יום לאחר שנפגש עם מזכיר המדינה האמריקני, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד טוען כי הבהיר בפניו שישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול נגד הגרעין האיראני - ותקף את מה שהגדיר כ"שקרים מסוכנים" של האופוזיציה. הוא ענה בכך לדבריו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. בישיבת ראשי האופוזיציה אמר נתניהו כי יתמוך בחוק האזרחות בתמורה לקידום חוק ההגירה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד בישיבת הסיעה. "שומרים את הזכות לפעול נגד הגרעין האיראני"
(צילום: עמית שאבי)
"לפני שלושה שבועות עוד הייתי ראש האופוזיציה. בכל התקופה שלי בתפקיד הזה היה לי עקרון אחד: להיות אופוזיציה לממשלה, לא להיות אופוזיציה למדינה", אמר שר החוץ יאיר לפיד בתחילת ישיבת סיעת יש עתיד. "האופוזיציה החדשה הופכת להיות אופוזיציה למדינת ישראל. השבוע היא הפיצה שמועות זדוניות, כאילו מבטלים את ההכרה האמריקנית ברמת הגולן. זה שקר.
"היא טענה – טענה שקרית וחסרת אחריות – שאני ויתרתי על חופש הפעולה של ישראל לפעול נגד תוכנית הגרעין של איראן. זה שקר מסוכן. אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול נגד הגרעין האיראני בכל מקום ובכל זמן. רק אתמול הסברתי את זה למזכיר המדינה האמריקני בזמן פגישתנו ברומא", אמר לפיד על פגישתו עם אנתוני בלינקן.
"למדינת ישראל הייתה משנות ה-70 מדיניות 'אין הפתעות' מול האמריקנים", הוסיף. "זה לא חידוש גדול ולא סותר בשום צורה שאנחנו שומרים לעצמנו את חופש הפעולה לפעול בכל דרך למנוע מאיראן להיות גרעינית. אני יודע שנתניהו רצה לערבב בין שני המושגים".

לפיד התייחס לסערה בוועדה המסדרת, שם לא הועלה להצבעה חוק האזרחות - ושם אמר יו"ר הקואליציה לשעבר מיקי זוהר למחליפתו עידית סילמן: "את תעני לי כמו ילדה טובה".
"אני רוצה לשלוח חיזוק לעידית סילמן", אמר לפיד. "הדרך שבה מדברים עליה באופוזיציה זה בושה, זו מיזוגניה גמורה, בלתי נסלח". על חוק האזרחות אמר: "עכשיו האופוזיציה מאיימת להצביע נגד חוק איחוד משפחות, שנועד להבטיח את הרוב היהודי בארץ ישראל. כשאנחנו היינו באופוזיציה, החוק הזה עלה. תמכנו בו. תמכנו בו כי זה מה שנכון לציונות ולמדינת ישראל".
יו"ר יש עתיד המשיך ותקף את האופוזיציה: "אני רוצה לשאול מכאן את האופוזיציה: את מי בדיוק אתם מענישים? למי אתם גורמים נזק? זה התפקיד שלכם כאופוזיציה? להיות מוכי שנאה? להזיק לציונות? להזיק לזהות היהודית של ישראל? ההתנהלות הזו לא באמת גורמת נזק לקואליציה. אם כבר, זה מחזק אותנו ומאחד אותנו. זה מזכיר לנו למה היה חשוב כל כך להקים את הממשלה החדשה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת אופוזיציה
ישיבת אופוזיציה
נתניהו בישיבת ראשי האופוזיציה. "יש היום רוב לימין שמאפשר להעביר את חוק ההגירה"
(צילום: עמית שאבי)
בישיבה ראשי האופוזיציה אמר נתניהו כי יסכים לתמוך בחוק האזרחות אם יקודם חוק יסוד: ההגירה. "הסיבה שרוצים להעביר את החוק הזה היא כי הוראת השעה איננה עונה על הדרישה שדרושה כדי לעצור מסתננים, עובדים זרים, ולעצור את איחוד המשפחות שמביא אלפים ורבבות שאינם אזרחי ישראל ואינם צריכים להיות בגבולות ישראל. הוראת השעה לא יכולה לשמש חלופה לחוק יסוד הגירה", אמר נתניהו.
