטה, המשימה הזאת גדולה על משטרת ישראל. הם חייבים להכניס פה כוחות צבא. שריפה של בתי כנסת, מאות רכבים שרופים, מאות פורעים ערבים משתוללים ברחובות ואני חושש פה לדעתי כבר אפשר להכריז שפרצה מלחמת אזרחים כאן בלוד כי הציבור היהודי כבר לא מוכן לשבת ולשתוק".

מלון הוצת בעכו, אמבולנס נרגם באבנים בטייבה

גם בעכו נרשמו הלילה עימותים קשים. במהלך המחאות בעיר הוצת מלון "אפנדי" בעיר העתיקה ומסעדת "אורי בורי" הצמודה לו. קשיש בן 84 נפצע באורח קשה וסובל מכוויות. מהמקום פונו מספר פצועים נוספים באורח קל. המשטרה פינתה את המלון ואת המסעדה הסמוכה. בהתפרעויות בעכו נרגמה באבנים גם ניידת משטרה. ראש העיר שמעון לנקרי קרא למשטרה לנקוט יד קשה בפורעים. לדבריו, במהומות שהתרחשו בעיר העתיקה של עכו נגרם גם נזק רב לרכוש.

עימותים נרשמו כמו בלילה הקודם גם ביישובים ערביים רבים ברחבי הארץ. בין היתר אמבולנס של מד"א נרגם באבנים בטייבה. ברמלה הוצתה משאית. במקביל, גבר בן 48 נפצע באורח קל לאחר שמפגינים בדואים יידו אבנים לעבר אוטובוס סמוך לצומת שוקת שבנגב. הוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע והוא סובל מפציעה בצוואר.
בטובא זנגריה הוצת מבנה סמוך לנקודת המשטרה ביישוב. המתפרעים שם הורידו את דגל ישראל ושרפו אותו. חלק מהמתפרעים אמרו: "כל יהודי שעובר מהכביש - תרצחו אותו". במשטרה מסרו כי גם בג'סר א-זרקא היו התפרעויות שבמסגרתן נעצרו שמונה תושבים בחשד ליידויי אבנים, הבערת צמיגים והפרות סדר. אחד המתפרעים נתפס עם אבנים בכיסו.

המתפרעים למנסור עבאס שקרא לרגיעה: "שתוק"

בעקבות המהומות הקשות נשמעו הלילה קולות לאיפוק והימנעות מאלימות בקרב פוליטיקאים במגזר הערבי, אך נראה שאלו נפלו על אוזניים ערלות. יו"ר רע"מ מנסור עבאס קרא לרגיעה, אך כמה מהמתפרעים ששוחחו עם ynet אמרו שעליו "לשתוק".

בהודעה שפרסם עבאס בערבית, מעט אחרי חצות, הוא מסר: "בעיצומו של גל הזעם העממי אותו אנו מבינים שהעניינים החלו להתפתח לעבר כיוונים מסוכנים מאוד. ההפגנות העממית בדרכי שלום הפכו להתנגשות ישירה - מה שמהווה סכנה גדולה לנפשותיהם של צעירינו ולביטחונם.
עבאס הוסיף בקריאתו למפגינים ולמתפרעים: "אני פונה אליכם ממקום של אהבה, שמירה ואחריות, שנבין את הסכנה במצב ואת ההשלכות שלו על ההווה והעתיד של האוכלוסייה הערבית ומקומה, על חיי בנינו ובנותינו והסיכוי שלהם לחיות בכבוד ולנוע בביטחון בתוך הארץ. אני מבקש מכולכם לקחת אחריות ולנהוג בחכמה, לשמור על הסדר הציבורי ועל החוק, לשמור על חייכם וחיי התושבים - כולם ללא יוצא דופן".
יו"ר רע"מ קרא בנוסף ל"כל ההנהגות הפוליטיות הערביות, לראשי המועצות והכפרים, לאנשי הדת, לצאת בקריאה ברורה לשמור על חיי האנשים, לשמור על הסדר הציבורי ולפעול באחריות ובחוכמה כדי למנוע הידרדרות של המצב עוד יותר. בימים הבאים נמצא את הזמן לעשות חשבון, לגנות ולהטיל את האחריות על מי שצריך לשאת באחריות. אולם כעת בואו ונחשוב בהיגיון, נפעל בהיגיון ונשאף כולנו לתקן את המצב".
במפלגת חד"ש קראו גם הם להימנע מאלימות בהפגנות בחברה הערבית. "אנו מודאגים מהידרדרות המצב והגלישה לאלימות. אנו מתנגדים לכל פגיעה באזרחים חפים מפשע וקוראים להשאירם מחוץ למעגל האלימות והאיבה. הזהרנו חזור והזהר שנתניהו יבעיר את האזור כדי לשמור על שלטונו, והנה כך קרה". עם זאת, במפלגה אמרו כי הם מתנגדים נחרצות לכניסת כוחות מג"ב ללוד, כיוון שלדבריהם "נטיותיו האנטי-ערביות ידועות". לפי המפלגה, המהלך "עלול רק להוביל להסלמה".
פורסם לראשונה: 23:41, 11.05.21