90 ימים לבחירות רביעיות בשנתיים: ח"כ אלי אבידר ממפלגת ישראל ביתנו אמר בראיון לאולפן ynet כי הבחירות לכנסת ה-24 עדיפות על פני ממשלה לא מתפקדת, על אחת כמה וכמה כשזו לא הצליחה לנהל את משבר הקורונה, לדבריו. "הייתי בהונג קונג כשהייתה התפרצות הסארס, וראיתי איך ממשל קטן יותר מצליח לטפל במגפה הרבה יותר מהר", אמר אבידר וקרא לציבור לפקפק בנחיצות סגר נוסף ולא "להיות עדר כבשים". אבידר הדגיש כי מפלגתו לא תשב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם ייבחר, בממשלה הבאה והדגיש כי הפעם "חשוב שהציבור יצביע לאנשים שהוא מאמין שיעמדו במילה שלהם".
נראה שזה קצת מאוס – לב מגפה, מבצע חיסונים וישראל הולכת לבחירות. "אוקיי".
לא, אתה לא מרגיש ככה? "ומה שהיה עכשיו בממשלה הזאת, זה מצוין? שיש ממשלה של 36?"
אז אני שואלת אותך. "אז אני אומר לך, 36 שרים שלא מסוגלים לתפקד. כאוס טוטאלי, טיפול במגפה הזאת בצורה הכי כושלת שיכולה להיות. אני הייתי בהונג קונג כשהיה את הסארס, ראיתי איך ממשל הרבה יותר קטן, הרבה יותר מצומק, ידע לטפל בזה כמו שצריך והוציא את הונג קונג מהמגפה הזאת הרבה יותר מהר. דיברתם פה על מוטציות, המוטציה עוד לא הכריזה על עצמה, הוא כבר הלך לקבינט הקורונה ואמר לסגור את המדינה, סגר כללי".
אולי אפשר לשבח את ההחלטה הזאת? "לא, לא, לא".
5 צפייה בגלריה
אלי אבידר
אלי אבידר
אלי אבידר. הציבור צריך לחשוב
(צילום: קובי קואנקס )
אתה מדבר על הונג קונג, בוא נראה מה שקורה בלונדון, תורי ענק של משאיות. "תראי, דבר ראשון, צריך להוריד את רמת ההיסטריה. בכל פעם שיש סגר, מאות אלפים הופכים להיות מובטלים. הדבר הזה הוא לא דבר פשוט. לא צריך להרוס פרנסה של אנשים כהוא זה. עכשיו, יצאה מוטציה, הבנו, עשית, על הכיפאק, מה אתה מתחיל לדבר על סגר כללי? הכנסתם אותנו לסגר שני עם 300 חולים קשים, 120 מונשמים. יש מדינה בעולם שנכנסה לסגר כזה?"
תשמע, סגר זה דבר שגם נועד למנוע, אנחנו לא מדברים רק על ראש ממשלה שממציא סגר, יש מאין. "מצוין, מה זה מנע?"
אומר הפרויקטור שהוא תומך בסגר, אנחנו שומעים אתמול את מנכ"ל משרד הבריאות שהוא תומך בסגר, אז לבקר את ראש הממשלה רק כי הוא הולך לסגר, אולי זה לא מספיק. "לא, אני חושב שזה הרבה יותר מספיק וצריך להגיד את הדבר הבא. בסגר השני, הפרויקטור אמר שהוא לקח כדורים נגד בחילה כשאמרו לו הולכים להביא החלטה לסגר. מי מביא החלטה לסגר? הוא לא הפרויקטור? הם לא מינו פרויקטור כדי שיקבל החלטות?"
