5 צפייה בגלריה
יגאל יהושע
יגאל יהושע
יגאל יהושע
בבית החולים אסף הרופא נקבע היום (שני) מותו של יגאל יהושע (56), שנפצע קשה בשבוע שעבר לאחר שנפגע בראשו מלבנה והוכה במהלך המהומות בלוד. בכך הפך ליהודי הראשון שנרצח במהומות והפרות הסדר שהחלו בשבוע שעבר ברחבי הארץ. מבית החולים נמסר כי המשפחה הסכימה לתרום את איבריו. טרם נעצרו חשודים בפגיעה ביהושע, שהובילה למותו.
חקירת האירוע עברה לצוות משותף של ימ"ר מרכז והשב"כ. מהחקירה שבוצעה עד כה עלה כי יהושע, שגר בשכונת גני אביב בלוד, נסע ברכבו ברחוב תלמים בעיר, ואז נרגם באבנים על ידי פורעים ערבים, וגם הוכה. הוא נפצע באורח קשה מאבן שפגעה בראשו ופונה לבית חולים אסף הרופא בצריפין, שם הידרדר מצבו עד שהיום נקבע מותו.
5 צפייה בגלריה
רכב שרוף בעקבות העימותים בלוד
רכב שרוף בעקבות העימותים בלוד
רכב שרוף בעקבות העימותים בלוד
(צילום: AP)

אירה, אשתו של יגאל, סיפרה כי הוא היה מוכר בתור "החשמלאי מגני אביב" בעיר מגוריו. "הוא היה בן אדם כל כך טוב. הוא אפילו עזר לאנשים בחינם. תמיד אמרתי לו 'תעזור לנו קצת יותר בבית, אל תעזור רק לכולם, והוא היה אומר שהוא חייב לעזור. הוא לא הבדיל בין ערבים ליהודים וקרא לכולם אח שלי", היא אמרה.
יגאל, כך אמרה אישתו, מעולם לא חשש שמשהו יקרה לו ולבני המשפחה, אף ששכונת מגוריהם ממוקמת בסמוך לשכונה ערבית. "הוא נסע להכנסת ספר תורה והיה בדרך הביתה", סיפרה אירה על התקרית. "הוא לא התכוון לעבור במרכז העיר. תפסו אותו פה רחוק מהמהומות ואיפה שבכלל לא הייתה סכנה עד אז. קיווינו שהוא ייצא מזה".
5 צפייה בגלריה
ההפגנות בלוד
ההפגנות בלוד
המהומות בלוד
(צילום: עוז מועלם )
היא הוסיפה: "פרסו בפנינו את כל האופציות והתסריט הכי אופטימי היה שיקום מאוד ארוך והוא לא הצליח. בהתחלה הייתה תגובה אבל ההידרדרות הגיעה. כשהגיע הרגע החלטנו לתרום את איבריו כי אני חושבת שזה מה שהוא היה רוצה לעשות. הוא לא היה רוצה להיות סמל לאלימות הזו אלא להמשיך לחיות עם המשפחה שלו ולעשות את מה שהוא אוהב״.
באותן מהומות נפצע אדם נוסף באורח קשה. כמה משפחות פונו מבתיהן ועשרות רכבים ניזוקו. על-רקע ההתפרעויות בלוד הודיעה הממשלה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד, שמאז הוארך כמה פעמים.
משמעות ההכרזה על מצב חירום אזרחי היא הענקת סמכויות מיוחדות לשוטרים ולכוחות הביטחון. בין היתר הם יכולים לסגור שטחים בעיר ולמנוע כניסה אליהם או יציאה מהם, וכן להשתמש ב"כוח סביר" על מנת לכפות ציות להוראות שהם נותנים. החוק מסמיך את השוטרים ואת בעלי התפקידים בגופי ההצלה במצב חירום אזרחי להיכנס לכל מקום לשם מילוי תפקידם, ולהשתמש גם בכוח לשם כך.
5 צפייה בגלריה
הנרצח בלוד מוזא חסון
הנרצח בלוד מוזא חסון
מוסא חסון. נורה למוות בלוד
גם ביום שאחרי הפגיעה ביהושע התקיימו הפרות סדר גדולות בעיר, כשלפחות 15 בני אדם נפצעו - בהם שלושה פצועים מירי חי - על אף העוצר התקדימי שעליו הוכרז בעיר. באותו ערב הגיעו לעיר קבוצות יהודים כדי להזדהות עם התושבים המקומיים. מוקד מרכזי של מהומות היה בצומת בית המשפט, שם מאות יהודים עצרו מכוניות בזו אחר זו, ותקפו רק את אלו שבהן נהג ערבי. ביום שבת האחרון נעצרו בלוד כ-30 בני אדם, בהם 12 עבריינים מוכרים בעיר.
בלילה לפני שיגאל יהושע נפצע, נורה למוות מוסא חסון, צעיר ערבי בן 25, ברחוב הציפורן שבשכונת הפרחים בלוד. שני צעירים נוספים נפצעו באורח בינוני באירועי ירי באותו הלילה. בבוקר שאחרי נעצר יהודי בן 34, תושב לוד, בחשד למעורבות במעשה, אך בהמשך הוא שוחרר. לפי תיעוד מאותו הלילה, הוא אוים בבקבוקי תבערה. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה מתח ביקורת על המשטרה על המעצר.
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס ויאיר רביבו
מנסור עבאס ויאיר רביבו
ח"כ מנסור עבאס וראש העיר יאיר רביבו, אתמול בלוד
(צילום: משה אלדן)
יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס סייר אתמול בלוד וביקר בבית הכנסת "בית ישראל" – אחד משמונה שהוצת במהלך ההתפרעויות האלימות בימים האחרונים. התלווה אליו ראש העיר יאיר רביבו, ולאחר מכן השניים קראו לכל הצדדים לשמור על הסדר.
על הצתת בתי הכנסת אמר ח"כ עבאס: "זאת הייתה שגיאה של קומץ קטן. אסור לפגוע במקומות קדושים ומי שעושה זאת פועל בניגוד לאיסלאם. אין מקום לקבל את זה, כפי שאנו כואבים פגיעה במסגדים שלנו. הקו האדום זו אלימות מכל סוג. חייבים להסתכל קדימה: להתחיל בשיקום המקומות הקדושים ולשקם את מערכת היחסים".