4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה בפגישת עבודה עם הרמטכ"ל כוכבי
נפתלי בנט ראש הממשלה בפגישת עבודה עם הרמטכ"ל כוכבי
כוכבי וראש הממשלה בנט. המטרה: הסכמות על אופן שיתוף הפעולה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ביקורו של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי בוושינגטון, שאמור להתחיל ביום ראשון הקרוב, הוא בעל משמעות אסטרטגית ומדינית. באמצעות הביקור הזה למעשה, מנסה הממשלה החדשה בירושלים לבנות בסיס עובדתי ומכנה משותף לעבודה עם ממשל ביידן בכל מה שנוגע לאיומים הנובעים מאיראן ומהציר השיעי-רדיקלי שהיא מובילה במזרח התיכון.
בירושלים וגם בוושינגטון שוררת תחושה שהסוגיה האיראנית נמצאת כרגע בצומת דרכים חשוב. תחושה זו שוררת גם בקרב בעלות בריתה של ארה"ב ברחבי המזרח התיכון.
מהבחירות לנשיאות איראן שייערכו היום, דרך המו"מ על החזרה להסכם הגרעין מ-2015 ועד התעוזה האיראנית הגוברת בפעילותה החתרנית בעיראק נגד חיילי ארה"ב ונגד סעודיה ואיחוד האמירויות, כל אלה הם נושאים שלארה"ב ולישראל יש בהם אינטרס ראשון במעלה של ביטחון לאומי, ועל כן דרושה הידברות מעמיקה שתביא לכדי גיבוש הסכמות והבנות בעניין שיתוף הפעולה בסוגיית הציר השיעי הרדיקלי.
4 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור בבסיס נבטים
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור בבסיס נבטים
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. ארה"ב מודאגת מהפעילות האיראנית באזור
(צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
לשם כך, נוסעים עם הרמטכ"ל ראש האגף האסטרטגי אלוף טל קלמן וראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף עמית סער, שאמורים לגבש את פרטי ההבנות ושיתופי הפעולה עם הממשל החדש בוושינגטון. בתקופת הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, התחזק מאוד שיתוף הפעולה המודיעיני וגם המבצעי עם ארה"ב, אולם כעת, בסיטואציה החדשה שנוצרה עם כניסת ממשל ביידן לפעולה ועם הצפי לבחירתו לנשיאות איראן של איבראהים ראיסי השמרן שמתנגד לקשרים עם ארה"ב, דרוש יישור קו לרוחב כל החזית.
אחד הדברים הנחוצים במסגרת שיתוף הפעולה היא תמונת מודיעין משותפת ומוסכמת, לצד הסכמי שיתוף פעולה בכל התחומים בין הממשל האמריקני לבין ישראל, בעיקר בתחום המודיעין.
ארה"ב מודאגת מאוד מהמתקפות של מיליציות עלומות בעיראק על חייליה ובסיסה, שמתבצעות בהכוונת כוח קודס. המיליציות הללו משתמשות בכלי טיס בלתי-מאוישים ובאמצעי לחימה חדישים שמחייבים נקיטת אמצעים על-ידי ארה"ב ובעלות בריתה במזרח התיכון כדי להגן על אנשיהן והאינטרסים שלהן. שיטות הפעולה האיראניות החדשות מורגשות לא רק בעיראק, אלא גם בסוריה, בלבנון ובתימן.

