התמונות שנראו אתמול בוושינגטון היו היסטוריות, מזעזעות ועצובות. בפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית הופסק תהליך הבחירה של נשיא מכהן בשל פעולה אלימה, מאסיבית ומאורגנת. אמריקנים מתגאים בהעברת הכוח הסדורה והשקטה מנשיא לנשיא; אמש המיתוס הזה נחרב. המפגינים שנהרו אתמול לוושינגטון לא באו לשם, לפחות לא חלקם, כדי למחות בדרכי שלום. הם רצו לסכל את העברת הכוח לנשיא חדש, והיו מוכנים לפרוץ לבית המחוקקים שלהם לשם כך.
כך נפרץ הקפיטול, אחד מסמלי הכוח המזוהים ביותר בעולם: תומכי טראמפ על סולמות מאולתרים ממחסומי משטרה, עם מטפי כיבוי אש שניפצו חלונות. ציוד צבאי. אחרים לבושים עם גלימות, דגלים, קסדות, הכול במיטב הטראש האמריקני הלאומני. ובתוך אולם המליאה, שם ישבו נציגי הריבון האמריקני ובחרו נשיא, הופסק הדיון בחטף, השירות החשאי פינה את סגן הנשיא מייק פנס - בוגד בעיני טראמפ ואנשיו בשלב הזה - ובריקדות הוקמו כדי למנוע ממיליציות לחדור לאולם. אקדחים נשלפו. רק אחרי שעות הקפיטול אובטח, אבל בחירת הנשיא האמריקני הנבחר ביידן טרם אושררה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
אקדחים נשלפו
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
הלגיטימיות מצד טראמפ הייתה חשובה במיוחד
(צילום: AFP)

את הדברים האלה הוליד טראמפ ברטוריקה האלימה והשקרית שלו, על גניבת בחירות שלא הייתה ולא נבראה. על תיאוריות קונספירציה שנדחו בידי הממסד של מפלגתו שלו. הממסד, אבל לא כל הסנאטורים וחברי בית הנבחרים של הרפובליקאים. אלה, נואשים מרוב פחדנות וחנפנות, המשיכו לתת לגיטימיות לטענות מגוחכות על מכשירי הצבעה פגומים וקונספירציות מוונצואלה. הלגיטימיות הזו הייתה חשובה במיוחד, ותרמה את תרומתה לתעוזה של הפורצים לקפיטול.
עכשיו השאלה היא איך הפעולה המחללת הזו תשפיע על המצב הפוליטי; האם לפתע יתפסו תומכיו של טראמפ את המשמעות החריפה של מה שהתרחש? אי אפשר להניח שכן. מי שהשתכנעו שהבחירות נגנבו מהם בקונספירציה אפלה שנעה בין ג'ורג' סורוס לסינים ולאילומינטי, יתקשו מאוד להכיר באחריותם. אבל ייתכן שמנהיגיהם יתעשתו.
זה היה רגע משפיל לאמריקה, שלא הצליחה לגונן על התהליך הדמוקרטי שלה. אבל לעולם, לעולם כולו, זה היה רגע מדאיג ומטריד מאוד. הרפובליקה חולה מאוד, והיא בנתה ושרטטה את העולם היציב סביבנו. אפשר להניח ולקוות שהחלפת המשטר בוושינגטון תתקיים לבסוף כסדרה, אבל זהו אינו עורב שחור בשמיה של אמריקה שהפציע אמש. זהו הוריקן קודר שמנפץ את מסדי העץ הוותיקים של האימפריה הנאורה ביותר שהעולם ראה.

נדב איל יתארח היום ב-16:30 בפייסבוק של ynet, וענה על שאלות הגולשים על חיסוני הקורונה, התחלואה, הסגר - וההתפרעויות בארה"ב