עכשיו יש פרויקטור אחר והוא אומר דברים אחרים. אז אתה סומך רק על מי שאומר מה שמשקף את דעתך? "מצוין. תראי, קודם כול, אני מציע לכולם להתחיל לחשוב. נקודה. אנחנו לא יכולים להיות עדר של כבשים. הדבר הזה של להכניס סגר כללי, אתם יודעים מה זה אומר? עד שהתחלנו רק לנשום, אנשי העסקים רק התחילו לזוז, עדיין חונקים את הכלכלה, אבל רק התחילו לזוז, עכשיו סגר שלישי? על מה בדיוק? 300 חולים קשים, 140 מונשמים? לפעמים זה גם יורד ל-88, נטרפה דעתו של מישהו?"
5 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקווה בזמן דיוני קבינט הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לסגור| המל"ל מתנגד: לפתוח עוד קניונים
הקניון הגדול בפתח תקווה בזמן דיוני קבינט הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לסגור| המל"ל מתנגד: לפתוח עוד קניונים
פיילוט בקניון הגדול בפ"ת. לסגר יש מחיר כלכלי
(צילום: עידו ארז)
בוא נוסיף על זה אלמנט, כי אפשר להתווכח על הסיפור הזה של הקורונה, אבל בחירות שהן תוצאות עצומה שלא בטוח גם שהן יביאו להכרעה, זה משהו שצריך לעשות עכשיו? "זו הוצאה שבטלה בשישים לעומת המיליארדים שהממשלה הכושלת הזו זרקה. היא זרקה מיליארדים על גבי מיליארדים ללא שום תכלית. וכרגע, בממשלה לא מתפקדת, 36 שרים, שום דבר לא מתפקד, כלום. תקשיבי, ישיבות ממשלה לא מתקיימות, איפה נשמע דבר כזה? ראש ממשלה שיוצא לסעודיה ולא ממנה מחליף. הוא לא מודיע לשר הביטחון והחליפי. תגידו, מישהו לוקח את האחריות של הממשלה זאת?"
אתה אומר ראש ממשלה שנוסע לסעודיה כאילו זה דבר של מה בכך. זה ראש ממשלה שנוסע לסעודיה, זה ראש ממשלה שמביא הסכמי שלום, זה ראש ממשלה שמביא חיסונים פה הרבה לפני מנהיגים של מדינות גדולות. "זה ראש ממשלה שלא הביא שום הסכם שלום, מי שהביא את הסכמי השלום הוא טראמפ. הוא נסע לפגישה חשאית".
והקשרים של ראש הממשלה עם טראמפ זה דבר שאפשר לזלזל בו? "לא, אי אפשר לזלזל, אבל הוא קשר את עצמו לטראמפ באזיקים וכרגע טראמפ לא יהיה בבית הלבן ושיהיה לנו בהצלחה".
אולי הדברים שלך היו נשמעים אחרת, אם כן הייתם והיית מפרגן גם לראש הממשלה בדברים מסוימים, כמו החיסונים למשל, ואז נותן את הביקורת? "תגידי, זה נראה לך הגיוני שראש ממשלה עוזב ישיבת ממשלה, רץ לשדה התעופה ומלטף את הברזנט הצהוב? נראה לכם הגיוני? תגידו, אנחנו נמצאים באיזשהו סרטון של פייסבוק? עוצר ישיבת ממשלה שלא מצליחה להגיע להסכמות, רץ לשדה התעופה ומלטף את הברזנט הצהוב".
אתה יודע מה, אולי שילטף את הברזנט הצהוב, אם נוכל להתחסן יומיים אחרי זה בקופת החולים שלנו, מה אכפת לנו? "לא, לא צריך ללטף את הברזנט הצהוב, צריך להיות אנשים רציניים. צריך לקיים ממשלה עם סדר יום. הממשלה הזאת לא מתפקדת, אין לה שום תכלית וטוב מאוד שהיא הלכה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין בקבלת המטוס שמגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
נתניהו ואדלשטיין מקבלים את משלוח החיסונים הראשון
(צילום: שמוליק דודפור)
בוא נדבר על סוגיית הסקרים. "מצוין".
