ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף הערב (יום ג') בכינוס השנתי של עצרת האו"ם מחסן טילים של חיזבאללה, שנמצא בלב שכונה אזרחית בבירת לבנון - ביירות. "ראינו את הפיצוץ שאירע בנמל ביירות. 200 איש נהרגו, כרבע מיליון איש נותרו חסרי בית. בשכונת ג'נאח, ליד נמל התעופה בביירות, מחזיק חיזבאללה מחסן נשק סודי, מטרים ממכלי גז. מוקף בבתים אזרחיים", אמר נתניהו. ynet העביר את נאומו בשידור חי.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו, הערב
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו חושף בנאום באו"ם : " מאגר הנשק הסודי של חיזבאללה – ליד מתקני גז בביירות"
בנימין נתניהו חושף בנאום באו"ם : " מאגר הנשק הסודי של חיזבאללה – ליד מתקני גז בביירות"
התיעוד שהציג נתניהו: מחסן הנשק הסודי של חיזבאללה
ראש הממשלה לא התייחס בדבריו כלל למשבר הקורונה, והזכיר את איראן 25 פעמים. בנאום שהוקלט עוד טרם הכינוס, שאליו לא הגיעו מנהיגי העולם בשל הגבלות הקורונה, הציג נתניהו תיעוד משכונת ג'נאח בלבנון. "אני אומר לתושבים – אתם צריכים לפעול עכשיו ולמחות. אם זה יתפוצץ – זו עוד טרגדיה. אני אומר לאזרחי לבנון - לישראל אין כוונת זדון כלפיכם. איראן וחיזבאללה בכוונה תחילה שמות אתכם ואת משפחותיכם בסכנה חמורה".
הוא הוסיף: "אתם צריכים לדרוש מהם להסיר את המחסנים האלה. רק לפני כמה ימים מחסן כזה התפוצץ בעין קאנא שבדרום לבנון. חיזבאללה חייב להפסיק להשתמש בלבנון ואזרחיו כמגן אנושי".
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הגיב בנאום שנשא הערב לדבריו של ראש הממשלה נתניהו: "הוא כהרגלו רוצה להסית נגד חיזבאללה ומביא מפות וצילומים. הוא טוען שיש אתר חיזבאללה ליד מתקן גז וקושר בינו לבין הפיצוץ בביירות. מערך הדוברות של הארגון אמור להזמין כלי תקשורת להסתובב באזור ההוא. אם לחיזבאללה באמת יש עשרות טילים, אין סיכוי שנספיק להוציא הכל תוך שעה וקצת.
תמונת הלוויין והכניסה למפעל: לצפייה במצגת של נתניהו באו"ם - לחצו כאן
ראש הממשלה קרא גם למדינות העולם לעמוד מול איראן. "יש לשבח את הנשיא טראמפ על שנסוג מהסכם הגרעין. ב-2015 עמדתי לבד מול ההסכם המבייש. התנגדתי לו, כי הסכם הגרעין לא חסם את דרכה של איראן לפצצה – אלא סלל אותה. איראן מפרה גם את המגבלות הזמניות. בגלל ההפרות לאיראן יהיה מספיק אורניום מועשר בעוד כמה חודשים לשתי פצצות גרעין. היא עובדת על פיתוח דור חדש של צנטריפוגות, שיכפיל את יכולת ההעשרה שלה פי 50".
"ערבים וישראלים כאחד קוראים לפעול בחריפות נגד איראן, כדאי לשים לב לכך"
עוד אמר כי "אין עוררין לכך שאיראן מנסה להשיג נשק גרעיני. ארכיון הגרעין הסודי שישראל הוציאה ממרכז טהרן, הוכיח זאת מעל לכל ספק. חברינו האירופים הבטיחו תגובה נגד ההפרות, אך מועצת הביטחון לא עשתה דבר מול הארכיון שחשפנו. היא גם סירבה לראות את מה שברור לכולם במזרח התיכון: הסכם הגרעין רק מימן את איראן. כפי שהזהרתי לפני חמש שנים, אנו במזרח התיכון נושאים בהשלכות העסקה חסרת האחריות הזו. איראן, עשירה יותר ומועצמת יותר, השתמשה במיליארדים שהוזרמו לתוך קופת המדינה כדי להמריץ את מסע הקטל והכיבוש שלה ברחבי האזור".

"בעוד מועצת הביטחון חלוקה, אנחנו באזור מאוחדים. ערבים וישראלים כאחד קוראים לפעול בחריפות נגד איראן - וכשערבים וישראלים מסכימים על משהו - כדאי לאחרים לשים לב לכך", קבע ראש הממשלה. ישראל קוראת לכל חברי מועצת הביטחון להתייצב לצדה של ארה"ב אל מול התוקפנות האיראנית, לעמוד יחד איתה על כך שאיראן תשים קץ לתכנית הגרעין שלה אחת ולתמיד, ולהתמודד יחד עם ארה"ב עם הסכנה הגדולה ביותר לשלום באזורנו. אם תעשו כך, אני סמוך ובטוח שבשנים הקרובות נשמע עוד בשורות טובות מהמזרח התיכון".
ראש הממשלה התייחס בפתח דבריו גם להסכמי השלום עם איחוד האמירויות ועם בחריין. "המזרח התיכון אינו תמיד מפעל לחדשות טובות", אמר. "השנה - אני יכול לבשר בשורה טובה מהמזרח התיכון, אפילו שתיים. אין לי ספק שעוד מדינות ערביות ומוסלמיות יצטרפו למעגל השלום בקרוב. בקרוב מאוד. לפלסטינים אין יותר וטו על השלום באזור שלנו".

