מפרטים חדשים שהגיעו לידי ynet מחקירת מותו של יגאל יהושע (56), שנפצע קשה בשבוע שעבר לאחר שנפגע בראשו מלבנה והוכה במהלך המהומות בלוד, עולה כי לפי החשד, יהושע נסקל תחילה באבן שפגעה בראשו בעת שנסע במכוניתו. לאחר שהאבן פגעה בו הוא עצר את הרכב - ואז, כך לפי החקירה, קפצו עליו עשרות פורעים ערבים שהכו אותו באבנים, מקלות וחפצים נוספים.
הלינץ', לפי התחקיר, התרחש בשעה שתשומת הלב של המשטרה הוסבה לאירוע נפילת רקטה בראשון לציון. הערב פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה שבה נכתב: "אני משתתף בצער משפחתו של יגאל יהושע שנרצח בלינץ' שבוצע על-ידי פורעים ערבים בלוד. נבוא חשבון עם כל מי שהשתתף ברצח הזה. אף אחד לא יימלט מעונש. יהי זכרו של יגאל ברוך ונצור בליבנו תמיד".
גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פרסם הודעת השתתפות בצער: "אני שולח תנחומים וחיבוק אמיץ למשפחתו של יגאל יהושע שנפטר מפצעיו במהלך החג לאחר שהותקף על ידי המון ערבי שטוף שנאה ואכזריות. הדעת אינה תופסת כיצד נגדעו חייו של איש נתינה, אהוּב על הכול ומסור למשפחתו. הדין ימוצה עם כל אחד ואחד ממבצעי הרצח הנורא הזה".
3 צפייה בגלריה
יגאל יהושע
יגאל יהושע
יגאל יהושע
בוועדה העממית בלוד טוענים, מנגד, כי יהושע "לא נרצח על ידי ערבים, זה שקר". לטענתם, "הוא הותקף על ידי יהודים שחשבו שהוא ערבי". הם קראו למשטרה לצפות בסרטוני מצלמות האבטחה "כדי שהצדק ייצא לאור, לא צריך להאשים את הערבים בכל דבר. צריך למצוא את הרוצחים האמיתיים". לפי שעה, לטענה זו אין כל אימות.
אחיו של יגאל, אפי, אמר בריאיון לאולפן ynet כי ככל הידוע למשפחה, "הוא היה בדרך הביתה מאיזשהו אירוע, ובאזור מסוים פשוט עשו לו מארב. תפסו אותו פורעים אכזריים". לדבריו, אחיו לא היה היחיד שנפגע. "לא פגעו רק בו", הוא הדגיש, "פגעו גם ברכבים אחרים, אבל הוא פשוט נתפס. עצרו אותו ורוצצו את ראש באבנים ובסלעים".

3 צפייה בגלריה
אירה, אלמנתו של יגאל יהושע ז"ל
אירה, אלמנתו של יגאל יהושע ז"ל
אירה, אלמנתו של יגאל יהושע
(צילום: טל שחר)
הוא הוסיף לתאר בכאב את שעבר אחיו המנוח: "בשארית כוחותיו יגאל הצליח לברוח מהם ולהגיע לאזור מקום מגוריו. ליד החניה הוא יצא מהרכב והתמוטט". בשלב הזה, מציין האח, הגיעה אחת השכנות שהבחינה במתרחש. "היא הזמינה אמבולנס והוא פונה לבית החולים", הוא אמר. "מאותו לילה עד היום, כשהודיעו על לכתו, הוא לא הראה שום סימן חיים".
"יגאל עצמו לא האמין שדבר כזה יכול לקרות", המשיך האח. "גם כשהתרענו בפניו ואמרנו לו שלא כדאי לצאת, אולי יש קצת בעיות, אולי יפגעו בך - אבל לא. הוא האמין בדרך שלו. האמין בדו-קיום. הוא ידע שמכירים אותו בלוד. הוא אמר 'אני אגיד שאני יגאל החשמלאי, הם יזהו אותי והכול יהיה בסדר. לא יפגעו בי. הוא האמין שהוא יגיע הביתה בשלום וילך לישון".

