4 צפייה בגלריה
שער השלום נתב"ג
שער השלום נתב"ג
הלילה בנתב"ג בשעת נחיתת הצעירה
(צילום: נדב אבס)
הצעירה שחצתה את הגבול לסוריה ונחתה לפנות בוקר (יום ו') בנתב"ג עברה תחקור בשב"כ כדי להבין איזו חקירה עברה בסוריה. בעבר ניסתה פעמים רבות לחצות הגבול בדרום וגם בצפון. התמורה לשחרורה לא נחשפה במלואה לציבור הישראלי. הצנזורה אוסרת לפרסם פרטים על התמורה המלאה, אף שכבר אין סכנה ביטחונית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם אימה של הצעירה ובלשכתו מסרו כי היא הודתה על המאמצים שנעשו להשבת בתה. "ראש הממשלה ביקש לחזק אותה ואת משפחתה ואמר שישראל תמיד תפעל להחזיר את אזרחיה", צוין.
שכנה של הצעירה סיפרה כי הצעירה דוברת ערבית ונוהגת להתבודד. לדברי השכנה, היא מתגוררת ביישוב באזור ים המלח ומגיעה מדי פעם לבקר את משפחתה במודיעין עילית. פעמיים לפחות ניסתה לחצות את הגבול לעזה, נעצרה והועברה למשטרה. היא סיפרה לחיילים שהיא יודעת ערבית ושיש לה חברים בעזה. פעם אחת ניסתה לחצות לעזה מהים עם רפסודה ונתפסה גם כן. היא ניסתה לחצות את הגבול גם לירדן.
4 צפייה בגלריה
שער השלום בנתב"ג
שער השלום בנתב"ג
הצעירה הגיעה בטיסה ממוסקבה
(צילום: יאיר שגיא)

"לפני הסגר הראשון יצא לנו לדבר לא מעט. היא הייתה מגיעה לכאן על אופנוע, בשכונה שלנו זה מאוד חריג. כששוחחנו, היא מאוד שמרה על ענייניה האישיים ולא חשפה אותם, אבל דיברה על החיים ועל הרצונות שלה", אמרה השכנה.
"תמיד בשיחות שלנו היא הייתה נראית תלושה, מתלבשת באופן מרושל ומדי פעם הייתה יורדת לטיול בוואדי הקטן מאחורי הבית, שם הייתה מתבודדת. אני זוכרת מהשיחות שלנו שהיא ידעה ערבית די טוב. לא תמיד ידענו לאן היא הולכת", הוסיפה השכנה.


4 צפייה בגלריה
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
ככל הנראה, הצעירה עברה ברגל. גבול ישראל-סוריה
(צילום: יואב זיתון)
לדבריה, משפחת הצעירה מוכרת בשכונה שבה הם מתגוררים. "זה סיפור לא פשוט. אני רק מקווה שהיא בסדר", אמרה השכנה. שכנים אחרים סיפרו שאביה של הצעירה היה נעלם לתקופות ארוכות ולא היה קשר רציף עמו. לדברי השכנים, המשפחה מורכבת מאוד ועברה טלטלות לא פשוטות.
ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) פרסם היום ציוץ שבו כתב: "בשבוע שעבר העליתי בכנסת דרישה לאפשר הכנסה של אלפי חיסונים לעזה ולהעביר חיסונים לפלסטינים בגדה מהמלאי הגדול שיש בישראל (אחריות של כוח כובש). האם חייבים להמתין שיהודי/יה יחצה את הגבול לעזה כדי לזכות בחיסון? אפשר אחרת. זה החוק הבינלאומי וזה אנושי. מדובר באותו שטח אפידמיולוגי רציף".
אתמול החזירו כוחות צה"ל שני רועי צאן לסוריה דרך מעבר קוניטרה, במסגרת העסקה להחזרת הצעירה לישראל. רועי הצאן נעצרו על ידי צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים ממזרח לגדר הגבול עם סוריה, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. הם הועברו לסוריה לאחר שנמסרו לאנשי הצלב האדום.
4 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת ודיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז )
ההערכה בישראל כי הצעירה חצתה את הגבול לסוריה ברגל, אך ניתן יהיה לדעת זאת בוודאות אחרי שתיחקר בשב"כ. גורמים יודעי דבר אומרים שבעבר ניסתה אותה ישראלית להיכנס לרצועת עזה דרך הים אך נתפסה על ידי סיור של צה"ל. כמו כן היו לה הסתבכויות במדינות זרות.
הפרשה נחשפה ביום רביעי בסוכנות הידיעות הסורית, יום לאחר ישיבת הממשלה הסודית לאישור עקרוני של העסקה לשחרור הישראלית, חרדית לשעבר בשנות ה-20 לחייה. סוכנות הידיעות הסורית דיווחה כי דיאב קהמוז וניהאל אל-מקת היו אמורים לעבור לסוריה תמורת הצעירה. ישראל לא שאלה אותם לפני כן אם יסכימו לגירוש, ובין היתר בשל כך העסקה התעכבה.
אל-מקת היא אחותו של "זקן האסירים הסורים" ששוחרר בעסקה קודמת עם דמשק, ואילו קהמוז הואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. מטעם "מועדון האסיר הפלסטיני" נמסר ביום רביעי כי קהמוז מתעקש לחזור לביתו בכפר רג'ר, ולא לסוריה. לאור התעקשותו הוא לא ישוחרר במסגרת העסקה.
שר הביטחון בני גנץ מסר בצהריים פרטים על העסקה שבמסגרתה הושבה הישראלית: "לפני כשבועיים קיבלנו מידע על אזרחית ישראלית הנמצאת בידי כוחות הביטחון הסורים. היא עברה לצד הסורי על דעתה ובכוחות עצמה - אירוע שאנחנו עוד נתחקר. מיד התחלנו לפעול להשבתה. הבהרנו לצד השני שמדובר באזרחית ושיש כאן אירוע הומניטרי ולא ביטחוני. ערכנו שיחות של הבכירים ביותר עם מקבילינו הרוסים, שוחחתי באופן אישי עם שר ההגנה הרוסי, לו אני מבקש להודות על מעורבותו ועל הסיוע של ממשלת רוסיה במאמץ להשבתה הביתה. מדינת ישראל תמיד תסייע לכל ישראלי בכל מקום בעולם".