מטח לילי כבד למרכז שלא נראה כמותו כבר עשרות שנים - וקורבנות נוספים בצד הישראלי. אחרי שעות אחדות של שקט יחסי, ירי הרקטות התחדש הלילה (בין שלישי לרביעי) מעט לפני השעה 03:00 - עם מטחים כבדים לכל אזור המרכז, השרון והדרום. בכפר הלא-מוכר דהמש ליד לוד נהרגו אב ובתו - חליל עווד בן ה-52 ונאדין עווד בת ה-16 - בעקבות פגיעת רקטה סמוך לביתם שבו לא היו אמצעי מיגון. נפילות נוספות דווחו באזורים רבים בארץ. לפי צה"ל מתחילת סבב ההסלמה נורו כבר 850 רקטות לישראל, ועוד 200 שיגורים נכשלו ונפלו בשטח רצועת עזה.

בעקבות הפגיעה בדהמש עלה מניין ההרוגים בסבב הנוכחי בישראל לחמישה: אמש נהרגה אישה בת 65 בעקבות פגיעה בראשון לציון במטח הקודם שנורה למרכז, ושעות לפני כן נהרגו באשקלון עוד שתי נשים. במטח הלילי התמוטט גם גבר בן 74 בזמן שנמלט למרחב מוגן בתל אביב. הוא פונה לאחר פעולות החייאה לבית החולים. לראשונה בסבב ההסלמה הזה מטחים כבדים נורו הלילה גם לאזור באר שבע. 52 נפגעים פונו לבית החולים סורוקה בעיר, בהם 14 ילדים. רובם היו נפגעי חרדה.
נכון לרגע זה מאושפזים בבית החולים 7 נפגעים.

מדינה תחת אש - עדכונים אחרונים

  • מאות רקטות נורו הלילה לגוש דן, השרון, השפלה, באר שבע, דימונה, ערי הדרום ועוטף עזה
  • צה"ל: 800 רקטות שוגרו לישראל מתחילת הסבב, שיעורי הצלחת כיפת ברזל: 85%
  • אב ובתו נהרגו מפגיעת רקטה בכפר דהמש ליד לוד
  • מוקדם יותר אישה בת 65 נהרגה בפיצוץ רקטה בראשל"צ
  • המטחים נמשכים גם הבוקר לאזורים בעוטף עזה ובשפלה
  • כ-40 נפגעים פונו אמש לבתי החולים, שלושה במצב קשה
  • פיקוד העורף: אין לימודים עד לקו נתניה. רשויות נוספות הודיעו על ביטולים
  • חיל האוויר ממשיך לתקוף בעזה, גם בניינים רבי-קומות
  • שני בכירים במערך המודיעין של חמאס חוסלו
  • נתניהו מבטיח להחריף תקיפות: "דמם בראשם"


23 צפייה בגלריה
תיעוד מלוד
תיעוד מלוד
זירת נפילת הרקטה ליד לוד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
23 צפייה בגלריה
המשפחה ביהוד יצאה ללא פגע
המשפחה ביהוד יצאה ללא פגע
בני המשפחה ביהוד ברחו למרחב המוגן - ויצאו ללא פגע
( צילום: כבאות והצלה מחוז דן)
בעקבות הירי הכבד דווח על נפילות של רקטות או של רסיסים גם ברמלה, בבני ברק וביפו. ביהוד בית נפגע ישירות, אך יושביו התפנו למרחב המוגן ובכן ניצלו חייהם. שברי יירוט של כיפת ברזל נפלו בבאר שבע. במרכז מגורים אחד נגרם נזק לתשתיות בעקבות נפילת רקטה, אך לא דווח על נפגעים. הירי מעזה המשיך גם לאחר המטח הכבד למרכז, עם אזעקות רבות באזור השפלה ועוטף עזה. ביישוב ברקת שליד נתב"ג נפגעו שני בני אדם באורח קל מפגיעה ליד בית. שריפה פרצה ביער בן שמן בעקבות פגיעה של חלקי מיירט.
ההערכה היא שבתוך פחות משעה נורו הלילה מאות רקטות לעבר ישראל, ולפי צה"ל מתחילת סבב ההסלמה ביום שני נורו כאמור לעבר ישראל כבר כ-850 רקטות ועוד כ-200 שיגורים נכשלו ונפלו ברצועה. שיעור ההצלחה של כיפת ברזל: 85%. בצה"ל הדגישו כי עדיין חשוב מאוד לשמור על ההנחיות של פיקוד העורף, וכי מי שעושה זאת "כמעט ולא נפגע".
בינתיים, תקיפות צה"ל ברצועת עזה נמשכות גם הבוקר ומתחילת סבב ההסלמה כבר תקף יותר מ-500 יעדים. "התקיפות של ישראל מתגברות ואורך הנשימה של חמאס הולך ויורד גם אם הוא יודע לירות במשך ימים ארוכים", מסר דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן. הוא הוסיף: "בכירי חמאס מסתתרים, אך כשישובו לביתם הם ייראו אותו חרב".
23 צפייה בגלריה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה, הלילה
(צילום: רויטרס)
23 צפייה בגלריה
   שיגורים מעזה
   שיגורים מעזה
המטחים מעזה
(צילום: EPA)
23 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: רויטרס)
23 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: רויטרס)
23 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
(צילום: רויטרס)
דובר צה"ל הוסיף: "לא הופתענו מהירי לגוש דן וידענו שהוא יירה לכיוון תל אביב. לא ניבהל ממטחי חמאס ונפעל לתקוף אותו בעוצמה". במקביל לתקיפות בעזה, כוחות של צה"ל עצרו בפעילות ביהודה ושומרון עשרות פעילי חמאס.
הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה אחרי המטח של השעה 03:00 כי הוא כלל 110 רקטות שכוונו למרכז, לדרום ואף לאזור נתב"ג, ומסרה כי מדובר בתגובה על המשך התקיפות של צה"ל נגד מבנים ומגדלים אזרחיים ברצועת עזה. לטענת הזרוע הצבאית, נעשה ירי לנתב"ג בעזרת טילים מסוג SH85 בנוסף לטילים J90, J80, M75 ו-A120.