"יש היום רוב לימין שמאפשר להעביר את חוק ההגירה. האירוע הזה חושף את האמת על ממשלת בנט", הוסיף נתניהו. "אם הקואליציה תסכים לקדם את ההצעה שלנו, נסכים להאריך את החוק הקיים, בתנאי שנעביר באותו יום את חוק ההגירה".
יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי אם חוק ההגירה לא יעבור, "אז שלא יבואו אלינו בטענה למה האופוזיציה לא רוצה בטובת מדינת ישראל. ראשי מפלגות שהקימו ממשלה לא ציונית שלא מסוגלת להעביר את הדבר הקטן הזה, ומצד שני מקבלת החלטות אחרות בחוקים אחרים ויש לה רוב דורסני לחוקים אנטי-דמוקרטיים".
4 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה העבודה
 ישיבת סיעה העבודה
מיכאלי בישיבת הסיעה. "משעשע שנתניהו צריך להיות באופוזיציה כדי לקדם חוק הגירה"
(צילום: ערות כנסת)
יו"ר העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה לדברי נתניהו בישיבת סיעתה. "משעשע אותי שנתניהו צריך להיות באופוזיציה כדי לקדם חוק יסוד הגירה. אנחנו חלק מקואליציה, אנחנו דנים בדרך הנכונה ביותר לשמור על אופייה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל ומצד שני להיענות לאתגרי הביטחון. יש שיח בתוך הקואליציה ואני מקווה שנוכל לצאת עם התוצאה הטובה ביותר", אמרה מיכאלי.
"זה מגוחך בסדרי גודל כל כך משמעותיים, אני הייתי ח"כית שמונה שנים בעיקר באופוזיציה, אנחנו יכולים להעיד שמפלגת העבודה הצביעה בצורה עניינית בלי שום קשר למי הביא את ההצעה, גם אם זה היה מהממשלה", הוסיפה מיכאלי. "האופוזיציה הזאת לא פועלת לטובת מדינת ישראל אלא רק לטובת נתניהו".
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הורוביץ. "האמירות של מיקי זוהר חצפופות ודוחות. אין להן מקום בכנסת"
(צילום: ערוץ כנסת)
גם יו"ר מרצ ושר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לסערה בוועדה המסדרת. "היום קיבלנו עוד תזכורת למה חשוב היה להחליף את הממשלה, לא רק בגלל השחיתות וחוסר התפקוד והאינטרסים האישיים שניהלו אותה, אלא גם כדי לסלק את שיח הביבים מהשלטון ואני מתייחס לאמירות של ח"כ זהר ואחרים כלפי יו"ר הקואליצהי עידית סילמן, רק בגלל שהיא אישה ואולי אפילו אישה דתייה", אמר הורוביץ בישיבת סיעתו. "האמירות האלה הן חצפופות, שובניסטיות, דוחות ופשוט אין להן מקום בכנסת".
על הפשרה שהושגה עם תושבי המאחז הבלתי חוקי אביתר אמר הורוביץ כי "אנחנו חושבים שפינוי התושבים הוא צעד ראשון בדרך לפינוי המאחז. אביתר הוא מאחז בלתי חוקי והוא צריך להתפנות, נקודה. זה החוק". בנושא מגפת הקורונה אמר שר הבריאות כי מאז הקמת הממשלה ""הצלחנו לעשות כמה צעדים חשובים ולסגור את הפרצה בנתב"ג. גם בעניין הזה ממשלה הקודמת השאירה לנו ירושה - אפס אכיפת בידודים. יהיו קנסות ומי שידביק את סביבתו יקבל קנס על זה".