משרד הבריאות מתכוון לבטל את הקפסולות בכיתות ג' בכל הערים שבהן פועלת מערכת החינוך ובכל צבעי הרמזור. בכך יצטרפו תלמידי כיתה ג' לתלמידי כיתות א' ו-ב' שכבר כיום אינם לומדים בקפסולות אלא בכיתה אחת. עם זאת, משרד החינוך מסר הערב (שלישי) כי ההחלטה לא תואמה איתו ובהמשך הודיע כי במהלך השבוע הנוכחי לא יחול כל שינוי במתווה ההפעלה של מערכת החינוך.
"במהלך חופשת הפסח יועברו הנחיות היערכות חדשות ומדויקות לקראת חידוש הלימודים בתחילת חודש אפריל. הפעילות המתוגברת של המורים ושל עוזרי החינוך תימשך עד סוף השנה כמתוכנן", נמסר ממשרד החינוך.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות. ארכיון
(צילום: רויטרס)
ההחלטה בנוגע לכיתות ג' טעונה את אישור קבינט הקורונה ולפי ההערכות, היא תאושר טלפונית עוד השבוע. עם זאת, כאמור, הצעדים הללו ייושמו רק לאחר חופשת פסח.
יש לציין כי בשלב זה תלמידי ד'-י"ב ימשיכו ללמוד בקפסולות, למעט בכיתות י"א ו-י"ב שבהן יש יותר מ-90% של תלמידים מחוסנים. על פי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, בישראל 21 רשויות או ערים אדומות בלבד, לעומת 71 כתומות, 164 צהובות ו-1,049 ירוקות.
ממשרד החינוך נמסר כי לא ידוע להם על ביטול הקפסולות בכיתות ג' והדבר לא תואם איתם. לפי המשרד, הצעד לא ישים כרגע בכל מקרה, אלא לאחר חג הפסח, משום שתלמידי בתי הספר יוצאים לחופשה ביום חמישי.
מהסתדרות המורים נמסר כי "מדובר בהחלטה אומללה של משרד הבריאות. הקפסולות נתנו מענה לילדים בצד הרגשי ובצד הלימודי וקידמו מאוד את התלמידים. במקום להמשיך עם קבוצות קטנות גם בעתיד, שזה הדבר הנחוץ והבריא ביותר במערכת החינוך - מבטלים".
לדברי ההסתדרות, "צריך ללמוד ממדינות אחרות ב-OECD שם לומדים בכיתות קטנות, עד 20 ילדים בכיתה. בזכות זה המורים מצליחים להגיע לכל תלמיד ולקדם אותם. רק בישראל פועלים הפוך ואפילו לא מיידעים את משרד החינוך ולא את צוותי ההוראה. הכל מעל הראש של כולם. כעת, במקום להכניס קבוצה קטנה של תלמידים, כל תלמיד מאומת יכניס 30 משפחות שלמות לבידוד".

בתדרוך שנתנה אתמול ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה כי ביטול הקפסולות אפשרי בשלב זה רק בכיתות י"א-י"ב, שם התלמידים מחוסנים ומתחסנים. בהמשך אמרה כי "ברור לנו שהאתגר בבתי הספר הוא גדול, שכן יש בהם אוכלוסיה לא מחוסנת. אנחנו עובדים על מתווה כדי לאפשר לתלמידים להיות בבתי הספר כמה שיותר, ובעיקר מתכננים לשנה הבאה כדי לתת ודאות להורים ולשלטון המקומי".
בעקבות הירידה בשיעורי התחלואה, משרד הבריאות ריענן גם נהלים לבתי החולים ולקופות החולים. בין ההנחיות המרכזיות שפרסם - היערכות לצמצום פעילות מחלקות הקורונה בהתאם לירידה בשיעורי התחלואה לצד היערכות לפתיחה מיידית. בהמשך להנחייה קודמת בעניין, ניתן כעת להגיע לבתי החולים בליווי של שלושה מלווים במקום אחד. עם זאת, יש לציין כי בבתי חולים רבים ההנחייה הזו לא נאכפה גם בעת שנרשמו שיעורי תחלואה גבוהים.
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שמירה על הנחיות משרד הבריאות בסופר בתל אביב
שמירה על הנחיות משרד הבריאות בסופר בתל אביב
מדידת חום בכניסה לסופר. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול אושרה במשאל טלפוני הצעת שר האוצר ישראל כץ להאריך את תנאי התו הסגול ב-28 ימים נוספים עד ל-14 באפריל 2021. השרים אישרו כמה הקלות ובכללן אכילה בחדר האוכל, קיום כנסים ואימון בחדר כושר במקומות עבודה למי שלו אישור "תו ירוק" - בדומה לחדרי כושר מחוץ למקומות העבודה. כמו כן אישרו השרים לבטל את בדיקות החום בכניסה למקומות עבודה, כפי שנעשה לגבי עסקים.
עם זאת, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר אתמול כי החזרה המיוחלת לשגרה מלאה צפויה בקיץ, "כשנגיע לשבעה מיליון מחוסנים ובהם ילדים". לדבריו, "אני מקווה שזה יקרה לקראת הקיץ. אנחנו מחכים לתוצאות המחקר של פייזר בנושא". כשנשאל אם יהיה נכון לחסן ילדים לפני קבלת אישור ה-FDA אמר פרופ' אש כי "כל עוד אנחנו יודעים שהמחקר אמור להסתיים בחודש-חודשיים הקרובים, עדיף לחכות ולקבל את המידע". לדבריו, צעד זה יהיה נכון יותר גם מבחינת דעת הקהל.
המגמה החיובית במצב התחלואה המשיכה גם בנתונים שפורסמו הבוקר. אתמול אובחנו 2,003 נדבקים חדשים ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 2.4%. מקדם ההדבקה המשיך לרדת ועומד כעת על 0.72. כך גם מספר החולים שמאושפזים במצב קשה ירד ועומד על 602 בני אדם – הנתון הנמוך ביותר מאז סוף דצמבר.
4 צפייה בגלריה
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
נייד חיסון של מד"א בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
13 בני אדם נפטרו אתמול כתוצאה מהנגיף וסיבוכיו, ומניין המתים הכללי מאז פרוץ המגיפה בישראל עומד על 6,037 בני אדם. יותר מ-5.2 מיליון ישראלים קיבלו כבר לפחות מנת חיסון אחת, מתוכם כ-4.3 מיליון שקיבלו את שתי מנות החיסון.
בשבוע שעבר העריך מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה כי בני נוער צעירים יוכלו להתחסן בסתיו, ואילו לגבי ילדי בית ספר יסודי אמר כי ייתכן שניתן יהיה לחסן אותם עד סוף שנת 2021. כיום בישראל יכול להתחסן כל אדם מגיל 16 ומעלה.