אתם לא נוסקים כרגע, גדעון סער מקבל הרבה מנדטים. "אבל למה זה רלוונטי. אנחנו לא עושים את מה שאנחנו עושים כדי שיצביעו לנו או לא יצביעו לנו. אנחנו עושים את מה שנכון לעשות. תקשיבי, את צריכה להבין דבר אחד. הכנסת הזאת, יו"ר הכנסת הזה, הדבר הכי טוב שיכול לקרות בבחירות האלה שבעוד שלושה חודשים הוא לא יהיה יו"ר הכנסת. האיש, אתם התקשורת, ישבתם בשקט, כשהוא איים על נשיאת בית המשפט העליון. איים עליה כמו בריון בשוק, הוא איים עליה ואתם ישבתם בשקט. אתם ישבתם בשקט כשהוא בא, ההצבעה לא התאימה לו והוא החליט לעשות ביטול של ההצבעה הזאת. הוא לא השאיר נוהל קיים ברשות המחוקקת הזאת".
טוב, אני רוצה לקחת אותך למשהו אחר. "אבל אני חייב להשלים, זה לא רק הוא, זה ראש הממשלה שתוקף את רשויות החוק, שתוקף את רשויות המשפט".
אוקיי, כל זה כבר ידוע ומובן. "לא, לא, לא, זה ידוע".
זה ידוע שזו ההשקפה שלך, אנחנו חייבים להתקדם הלאה. "יש חבר כנסת שאמר שהוא מוכן לשבת על ההגה של הדי-9 שיעלה על בית המשפט העליון. אתם ישבתם בשקט".
אף אחד לא ישב בשקט, עובדה שכולם יודעים את זה, אבל אני רוצה לקחת אותך למשהו אחר. אוקיי, אנחנו מכירים את הביקורת על נתניהו, האם אחרי הבחירות אפשר יהיה להקים ממשלה בלי נתניהו? "נעשה את הכול. האיש הזה לא יכול להיות ברשות המבצעת. האיש הזה הוא תקלה מהלכת. הוא כושל, הוא פרזנטור, נקודה. לא יכול להיות ראש ממשלה, אנחנו לא נשב איתו, זה לא יעזור. וכל אלה שאומרים, תראי, נפתלי בנט יישב איתו. גדעון סער, אני רק יכול להעריך. הרי, הוא ישב איתו בשלוש מערכות בחירות, הוא הצטלם איתו לכל שלטי החוצות".
רגע, אתה מעריך את גדעון סער או מעריך שהוא ישב עם נתניהו? "אני מעריך את גדעון סער, בוודאי, אבל אני מעריך שאם תזדמן הסיטואציה, הוא בוודאי ישב איתו".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער בנימין נתניהו
נפתלי בנט גדעון סער בנימין נתניהו
נתניהו, בנט וסער
(צילום: שאול גולן, אבי מועלם, יואב דודקביץ')
אתה לא מאמין לו כשהוא אומר "אם אתם לא רוצים את נתניהו, רק אז תצביעו לי"? "אני רוצה להגיד את הדבר הבא. אני כבר ראיתי פוליטיקאים שגילחו שפם, אני ראיתי רמטכ"לים מפוארים שהפכו להיות אקרובטים שנדיה קומנצ'י מתקנאה בהם. אני ראיתי אנשים ששיקרו לציבור ואני חושב שבפעם הזאת, אם יש דבר חשוב בבחירות האלה, שהציבור יצביע לאנשים שהוא מאמין שיעמדו במילה שלהם".
"שלוש מערכות בחירות, הייתי כאן כמה פעמים, אמרנו לא נשב איתו. נלך רק לממשלת אחדות, נלך רק לזה. הציבור האמין ליח"צנים של גנץ, הוא בא עם כל מיני סיסמאות נבובות ונתנו לו את הקולות. עכשיו, הגיע הזמן לתקן. מישהו רוצה לראות את אורלי לוי בממשלה הבאה? מישהו רוצה לראות שם אנשים שעשו פליפ של 180 מעלות? זה טוב? זה שווה מיליארדים".