הפגיעה הקטלנית ליד לוד: בכפר לא-מוכר ובלי מיגון

הפגיעה הקשה ביותר במטח הלילה הייתה כאמור ליד בית בכפר דהמש הסמוך ללוד, ובעקבותיה נהרגו חליל עוד ובתו נאדין. הם פונו במצב אנוש לבית החולים אסף הרופא, שם נקבע בהמשך מותם. ערפאת איסמעיל, דודה של הנערה שנהרגה, סיפר כי היא ואביה נהרגו כשהיו בזמן ארוחת הבוקר לפני תחילת צום הרמדאן. "הייתה אזעקה ופתאום היה בום כבד והבנתי שיש נפילה למטה. באתי בריצה, אני גר 200 מטר מפה. הגיעו כל השכונה לעזור".

23 צפייה בגלריה
נאדין עוד
נאדין עוד
נאדין עווד שנהרגה עם אביה בדהמש. זירת הפגיעה בכפר הלא-מוכר
(צילום: רועי רובינטשיין )
23 צפייה בגלריה
תיעוד מלוד
תיעוד מלוד
הזירה בדהמש
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
23 צפייה בגלריה
נפילה בלוד
נפילה בלוד
רכב שניזוק במקום
קרוב המשפחה התלונן על היעדר מיגון באזור שלהם: "אין לנו פה לאן ללכת, יש לנו רק את חסדי האל. אין פה מקלט ואין פה כלום, לפועלים התאילנדים עשו מקלטים ולנו אסור כי אנחנו לא בני אדם". שכן של בני המשפחה הביע גם הוא זעם על היעדר המיגון בכפר הלא מוכר. "שמענו את האזעקה הראשונה, חיפשנו מחסה - ואז היה בום שאי אפשר לתאר. אין לנו פה מרחב מוגן - אם היה כזה לא היה קורה האסון הזה. ביקשנו מקלטים ואין אישור מהמועצה".
ביהוד כאמור ספג בית פגיעה ישירה של רקטה, אך בני המשפחה פעלו לפי ההוראות מצילות החיים והתפנו למרחב המוגן. ליאור וידנה, שכן של המשפחה, סיפר: "ישנו ושמענו את האזעקה חזק. רצנו לממ"ד ושמענו פיצוץ חזק, החלונות רעדו. הבנו שזה לידינו, פחדנו לצאת בהתחלה. כשיצאנו ראינו מלא משטרה. ראינו את בעלי הבית מחוץ לבית. זה היה מפחיד, היה להם נס גדול".
בתוך כך, הלילה פונתה אישה בת 67 מראשון לציון אל בית החולים אסף הרופא, לאחר ששמעה שידידה שלה נפטרה. היא הוגדרה תחילה כנפגעת חרדה ולאחר מכן התגלה שעברה התקף לב. בבית החולים מסרו כי הניסיונות להצילה לא צלחו ומותה נקבע בהמשך.

ההפצצות בעזה: עוד רב-קומות הוחרב, גם מטה המשטרה הופצץ

המטח החל זמן לא רב לאחר שמגדל רב-קומות נוסף הופצץ בעזה. דובר צה"ל מסר מיד לאחר המטחים הליליים כי לפני שאלו החלו הותקפו "מספר יעדי ופעילי טרור משמעותיים" - בהם אותו רב-קומות בשכונת רימאל בעזה. לפי צה"ל במגדל שכנו בין היתר מטות המודיעין והגדה המערבית של חמאס. טרם התקיפה צה"ל הזהיר את האזרחים ששהו בבניין ונתן להם שהות מספקת להתפנות מהמבנה. בצה"ל מסרו כי התקיפות נמשכות, ולקראת 04:30 נמסר כי חוסלו מהאוויר שני פעילי חמאס שעסקו בירי רקטי.

