1 צפייה בגלריה
כלא ניצן ברמלה
כלא ניצן ברמלה
כלא ניצן ברמלה
(צילום: מוטי קמחי)
בעוד היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) ממשיכה לחקור את נסיבות מותו של אסיר בן 21, שנמצא בתחילת השבוע ללא רוח חיים בתאו בכלא ניצן ברמלה, טען חברו לאגף לרשלנות של הסוהרים.
המקרה אירע באגף 15 של הכלא. "זה התחיל כמה שעות קודם לכן", סיפר ל-ynet האסיר שהיה עד להתרחשות. "הוא נפגש עם עובדת סוציאלית, וכנראה שאמר לה שהוא הולך לעשות משהו לעצמו כי היא המליצה לשים אותו ב'חללית', המקום שבו אסיר נמצא במעקב כדי שלא ינסה להתאבד".
ואולם, לדברי האסיר, מיד לאחר אותה שיחה, הצעיר שנשלח בגיל 16 ל-12 שנות מאסר בגין רצח תקף מישהו באגף ובעקבות כך החליטו הסוהרים לכבול אותו. "הם כבלו אותו בחדר 29, האחרון באגף. הוא היה כבול בערך שלוש שעות וכולנו שמענו איך הוא התפרע וצעק. הוא אמר להם שוב ושוב שהוא לא מרגיש טוב, ביקש שיוציאו אותו משם, אבל זה לא קרה. לא באו".
האסיר שראה את הצעיר ברגעיו האחרונים הוסיף: "אם הוא לא היה בכבילה אלא ב'חללית', הוא לא היה מת. מצאו אותו עדיין כבול, חבל לי עליו".
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה לטענות האסיר כי "מדובר באירוע מצער אך רק לאחר תום חקירת משטרה המתנהלת וקבלת מכלול התוצאות תתבהר התמונה המלאה באשר לסיבת מות האסיר".
בהודעה הראשונית שפרסם שירות בתי הסוהר על אודות מותו של הצעיר צוין כי "צוות סוהרים וחובשים ביחידה ביצעו בו פעולות החייאה בסיוע צוות ניידת טיפול נמרץ שהוזמן למקום אך ללא הצלחה. מותו נקבע על ידי פרמדיק במקום".
בהודעה נכתב עוד כי מבדיקה ראשונית עלה כי לפי המלצת גורמי הטיפול, האסיר נכבל בתא נפרד בעקבות איום לפגיעה עצמית. "המשטרה החלה בחקירת נסיבות האירוע, ובשלב זה החליטו צוותי החקירה לערב את היחידה הארצית לחקירות סוהרים".
ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, אמרה: "כבילת כלואים למיטה מתבצעת כשגרה במקרים שבהם הם מנסים לפגוע בעצמם או מאיים לעשות כן. לעיתים כבילה נמשכת ימים ואף שבועות ברציפות באישור רופאי שב"ס, וזאת בניגוד לכללי האתיקה הרפואית.
"יודגש כי כבילה אינה אמצעי טיפול, ויש להשתמש בה במקרי קיצון בלבד ולפרק זמן קצר ככל הניתן עד למתן סיוע רפואי מתאים, בדומה לנוהל החל במקרים כאלה בבתי חולים פסיכיאטריים. מעבר לכך, על פי נוהלי שב"ס 'במהלך השימוש באמצעי הריסון יבדוק צוות האגף את האסיר אחת לחצי שעה ויברר האם האסיר מבקש לעשות את צרכיו, לאכול או לשתות'. אנו קוראים לביצוע בדיקה שתברר אם סגל שב"ס פעל על פי הנוהל במקרה הנדון".