אירה, אשתו של יגאל, סיפרה כי הוא היה מוכר בתור "החשמלאי מגני אביב" בעיר מגוריו. "הוא היה בן אדם כל כך טוב. הוא אפילו עזר לאנשים בחינם. תמיד אמרתי לו 'תעזור לנו קצת יותר בבית, אל תעזור רק לכולם, והוא היה אומר שהוא חייב לעזור. הוא לא הבדיל בין ערבים ליהודים וקרא לכולם אח שלי", היא אמרה.
לדברי אשתו, יגאל מעולם לא חשש שמשהו יקרה לו ולבני המשפחה אף ששכונת מגוריהם ממוקמת בסמוך לשכונה ערבית. "הוא נסע להכנסת ספר תורה והיה בדרך הביתה", סיפרה אירה על התקרית. "הוא לא התכוון לעבור במרכז העיר. תפסו אותו פה רחוק מהמהומות ואיפה שבכלל לא הייתה סכנה עד אז. קיווינו שהוא ייצא מזה". יהושע הוא היהודי הראשון שנרצח במהומות והפרות הסדר שהחלו בשבוע שעבר ברחבי הארץ. משפחתו הסכימה לתרום את איבריו. טרם נעצרו חשודים במעורבות בלינץ' שהוביל למותו.
3 צפייה בגלריה
ההפגנות בלוד
ההפגנות בלוד
מהומות בלוד
(צילום: עוז מועלם )
היא הוסיפה: "פרסו בפנינו את כל האופציות והתסריט הכי אופטימי היה שיקום מאוד ארוך והוא לא הצליח. בהתחלה הייתה תגובה אבל ההידרדרות הגיעה. כשהגיע הרגע החלטנו לתרום את איבריו כי אני חושבת שזה מה שהוא היה רוצה לעשות. הוא לא היה רוצה להיות סמל לאלימות הזו אלא להמשיך לחיות עם המשפחה שלו ולעשות את מה שהוא אוהב".
בלילה לפני שיגאל יהושע נפצע, נורה למוות מוסא חסון, צעיר ערבי בן 25, ברחוב הציפורן שבשכונת הפרחים בלוד. שני צעירים נוספים נפצעו באורח בינוני באירועי ירי באותו הלילה. בבוקר שאחרי נעצר יהודי בן 34, תושב לוד, בחשד למעורבות במעשה, אך בהמשך הוא שוחרר. לפי תיעוד מאותו הלילה, הוא אוים בבקבוקי תבערה. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מתח ביקורת על המשטרה על המעצר.

מצב חירום אזרחי בלוד

חקירת האירוע שבו נרצח יהושע עברה כאמור לצוות משותף של ימ"ר מרכז והשב"כ. אחרי הפגיעה הקשה בו הוא פונה לבית חולים אסף הרופא בצריפין, שם הידרדר מצבו עד שהיום נקבע מותו. באותן מהומות נפצע אדם נוסף באורח קשה. כמה משפחות פונו מבתיהן ועשרות רכבים ניזוקו. על-רקע ההתפרעויות בלוד הודיעה הממשלה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד, שמאז הוארך כמה פעמים.
משמעות ההכרזה על מצב חירום אזרחי היא הענקת סמכויות מיוחדות לשוטרים ולכוחות הביטחון. בין היתר הם יכולים לסגור שטחים בעיר ולמנוע כניסה אליהם או יציאה מהם, וכן להשתמש ב"כוח סביר" על מנת לכפות ציות להוראות שהם נותנים. החוק מסמיך את השוטרים ואת בעלי התפקידים בגופי ההצלה במצב חירום אזרחי להיכנס לכל מקום לשם מילוי תפקידם, ולהשתמש גם בכוח לשם כך.
גם ביום שאחרי הפגיעה ביהושע התקיימו הפרות סדר גדולות בעיר, כשלפחות 15 בני אדם נפצעו - בהם שלושה פצועים מירי חי - על אף העוצר התקדימי שעליו הוכרז בעיר. באותו ערב הגיעו לעיר קבוצות יהודים כדי להזדהות עם התושבים המקומיים. בשבת האחרונה נעצרו בלוד כ-30 בני אדם, בהם 12 עבריינים מוכרים בעיר, ומאז היו מעצרים נוספים.