נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הגיע היום (א') לביקור בקפריסין הטורקית והצהיר כי אחרי כמעט 50 שנות סכסוך באי יש לזנוח את הרעיון לאחד אותו, ובמקום זאת יש לפנות לפתרון של קיום שתי מדינות נפרדות עליו. ביקורו של ארדואן, שבמהלכו הוא מתכוון לערוך פיקניק חגיגי בעיירת נופש נטושה שהפכה לאחד מסמלי חלוקתו של האי, מעורר זעם בצד היווני.
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. שתי מדינות לשני עמים
(צילום: AP)
קפריסין, נזכיר, מחולקת לשניים מאז 1974, אז פלשה טורקיה לצפון האי בעקבות ניסיון הפיכה שהתחולל בו בתמיכה יוונית. כבר 46 שנה שבצד הצפוני של האי מתקיימת ישות מדינית הידועה כרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, והיא אינה זוכה להכרה כמדינה עצמאית משום מדינה בעולם פרט לטורקיה. בצד הדרומי, לעומת זאת, מתקיימת קפריסין היוונית, המדינה הקפריסאית הרשמית החברה באו"ם ובאיחוד האירופי. כמה וכמה סבבים של שיחות שלום שנועדו להביא לאיחוד האי קרסו, האחרון שבהם לפני שלוש שנים.
עם הגיעו לצפון ניקוסיה היום קרא ארדואן לחדש את השיחות, אבל על בסיס כוונה לקיים בקפריסין "שתי מדינות נפרדות", כלשונו – הצהרה שיש בה משום דחייה של הרעיון לאחד את האי. בעבר נידונה לעומק האפשרות לאחד את האי על-ידי קיום שתי ישויות פוליטיות אוטונומיות במידה רבה, אך כאלה שיהיו חלק ממדינה פדרלית אחת, ונראה שהיום ביקש ארדואן לסגור את הדלת בפני הרעיון הזה. "בקפריסין יש שני עמים ושתי מדינות שונות", אמר בצהריים, "והשיחות צריכות לחתור לפתרון על בסיס שתי מדינות נפרדות".
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ביקור ב צפון קפריסין קפריסין הטורקית פיקניק
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ביקור ב צפון קפריסין קפריסין הטורקית פיקניק
נשיא טורקיה מגיע לניקוסיה היום. "פרובוקציה חסרת תקדים"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ורושה הנטושה קפריסין פיקניק חגיגי
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ורושה הנטושה קפריסין פיקניק חגיגי
נערכים לפיקניק החגיגי בוורושה הנטושה
(צילום: )
ארדואן בחר להגיע לקפריסין הטורקית דווקא היום, 15 בנובמבר, משום שזה היום שבו הכריזה הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין על עצמאותה ב-1983.

היהלום של הים התיכון

ממשלת קפריסין היוונית גינתה בסוף השבוע את ביקורו המתוכנן של ארדואן, וטענה כי מדובר ב"פרובוקציה חסרת תקדים", בהתחשב בכך שאת החגיגה המרכזית בו מתכוון ארדואן לערוך בוורושה. ורושה כונתה בעבר "היהלום של הים התיכון", אבל מאזן הפלישה של הטורקים לצפון קפריסין ב-1974 הדרך אליה חסומה, והיא נחשבת לפצע מדמם עבורם הקפריסאים היוונים, שמעולם לא ויתרו על דרישתם שהעקורים שברחו מוורושה יורשו לשוב לבתיהם. באוקטובר השנה פתחו הכוחות הטורקיים חלק מאזור החוף בוורושה, צעד חד-צדדי שגרר ביקורת בינלאומית.
8 צפייה בגלריה
מפגינים קפריסאים טורקים נגד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב צפון ניקוסיה בגלל ביקור שלו ב ורושה
מפגינים קפריסאים טורקים נגד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב צפון ניקוסיה בגלל ביקור שלו ב ורושה
קפריסאים טורקים מפגינים נגד ארדואן בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
נשיא קפריסין היוונית, ניקוס אנסטסיאדס, מסר בהודעה מטעמו בסוף השבוע כי מעשי ארדואן "אינם תורמים ליצירת אווירה חיובית שתאפשר את חידוש השיחות על השגת פתרון לבעיה הקפריסאית. המעשה הזה מעורר זעם בקרב כל תושבי קפריסין".
גם משרד החוץ של יוון גינה את ביקורו של ארדואן, והוא הדגיש כי בחירתו לחגוג דווקא בוורושה היא עלבון מכוון: "ביקורו של הנשיא הטורקי בוורושה הכבושה יחד עם חברים בממשלתו הוא פרובוקציה חסרת תקדים. אנו מגנים אותו באופן הנחרץ ביותר שיש, ומצפים שהנושא יידון לעומק בישיבת המועצה האירופית הקרובה, שתיערך בדצמבר".
ארגונים קפריסאיים יווניים וטורקיים חתמו על עצומה משותפת שבה קראו לחדול מהצעד החד-צדדי של פתיחת ורושה, והפצירו בארדואן להישאר מחוץ לעיר. "אופייה החגיגי של הפתיחה, כשברקע זיכרונותיהם וסבלם של תושבי העיר לשעבר, מכאיב למצפוננו", נכתב בעצומה. בהפגנה שנערכה ביום שלישי שעבר בצפון ניקוסיה השתתפו מאות קפריסאים טורקים, והם השמיעו קריאות נגד ביקורו של ארדואן, בהן "לא להתערבות! חופש לכול!".
8 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
ספינות קרב טורקיות מלוות אוניית סקר טורקית בדרכה לחפש סימנים לגז ליד חופי קפריסין, צעד שעורר את זעמה של יוון
(צילום: AP)
במהלך ביקורו היום ניפק ארדואן גם הצהרה לוחמנית-משהו בכל הנוגע למאבקים על הגז באזור קפריסין, כשאמר שהרפובליקה של צפון קפריסין לא תסכים עוד לסבול "משחקי דיפלומטיה". ארדואן אמר כי אי אפשר יהיה להשיג שלום ויציבות באזור אם טורקיה וצפון קפריסין לא יקבלו את חלקן ההוגן בזכויות הטריטוריאליות.