13 צפייה בגלריה
נפטר נפטרים קורונה יצחק בן דוד, שייח' חמד בריק לורה לריסה אלמלך
נפטר נפטרים קורונה יצחק בן דוד, שייח' חמד בריק לורה לריסה אלמלך
מימין: שייח' חמד בריק, לורה לריסה אלמלך ויצחק בן דוד
(צילום: באדיבות המשפחות)
בזמן שהאור בקצה המגפה מתחיל להיראות עם פריצת הדרך והאישור שהעניק ה-FDA לחיסון של חברת פייזר, מספר הנפטרים כתוצאה מסיבוכי הנגיף מאמיר. לפי נתוני משרד הבריאות, יותר מ-3,000 ישראלים מתו מפרוץ המגפה. בני משפחותיהם של הנפטרים מספרים עליהם ומתארים את הרגעים האחרונים שבהם חלקם זכו להיפרד מיקיריהם עם בגדי מגן במחלקות הקורונה. ynet מביא את סיפורי האנשים מאחורי המספרים.

"המצב הידרדר מהר מאוד" | יצחק בן דוד, בן 59 במותו

לפני כחודש נפטר יצחק בן דוד מקורונה, והוא בן 59. הוא חלה ביום כיפור ומשפחתו מספרת שרק כעבור כמה ימים הוא אובחן כחיובי לנגיף. "הוא התחיל להרגיש רע אחרי יום כיפור. הבנו שמדובר בקורונה. ממש בהתחלה הוא חטף את זה קשה והנשימה שלו הלכה והידרדרה די מהר", מספרת מעין, בתו.
13 צפייה בגלריה
יצחק בן דוד
יצחק בן דוד
יצחק בן דוד
(באדיבות המשפחה)
היא הוסיפה: "נתנו לו מד חמצן, ואחרי כמה ימים הוא ביקש להתאשפז בבית החולים. אחרי ששוחרר - הוא חזר כעבור כמה ימים. המצב הידרדר מהר מאוד". היא סיפרה כי בני המשפחה ביקרו את אביהם כשהם לבושים בבגדי מגן.
13 צפייה בגלריה
יצחק בן דוד
יצחק בן דוד
יצחק בן דוד
(באדיבות המשפחה)
יצחק אושפז תחילה בפנימית קורונה - ואז עבר לטיפול נמרץ, שם הורדם. במשך כשבוע וחצי הוא היה מחובר למכשיר הנשמה. בשלב מסוים הוא עבר אירוע מוחי ויום לאחר מכן, ב-6 בנובמבר, נפטר. "גופו הותש", סיפרו בכאב בני משפחתו. הם הוסיפו: "זה אובדן שקשה להכיל אותו. חוץ מזה שהוא אבא שלנו וזה כואב - למדנו דרכו את המסורת, את הציונות, את ההיסטוריה. הוא היה עמוד אש שאפשר ללכת אחריו. אהב מאוד לטייל בארץ. היה דמוקרט ציוני. המחנך שלנו".
יצחק בן דוד עבד במשך יותר מ-30 שנים באמישראגז וניהל את סניף בני ברק. "בשבילו, העבודה הייתה סוג של שליחות. הוא הבין שבבני ברק חשוב מאוד לאנשים שיהיו להם האמצעים לבשל בימי שישי ובחגים - והוא עשה הכול כדי שזה יקרה. קיבלנו טלפונים ומכתבים רבים מאנשים שהוא סיפק להם גז. חלקם באו לשבעה".

"טרגדיה שלא נתפסת" | יונה חיים ואלי גובי, בני 75 ו-64 במותם

לפני כארבעה חודשים נפטר אלי גובי מקורונה. בצירוף מקרים מצמרר, חודשיים לאחר מותו, הלכה לעולמה אחותו הגדולה, יונה חיים, שגם היא נדבקה בנגיף.
13 צפייה בגלריה
יונה חיים
יונה חיים
יונה חיים
(באדיבות המשפחה)
13 צפייה בגלריה
אלי גובי
אלי גובי
אלי גובי
(באדיבות המשפחה)
"זו טרגדיה שלא נתפסת", אמר בכאב הבן יואב חיים, "לאבד אימא אהובה ודוד אהוב בתוך ארבעה חודשים מקורונה זה כאב עצום. אמא שלי לקחה מאוד קשה את המוות של אלי ולאחר מכן נפטרה בעצמה. היא מאוד הקפידה וחששה מהקורונה. לפני מותה עוד רכשה שני אוהלים והעמידה בחצר בית הכנסת שאותו ניהלה יחד עם בעלה כדי שיתפללו בקפסולות. לא חלמנו שהאוהלים שקנתה בעצמה ישמשו לשבעה עליה".
עוד סיפר הבן כי מחר הנכדה שלה מתחתנת: "היא רכשה שמלה, הכינה מטעמים לשבע ברכות ולא תזכה להיות בחתונה שהתכוננה בשבילה". על אלי סיפר: "הוא היה איש חסד אמיתי. דוד אהוב עם נשמה ענקית".
13 צפייה בגלריה
בת שבע זיגדון ז"ל
בת שבע זיגדון ז"ל
בת שבע זיגדון