אולי לציבור לא כל כך אכפת לו אם תשבו עם נתניהו או לא תשבו איתו, אולי אם הייתם יושבים איתו, הייתה ממשלה מתפקדת עם ימינה והכול היה מתקתק פה.
"מצוין, מצוין, מצוין. אז בואי אני אגיד לך ככה. אנחנו המפלגה היחידה שיש לה מצע. אמרנו את העמדות שלנו גם בפתיחת המו"מ, גם לפני מערכות בחירות. לא שינינו אותן, אוקיי? יש מפלגות שאין להן מצע. תגידי, את יודעת מה המצע של הליכוד? המצע זה איך שנתניהו מתעורר בבוקר, מה שהוא מחליט שיהיה. זו המדיניות שלו. פעם אחת הוא מכריז על ריבונות, פעם אחת הוא מבטל ריבונות. פעם אחת הוא עושה את זה, פעם אחת הוא עושה את ההוא".
גם אצלכם אבל במפלגה, אתה יודע, זו מפלגה של איש אחד, יש בעל בית שמחליט. "זה לא נכון, זה לא נכון. אין שום בעל בית וזה לא נכון. יש מדיניות, יש מרכז, יש אנשי שטח, יש מועצות, יש צוות 100 ימים, יש אנשים שבונים את המצע הזה על יסוד בסיס".
אם ליברמן לצורך העניין לא ירצה אותך ברשימה, אתה כן תמצא את עצמך ברשימה? "ולמה זה רלוונטי אם אני אהיה ברשימה או לא?"
זה לא רלוונטי בעיניך? "תסתכלי עליי, אני נראה לך בן 20? אני לא. אני הגעתי לפוליטיקה בגיל 56. אני גם מלכתחילה התחייבתי שאני אהיה קדנציה אחת, לא ידעתי שיהיו לנו שלוש קדנציות בשנה וחצי. אבל אני כן אומר לך, זה לא רלוונטי אם אני אהיה או לא, מה שרלוונטי שהציבור יתעורר, שיפסיק להיות ציבור של כבשים. שיתחיל לחשוב. פשוט לחשוב".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
אולי זה גם קצת לזלזל באנשים כשאתה אומר אל תהיו עדר של כבשים? "חס וחלילה, לא רק שאני לא מזלזל, אני מאמין בהם. הנקודה היא שאתם, בתקשורת, מהדהדים את כל מה שנתניהו אומר כל היום".
לא חושבת שזה נכון. "כל היום, תקשיבי, הוא מוציא הודעה כל שעתיים".
בדרך כלל אומרים, התלונות, אומרים הנה, ראש הממשלה נתניהו תוקף את התקשורת, זו האג'נדה המרכזית שלו, אבל הנה, אתה עושה את זה לאורך כל הריאיון בעצמך. "אני אומר לך את הדבר הזה, אתם מהדהדים את המסרים שלו, אתם משפיעים על הציבור".
אתה נוקט בטקטיקות כאן ששויכו בדרך כלל לראש הממשלה ואפילו ביתר תוקפנות. "את יודעת מה, זה אפילו מעליב".
גם אותנו זה מעליב כשאתה אומר "אתם מהדהדים ואתם ואתם". "אבל אתם כל היום מהדהדים את הדברים שלו. הוא עושה מסיבות עיתונאים בזמנים הזויים, אתם משדרים אותן. ערוצי טלוויזיה פותחים אותן. רבותיי, לא ייתכן דבר כזה".
הוא עדיין ראש הממשלה. "עדיין ראש הממשלה. מותר לו הכול? מותר לו לקלל את בית המשפט?"
זה ויכוחי סרק. "לא, לא מותר לו וצריך להעיף אותו".