עוד אתרי ייצור של חיזבאללה, בלב שכונות אזרחיות

האתר שחשף נתניהו בנאומו ממוקם במרחק של כ-200 מטרים בלבד משגרירות איראן בביירות, ובמרחק דומה ממשרדי ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה. בצה"ל חשפו שני אתרים נוספים שמשמשים את ארגון הטרור הלבנוני בלב שכונות מגורים בבירה הלבנונית ביירות.
אחד האתרים הוא אתר תת-קרקעי לייצור רכיבי טילים מדויקים, שנמצא בשכונת אלליכי בביירות. האתר ממוקם תחת ארבעה בנייני מגורים בני שבע קומות, שבו יותר מ-70 משפחות. לאתר ניתן להיכנס בשתי כניסות, והוא ממוקם מרחק של 130 מטרים מכנסייה וממרכז רפואי.
אתר תת-קרקעי נוסף מסוג זה נחשף בשכונת שויפאת. אותו אתר ממוקם תחת חמישה בנייני מגורים, שבהם כ-50 משפחות. מסגד ממוקם כ-90 מטר מהמקום.
בישראל עוקבים אחר האתרים הללו, ומחזיקים במידע רב על פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה ושל איראן.
6 צפייה בגלריה
אתרים בהם פועל ארגון הטרור חיזבאללה לייצור רכיבי טילים מדויקים בלב העיר ביירות
אתרים בהם פועל ארגון הטרור חיזבאללה לייצור רכיבי טילים מדויקים בלב העיר ביירות
(צילום: דובר צה"ל)
הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם מביא בדרך כלל למטה הארגון בניו יורק כ-10,000 איש מרחבי העולם, בהם הבכירים שבמנהיגי תבל, אבל השנה הוחלט לקיים אותו במתכונת של נאומים מוקלטים בשל התפרצות הנגיף ברחבי העולם. המנהיגים, בהם נשיאים, ראשי ממשלות, מלכים ונסיכים, נקראו לשלוח נאומים מוקלטים בני 15 דקות מארצותיהם.
זו הפעם הראשונה בהיסטוריית האו"ם שמנהיגים לא מגיעים פיזית לעצרת ונואמים בפני העצרת. בדרך כלל נרשמים לנאום בעצרת 105 נציגי מדינות, ובפועל מגיעים בין 80 ל-90. לעצרת הנוכחית שלחו יותר מ-120 מנהיגים נאומים מוקלטים. מדובר במספר שיא של נאומים בעצרת האו"ם.
6 צפייה בגלריה
אתרים בהם פועל ארגון הטרור חיזבאללה לייצור רכיבי טילים מדויקים בלב העיר ביירות
אתרים בהם פועל ארגון הטרור חיזבאללה לייצור רכיבי טילים מדויקים בלב העיר ביירות
(צילום: דובר צה"ל)
בשנה שעברה נרשמה התרחשות די נדירה מצידה של ישראל - שלא שלחה את ראש הממשלה לנאום בעצרת הכללית. מי שנאם אז מול נציגי האומות המאוחדות מטעם ישראל היה שר החוץ דאז ישראל כץ, שקרא לקהילה הבינלאומית לתמוך במדיניות הנשיא טראמפ מול איראן. "הפעלת לחץ מקסימלי נגד איראן היא הדרך לעצור אותם. עלינו לעצור את איראן היום כדי למנוע מלחמה מחר", הוא אמר. כץ נאם במקומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שביטל את נסיעתו – לראשונה מאז שנת 2010 – בשל המשבר הפוליטי שהיה באותה עת בישראל.


את נאומיו האחרונים ניצל ראש הממשלה נתניהו להעלאת המודעות בעולם לתוכנית הנשק והגרעין של איראן. בנאומו בשנת 2018 חשף ראש הממשלה מתקן גרעין סודי בטהרן וגם מפעלי טילים של חיזבאללה בלב ביירות. הוא מתח ביקורת על הגופים הבינלאומיים שלא עשו מאומה, לדבריו, בכל הנוגע לקלסרים וחומרי המודיעין שהביא המוסד מאיראן - ואז הציג בפני הנוכחים תצלום אווירי של טהרן ובו הראה "מחסן גרעין סודי לאחסון כמויות של חומרים וציוד".
מוקדם יותר הערב אמר שר החוץ של איחוד האמירויות בנאומו בעצרת האו"ם כי חתימת הסכם השלום הובילה להקפאת החלטת הסיפוח של הגדה המערבית, כלשונו. "באמצעות החתימה על ההסכם, פתחנו אפשרויות רבות להגעה לשלום כולל באזור", אמר שר החוץ האמירתי. "אנחנו מקווים שהוא יספק לישראל ולפלסטינים את ההזדמנות לעסוק שוב במו"מ להגעה לשלום".