משדר הבוקר של אולפן ynet

לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע אתמול כי במידה שלא תהיה החמרה בנתוני תחלואת הקורונה נוכל להוריד מסכות בחללים סגורים בעוד שמונה ימים, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר הבוקר (ב') בריאיון לאולפן ynet כי ייתכן שתלמידי ישראל בכל זאת יוסיפו לעטות מסכות עד סוף שנת הלימודים. "אני לא יכול להתחייב, בואו נחכה שבוע ונראה", אמר.

- ייתכן שיהיה פיצול בין שכבות הגיל, למשל בין תלמידים בגילים נמוכים יותר לעומת מחוסנים? "אני לא חושב שתוך שבוע מהיום רמת ההתחסנות בקרב הנערים והנערות בני 16-12 תהיה כל כך מרשימה שהיא תשפיע על חובת עטיית המסכות. אנחנו רוצים לעשות את הדברים פשוטים ולא מורכבים שהאוכלוסייה לא תעמוד בהם.
"לכן בשלב זה, כפי שהשר אדלשטיין הודיע אתמול, לאחר התייעצות של כולנו הוחלט להוריד את המסכות גם בחללים סגורים בעוד שבוע, כחלוף כשבועיים מהסרת המגבלות הקודמות. בואו נראה את זה כך ונקווה לטוב", הוסיף.
6 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
מסכות בבתי הספר - "כנראה עד סוף השנה"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
צחי לוי באולפן ynet
צחי לוי באולפן ynet
"עדיין מאוד מודאגים מנתב"ג". לוי
(צילום: גיל יוחנן)
- העיניים נשואות לנתב"ג, לאחרונה נמצאו מאומתים שהגיעו מחו"ל. הם היו מחוסנים? "אנחנו ממפים עד תום את כל השבים מחו"ל, את החיוביים, את החשודים, אנחנו גם מרצפים את כל החיוביים כדי לראות אם מדובר בווריאנטים ואם כן - באיזה וריאנט. אנחנו מאוד מודאגים מנושא נתב"ג, ולכן גם קבענו תשע מדינות שאליהן אסורה יציאה, וכל הנכנס מאחת מהן, גם אם הוא מחוסן או מחלים - אמור לשהות בבידוד בשל הזנים.
"אני רוצה לומר שהמקום הזה מנוטר", הוסיף לוי, "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לבודד את האנשים שנושאים את הנגיף". לדבריו, "מרבית הנדבקים שאובחנו לאחר ששבו מחו"ל אינם מחוסנים, אף כי יש בודדים מהם שכן קיבלו את מנות החיסון".

"שר הבריאות נכון להיום הוא יולי אדלשטיין שאותו אנחנו מאוד מעריכים. לכשייכנס ניצן הורוביץ לתפקיד - אנחנו נשמח לקבל אותו"
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בטקס ההוקרה
יולי אדלשטיין בטקס ההוקרה
אדלשטיין בטקס ההוקרה, מתייחס להורדת המסכות. אתמול
(צילום: עמית שאבי )
6 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בצל הקורונה
שוק הכרמל בצל הקורונה
בקרוב בלי מסכות. שוק הכרמל בימי הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
- צפוי שינוי במשך הבידוד לחוזרים מחו"ל? משפחות רוצות לטוס עם הילדים בחגי תשרי ומתלבטות בשל כך. "משך זמן הבידוד נקבע לאחר ניסויים ועבודות רבות, גם בעולם, שהראו איך או מה קורה ליכולת ההדבקה ולריכוז הנגיפים בימים שלאחר ההדבקה. אנחנו קבענו את קיצור הבידוד ל-10 ימים כפי שעשינו לפני זמן רב, תמורת בדיקה ביום התשיעי שתראה שהיכולת להדביק היא נמוכה. כרגע אנחנו לא שוקלים קיצור נוסף. הורדת ימי הבידוד מ-14 ל-10 הוא המרבי", אמר פרופ' לוי.
על תחילת מתן החיסונים לבני נוער אתמול הוא אמר: "הזמינו תורים ברמה של כמה אלפים בכל קופת חולים. זאת רק ההתחלה, אנחנו נמשיך לפעול כדי שהחיסון יהיה נגיש וזמין".
6 צפייה בגלריה
אגם כהן בת ה15 התחסנה בנתניה
אגם כהן בת ה15 התחסנה בנתניה
אגם כהן בת ה-15 התחסנה בנתניה. לוי: לא מרוצה מההיענות
(צילום: דוברות כללית)
6 צפייה בגלריה
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן נגד הנגיף
(צילום: AFP)
- אתה מרוצה מנתוני הזמנת התורים עד עכשיו? "לא. אני חושב שצריך יותר להתחסן, אני בעד להתחסן".
- אבל אתם בעצמכם לא המלצתם על כך באופן גורף. "אילו היה מדובר בילדיי - הייתי לוקח אותם להתחסן. אנחנו נקיים הערב וובינר ברשת ונענה על שאלות ההורים. אנחנו משאירים את ההחלטה לשיקולם. אנחנו מוסרים את כל המידע בשקיפות, גם לגבי העבודה הבל תשוער שעשינו עם הרבה אנשי מקצוע לגבי נושא הדלקת בשריר הלב, עבודה שגם מהעולם מבקשים מאיתנו כדי ללמוד על כך".
- יש כרגע צפי למבצע חיסונים נוסף? "אנחנו מעריכים שיהיה מבצע חיסונים נוסף של מנת דחף, המנה השלישית. היא לא תהיה לפני סוף השנה או תחילת השנה הבאה. אנחנו כמובן בקשר עם החברות שמייצרות את החיסונים, שכבר חיסנו. אני יכול לקוות שאם אנחנו נצטרך לחסן מנת דחף בתחילת שנה הבאה, המנה תהיה כבר מהונדסת בצורה שונה ותיתן מענה טוב יותר לווריאנטים שעברו מוטציה".
מנכ"ל משרד הבריאות נשאל על המשך עבודתו גם תחת שר הבריאות המיועד - אם תקום ממשלת השינוי - יו"ר מרצ ניצן הורביץ. "שר הבריאות נכון להיום הוא מר יולי אדלשטיין שאותו אנחנו מאוד מעריכים. לכשייכנס מר הורוביץ ויהיה שר הבריאות - אנחנו נשמח לקבל אותו", אמר וציין כי טרם שוחח איתו.