באחת ההחלטות הראשונות בתפקידו כמפכ"ל בנושא מתוקשר ורגיש, רב-ניצב קובי שבתאי מנע החזרה לשירות פעיל במשטרה של השוטר שירה בסלומון טקה ועומד על כך לדין. את מרבית הביקורת ספג מפקד המחוז, אך ל-ynet נודע ששבתאי עצמו אישר לפני כן את ההחלטה - ובהמשך התנצל.

2 צפייה בגלריה
ציון אמיר סלומון טקה משפחה משטרה חקירה
ציון אמיר סלומון טקה משפחה משטרה חקירה
המפכ"ל, סגן השר והמשפחה עם עורך הדין ציון אמיר ביום שישי
(קרדיט: דוברות המשטרה)
טקה, בן 18 מקריית חיים, נהרג ביוני 2019 כתוצאה מירי של קצין משטרה שבעת שלא היה בתפקיד ביקש להתערב בסכסוך בין נערים, וחש מאוים. מפקד מחוז חוף החדש שנכנס לתפקיד בשבוע שעבר, ניצב יורם סופר, הורה להחזיר לפעילות את הקצין שמואשם בגרימת מוות ברשלנות ושמו אסור בפרסום. סופר נפגש עם השוטר וסיכם עמו שיחזור כקצין מבצעים באחת מתחנות המחוז.
שבתאי היה בסוד העניינים בטרם ההודעה: הוא התייעץ עם הגורמים המשפטיים במשטרה, וקיבל גם את חוות דעת ראש אגף משאבי אנוש לפני שנתן אור ירוק לניצב סופר להודיע על החזרת הקצין.
לאחר שנודע על ההחלטה, התעוררה תרעומת בקרב בני משפחת טקה ופעילים בקהילת עולי אתיופיה שהבטיחו לחדש את המחאה והאשימו את מפקד המחוז. יחד עם צפי המודיעין המשטרתי להפגנות, שבתאי החליט לסגת - וסיכם עם נציב הכבאות על העברת הקצין לשירות בארגונו.
2 צפייה בגלריה
סלומון טקה
סלומון טקה
סלומון טקה
ביום שישי הגיע המפכ"ל למטה מחוז חוף שם פגש את משפחת טקה יחד עם סגן השר לביטחון פנים, גדי יברקן, ועורך הדין של משפחת טקה, ציון אמיר. באותו מעמד הודיע שבתאי למשפחה כי החליט לבטל את החלטת מפקד מחוז חוף ולא להחזיר את הקצין למשטרה.
"מדובר באירוע מצער וטראגי ואני משתתף בצער המשפחה על אובדנם", אמר שבתאי. "מאז המקרה הקצין מצוי בחופשה כפויה ומשפטו מתנהל בימים אלו. שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון ומצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו". המפכ"ל אף הגיע לביתו של הקצין ואף הודיע לו באופן אישי על ההחלטה.
ניצב יורם סופר בכניסה לתפקידוניצב יורם סופר בכניסה לתפקידוצילום: דוברות מחוז חוף
לנוכח ההדים מהאירוע, והעובדה שבמרכזו עמד ניצב סופר, בישיבת סגל הפיקוד הבכיר שלשום ביום שני החליט שבתאי לגבות את מפקד המחוז, התנצל על כך שנאלץ לספוג את האש והסביר לקציניו מה עמד מאחורי ההחלטה, ומה גרם לביטולה.