"תלמידיה היו כל עולמה" | בת שבע זיגדון, בת 55 במותה

במשך 30 שנים חינכה בת שבע זיגדון אלפי תלמידים בבית הספר אמי"ת שבכרמיאל. היא הייתה מורה אהודה ותלמידיה הרבים אהבו אותה בעיקר בזכות ההשקעה הגדולה והרצון לסייע לכל אחד ואחת מהם. אלא שלפני חודשיים הכל נגדע ברגע כשבת שבע הלכה לעולמה מנגיף הקורונה הארור והותירה אחריה את הבעל דני והבת בתיה הכואבים.
"בתוך ארבעה ימים אמא היקרה שלי נפטרה", סיפרה בתה בעצב, "זה פשוט לא נתפס, טרגדיה שלא מעכלים, צעירה, חייכנית ועוזרת לכולם. תלמידיה היו כל עולמה. ביום הראשון והשני של האשפוז היא עוד דיברה איתנו, סיפרה שכואב לה אבל שזה יעבור. אבל אז, ביום הרביעי, הרופא צילצל לאבי במפתיע ואמר לו שאמי נפטרה אחרי ארבע החייאות. איך אפשר להאמין שבגיל 55 ללא שום מחלות רקע אימא ככה נפטרה?".
13 צפייה בגלריה
חמד בריק
חמד בריק
שייח' חמד בריק
(באדיבות המשפחה)

"אבא שרד את החיים" | שייח' חמד בריק, בן 73 במותו

"אבא שלנו היה ממש אוניברסיטה של החיים. רק לאחר מותו גילינו לכמה אנשים הוא עזר". כך אמר אתמול מוניר בריק, בנו של שייח' חמד בריק מכפר יאנוח, שנפטר ביום חמישי שעבר מקורונה במרכז הרפואי רמב"ם.
חמד היה נשוי לנעאמה, אב לשבעה ילדים וסב ל-30 נכדים ולנין אחד. הוא נולד להורים עניים ולא משכילים אך לא ויתר, סיים לימודי הנדסת מכונות בטכניון ולימד בבית הספר המקיף בכיסרא-סמיע וכן במכללות עתיד ועמל. בהמשך פתח בית ספר לנהיגה בעכו ומשרד לקציני בטיחות.
חמד נדבק בקורונה וחווה עליות וירידות במצבו הבריאותי עד שקיבל דום לב ונפטר. "אבא שרד את החיים", סיכם בנו.

13 צפייה בגלריה
אבי ליאור
אבי ליאור
אבי ליאור
(באדיבות המשפחה)

"השאיר בור עמוק" | אבי ליאור, בן 70 במותו

הוא גויס למילואים במלחמת יום כיפור ושרד את הלחימה הקשה בחווה הסינית, אבל דווקא הקורונה הכניעה אותו. ההידרדרות של אבי ליאור מאלפי מנשה הייתה מהירה ובתוך פחות מחודש מאז שאובחן כחולה בנגיף מצא עצמו מורדם ומונשם במחלקת טיפול נמרץ.
13 צפייה בגלריה
אבי ליאור
אבי ליאור
שרד את הלחימה הקשה ביום כיפור. אבי ליאור
(באדיבות המשפחה)
אבי ליאור עבד כיועץ לחברה קבלנית והקפיד על אורח חיים בריא. "זו תחושה קשה", אומרת אורה, אשתו, "היינו זוג אוהבים, הוא השאיר כאן בור עמוק".
ליאור הגיע ממשפחה של לוחמים. הוא התגייס לשריון וכקצין לחם בחזית הדרומית, שם איבד רבים מחבריו. אביו הוא ישראל ליאור, מי שהיה מזכירם הצבאי של ראשי הממשלה לוי אשכול וגולדה מאיר.
13 צפייה בגלריה
זאב גרוס
זאב גרוס
זאב גרוס
(באדיבות המשפחה)