במוקד: הגרעין האיראני

כוכבי ייפגש גם עם מפקדי פיקוד המרכז האמריקני, שיושבים בטמפה שבפלורידה. ישראל עברה לאחרונה לאחריות הפיקוד, שאחראי על המזרח התיכון. בעבר הקשר עם ישראל נוהל על-ידי פיקוד אירופה. המשמעות מבחינת ישראל היא שישראל למעשה מבקשת להשתלב בהיערכות הצבאית, הביטחונית והאסטרטגית של ארה"ב במזרח התיכון - ולעובדה זו יש משמעויות צבאיות ומודיעיניות רבות, לא רק אם יתלקח עימות גדול במזרח התיכון, אלא גם בעשייה היומיומית.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל יעלה כמה שאלות בפני האמריקנים. הכור בנתנז, איראן
הרמטכ"ל יעלה כמה שאלות בפני האמריקנים. הכור בנתנז, איראן
הרמטכ"ל יעלה כמה שאלות בפני האמריקנים. הכור בנתנז, איראן
(צילום: AP)
מלבד הפעילות האיראנית באזור, על סדר היום של שיחות העבודה בין כוכבי לאמריקנים יעמוד גם נושא הגרעין האיראני. הרמטכ"ל ללא שום ספק יעלה בפני שר ההגנה האמריקני והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב כמה שאלות: מה עושים במקרה שאיראן תנסה לפרוץ לעבר הגרעין, מה יקרה במצב שבו ארה"ב לא תצליח להשיב את איראן להגבלות של הסכם הגרעין, ומה אם איראן תגיע למעמד של מדינה סף-גרעינית, כלומר כזו שמסוגלת לייצר נשק גרעיני בתוך שבועות, שרק מחכה לשעת כושר? האם ארה"ב תסבול מצב כזה, והאם תאפשר לאיראנים להמשיך להצטייד בטילים ארוכי טווח, כולל כאלה שמסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים?
הרמטכ"ל ידון גם בבקשותיה של ישראל מארה"ב לסייע לה להצטייד בכמות גדולה מאוד של טילים מיירטי טילים, חימושים מדויקים ואולי גם בפיתוח לייזר הגנתי והתקפי.
4 צפייה בגלריה
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
לבנון משבר כלכלי תורים ל תחנות תחנת דלק
חשש מהשכלות נפיצות. נפגעי המשבר הכלכלי בלבנון
(צילום: EPA)
לצד סוגיית הגרעין והשלכותיה, ובקשותיה של ישראל מארה"ב לסייע לה בהצטיידות ובשמירה על יתרונה האיכותי הצבאי, יעלו נושאים כמו המצב בלבנון. כוכבי יבהיר שהמדינה הלבנונית נמצאת כרגע בקריסה ולכך עלולות להיות השלכות נפיצות על יציבות המזרח התיכון. הוא גם ידבר על הסכנה החמורה הנשקפת לישראל מהניסיון של איראן וחיזבאללה לקדם את פרויקט דיוק הטילים. גם הזיקה בין איראן וחיזבאללה לבין עזה, תעלה.
ישראל תפנה את תשומת לב הממסד הצבאי האמריקני לעובדה שאיראן מתכוונת לסייע לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני בעזה להתעצם מחדש אחרי המכות שספגו במבצע "שומר חומות". כוכבי גם יחלוק עם מארחיו את הלקחים שישראל צברה מהמבצע שהיה מוצלח מאוד מבחינה צבאית, בעזה, ויציע להם לפתח במשותף שיטות לחימה ואיסוף וייצור מודיעין שסייעו לצה"ל במבצע שומר החומות ויש להם פוטנציאל אם יפותחו. השיטות הללו עשויות בהחלט לסייע לכוחות המזוינים של ארה"ב בזירות שבהן הם מעורבים במלחמה א-סימטרית, החל מעיראק עבור לאפגניסטן וכלה באפריקה.

הבסיס לשיתופי הפעולה המודיעיניים עם כל סוכנויות המודיעין האמריקניות הונח כבר בביקור שערך ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן לפני כחודש בארה"ב. ואולם, בביקור הרמטכ"ל יורחבו שיתופי הפעולה ותשומת לב מיוחדת תינתן לשיתוף הפעולה עם פיקוד המרכז האמריקני, כולל מערכות ביטחון משותפות שייתכן שארה"ב תיזום על-בסיס הסכמי אברהם והבריתות שלה עם שותפותיה באזור.
מטרת הביקור, כאמור, היא להגיע לשיתוף פעולה וחילופי הערכות אינטימיות עם ממשל ביידן, שיהיו להערכת קברניטי הממשלה בירושלים יעילות הרבה יותר מהקו הלעומתי והמתריס שהיה נהוג בתקופת ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי הממשל הדמוקרטי. כזכור, לפני הנסיעה הקודמת של הרמטכ"ל כוכבי, זו שנדחתה בגלל המתיחות בירושלים ומבצע שומר החומות, נאסר על הרמטכ"ל לדבר על איראן ונושא זה הונח בלעדית על כתפיהם של ראש המוסד יוסי כהן וראש המל"ל מאיר בן שבת, שהיו כפופים ישירות לנתניהו וקיבלו ממנו הוראות מה לומר ומה לא לומר. הפעם, בנט וגנץ שולחים את כוכבי לוושינגטון ללא שושבינים, כדי שיבסס את האמון ואת שיתוף הפעולה המעשי עם ממשל ביידן.
פורסם לראשונה: 00:03, 18.06.21