23 צפייה בגלריה
פגיעה בבית ביהוד
פגיעה בבית ביהוד
פגיעה בבית ביהוד, הלילה
23 צפייה בגלריה
הבית ביהוד
הבית ביהוד
הבית שנפגע ביהוד
(צילום: כבאות והצלה מחוז דן)
23 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
פגיעת חלקי רקטה בבאר שבע
(צילום: ארנולד נטייב)
23 צפייה בגלריה
נפילה ביפו
נפילה ביפו
נפילה של רסיס ביפו
23 צפייה בגלריה
תיעוד מגינתון
תיעוד מגינתון
נפילה באזור גינתון
(צילום: משה מזרחי )
23 צפייה בגלריה
נפילה בבאר שבע
נפילה בבאר שבע
נזקים מרסיסים בבאר שבע
23 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
בחדר מדרגות בתל אביב
(צילום: דנה קופל )
בהמשך מסרו צה"ל ושב"כ כי אותם שני פעילים שחוסלו הם בכירים ממערך המודיעין הצבאי של חמאס. מטוסי קרב הפציצו את המבנה שבו הם שהו. בין הבכירים שחוסלו: חסן קאוגי, ראש מחלקת ביטחון במודיעין הצבאי של חמאס וסגנו, וואיל עיסא, ראש מחלקת הריגול הנגדי בביטחון הצבאי של המודיעין הצבאי ואחיו של מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס.
בתקיפות צה"ל נפגע גם מטה המשטרה בעיר עזה וכן מבנים השייכים לגופים הביטחוניים הכפופים למשרד הפנים של חמאס. משרד הבריאות בעזה עדכן הלילה כי מתחילת ההסלמה נהרגו בשטח הרצועה לפחות 35 בני אדם, בהם 12 ילדים ושלוש נשים. בצה"ל טענו אמש כי לפחות כמה מהילדים שנהרגו - נפגעו מרקטות ששיגורן כשל והתפוצצו בתוך הרצועה. 233 פלסטינים נפצעו במהלך ההסלמה בעזה.
גם הלילה נמשכים המאמצים הבינלאומיים להביא לרגיעה. עם זאת, סוכנות הידיעות הטורקית דיווחה מפי מקור פלסטיני כי ישראל סירבה להצעה של האו"ם להפסקת אש עם חמאס. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח הלילה עם שר החוץ גבי אשכנזי. הוא גינה את ירי הרקטות ומסר: "הן ישראלים והן פלסטינים צריכים לחיות בביטחון ובבטיחות, וכן ליהנות ממידה שווה של חופש, שגשוג ודמוקרטיה".

23 צפייה בגלריה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
השיגורים מעזה
(צילום: AFP)
23 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
השמדת רב-הקומות בשכונת רימאל בעזה
(צילום: AP)
23 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
נזקי התקיפות ברצועה
(צילום: AP)
מנהיג חמאס בחו"ל, חאלד משעל, אמר הלילה: "זוהי מערכה יוצאת דופן בכל המובנים. היא התחילה בירושלים ואל-אקצא בגבורת נשינו וגברינו. המסר של עמנו הוא שזוהי מערכה להצלת ירושלים ואל-אקצא והכשלת מזימות האויב. עזה באה ברגע המתאים וההתנגדות התערבה כדי להגן על אנשינו באל-אקצא ובשייח ג'ראח, כדי להוכיח שהמערכה שלנו היא אחת". בכיר ארגון הטרור הסית למהומות נוספות בקרב ערביי ישראל: "אנשינו ב'פנים' הכבוש - המשיכו במערכה, בזעם ובהצתה. אתם בעלי האדמה האמיתיים, והציונים צריכים ללכת".
הירי הכבד הלילה מגיע אחרי מתקפת רקטות נוספת אתמול בשעות הערב, שבה נהרגה אישה בת 65 בראשון לציון. בחולון נפצעו שני בני אדם באורח קשה מפגיעת רקטה באוטובוס, וכן ילדה בת חמש באורח בינוני. רסיסים נפלו גם בגבעתיים, שם נפצעו כמה בני אדם באורח קל. רקטות נוספות התפוצצו בשדרות ובאשקלון, בעוד רקטה אחרת התפוצצה בשטח חקלאי באזור השרון. גם לאחר חצות נמשך הירי לישראל, בין היתר לעבר אזור אשקלון ואזור באר טוביה.
השתתפו בהכנת הכתבה: אלי סניור, אליאור לוי, יואב זיתון, רועי רובינשטיין, חסן שעלאן, סיון חילאי, נינה פוקס ואסף זגריזק
פורסם לראשונה: 02:57, 12.05.21