"נותרנו המומים" | זאב גרוס, בן 65 במותו

בבית משפחת גרוס שבחדרה עדיין מתקשים לעכל את האובדן הגדול של זאב גרוס, שנפטר לפני כחודש מנגיף הקורונה.
גרוס היה אדם בריא לחלוטין, טייס חובב וספורטאי בכל רמ"ח איבריו. במשך עשרות שנים עבד בתפקידים בכירים בחברת חשמל ולפני כשלוש שנים יצא לפנסיה מוקדמת והקים חברה לייעוץ אנרגיה. גרוס נדבק בנגיף מיד לאחר שאשתו שרה אובחנה גם היא כחולת קורונה.
אולם בעוד ששרה החלימה במהירות, גרוס חש ברע ומצבו הידרדר עד האשפוז. אלא שגם בבית החולים התקשו הרופאים לייצבו ולאחר כחודש ימים הוא נפטר. "נותרנו המומים", סיפר קרוב המשפחה אבי מאור.
13 צפייה בגלריה
לורה לריסה אלמלך
לורה לריסה אלמלך
לורה לריסה אלמלך
(באדיבות המשפחה)

"איבדתי את האימא הכי טובה בעולם" | לורה לריסה אלמלך, בת 53 במותה

"איבדתי את האימא הכי טובה בעולם. היא הייתה מלאה שמחת חיים, חוש הומור, תמיד נתנה לנו את התחושה שיש שפע בבית, אף פעם לא היה מחסור". כך סיפר אתמול בכאב משה אלמלך, בנה של לורה לריסה מנוף הגליל, שנפטרה מקורונה.
היא סבלה מבעיה בדם וטופלה בבית החולים. "ביום שאושפזה בבית חולים במרכז כבר הודיעו לי שאני חייב להיכנס לבידוד כי היא נמצאה חיובית לקורונה", שחזר בעלה, חיים.
"היא נאבקה על חייה במשך שלושה שבועות ולא שרדה. התחתנו בשנת 86' ונולדו לנו חמישה ילדים ושלושה נכדים, לורה עבדה במשך שנים כמנהלת המשק במשטרת נוף הגליל. כולם הכירו ואהבו אותה".
13 צפייה בגלריה
שמואל הדר ז"ל
שמואל הדר ז"ל
שמואל הדר
(באדיבות המשפחה)

"אדם צנוע ורודף צדק" | שמואל הדר, בן 67 במותו

שמואל הדר, בן 67, נפטר מקורונה ב-26 בספטמבר 2020. משפחתו סיפרה כי חש ברע כמה שבועות לפני כן, נבדק ונמצא חיובי לנגיף: "הוא הרגיש לא טוב, אבל יצא מהבית מחויך ואופטימי".
שמואל היה נשוי לציפי, ולהם 4 ילדים. "הוא היה אדם חכם מאוד, אהב את ארץ ישראל והכיר אותה על כל חלקיה", מספרת אלמנתו. "הוא היה אדם שאוהב לספר סיפורים, צנוע ורודף צדק. נותן בסתר לכל מי שהוא יכול".
13 צפייה בגלריה
שמואל הדר ז"ל
שמואל הדר ז"ל
שמואל הדר ז"ל ואלמנתו ציפי
(באדיבות המשפחה)
שמואל שירת בקבע בצנחנים עד גיל 35, ומאז עבד כיועץ השקעות בבנק מזרחי טפחות. "גם כשהיה מרותק לכסא גלגלים הוא עדיין התעקש שנטייל כל הזמן, גם בחו"ל וגם בארץ שהוא כל כך אהב".
ציפי סיפרה עוד כי "הפעם האחרונה שדיברנו ב-21:30. ב-03:00 הודיעו לי שהוא מורדם ומונשם. אחרי 11 ימים התקשרו לבת שלי ואמרו לה שריווי החמצן בדם שלו נמוך. אחרי שעה התקשרו אליה וביקשו שנבוא מהר. היא שאלה אם הם מודיעים לה שאבא שלה נפטר. הם אמרו שכן".
בתוך כך, 1,444 ישראלים אובחנו מאז חצות כחיוביים לקורונה. היום (ב') בוצעו כ-45 אלף בדיקות קורונה ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3.2% - נמוך מעט מהנתון ביום ראשון, אך גבוה מהממוצע בשבוע שעבר.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 680 חולי קורונה, 375 מהם במצב קשה. 100 חולים מחוברים למכונות הנשמה. היום נפטרו שלושה חולים ומאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 3,004 חולי קורונה.
האתר "רקמה אנושית" מאגד את שמותיהם של נפטרי ונפטרות הקורונה בישראל מתוך הצורך לכבד את הנפטרים ומשפחותיהם. מקימי האתר, תנועת דרור ישראל ובית התוכנה "דרורסופט", מזמינים את קרובי הנפטרים לשתף את סיפוריהם בקישור הבא.