כוחות צה"ל החזירו אחר הצהריים (חמישי) שני רועי צאן לסוריה דרך מעבר קונטרה, במסגרת העסקה להחזרת הישראלית שחצתה את הגבול למדינת האויב. הם שוחררו במקומו של האסיר דיאב קהמוז, שסירב להיות מגורש לסוריה עם שחרורו. מדובר בהתפתחות המשמעותית בעסקה שעליה דווח לראשונה ב-ynet מוקדם יותר היום.
רועי הצאן נעצרו על-ידי צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים ממזרח לגדר הגבול עם סוריה, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל. הם הועברו לסוריה לאחר שנמסרו לאנשי הצלב האדום.
2 צפייה בגלריה
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
מובלעת ישראלית בגבול ישראל-סוריה, צפון רמת הגולן
גבול ישראל-סוריה
(צילום: יואב זיתון)
2 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת ודיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז )
לפי ההערכה בישראל, עסקת החילופים תסתיים היום אלא אם יהיו הפתעות. גורמים ישראלים אמרו כי הייתה תקווה שהצעירה תוחזר לארץ במטוס שעמו שבו אתמול ממוסקבה מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. ההערכה בישראל כי הצעירה חצתה את הגבול לסוריה רגלית, אך ניתן יהיה לדעת זאת בוודאות אחרי שתעבור חקירת שב"כ.
הפרשה נחשפה אתמול בסוכנות הידיעות הסורית, יום לאחר ישיבת הממשלה הסודית לאישור עקרוני של העסקה לשחרור הישראלית, חרדית לשעבר בשנות ה-20 לחייה, במקור ממודיעין עילית.
סוכנות הידיעות הסורית דיווחה כי דיאב קהמוז וניהאל אל-מקת היו אמורים לעבור לסוריה תמורת הצעירה. ישראל לא שאלה אותם לפני כן אם יסכימו לגירוש, ובין היתר בשל כך העסקה התעכבה.

אל-מקת היא אחותו של "זקן האסירים הסורים" ששוחרר בעסקה קודמת עם דמשק, ואילו קהמוז הואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. מטעם "מועדון האסיר הפלסטיני" נמסר אתמול כי קהמוז מתעקש לחזור לביתו בכפר רג'ר, ולא לסוריה. לאור התעקשותו הוא לא ישוחרר במסגרת העסקה.
אמש התברר עוד כי הסורים הם שפנו לרוסיה בנוגע לצעירה לאחר שהבינו שיש לה בעיה מסוימת - אך חשבו שיוכלו לקבל דבר מה תמורתה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "אנו בעיצומם של מגעים רגישים ופועלים להצלת חיים. פועלים באופן דיסקרטי ואחראי לטפל בעניין, אני משתמש בקשרים האישיים שלי עם הנשיא פוטין כדי לפתור את הבעיה".