אמירתו של ח"כ דודי אמסלם באולפן ynet שלפיה "30% מהאשכנזים בישראל מנהלים לנו את המדינה" חוללה סערה וגררה תגובות רבות מימין ומשמאל. אך האם יש בה ממש? לדברי שני אנשי אקדמיה בכירים - התשובה היא כן.
"האמירה הזאת באה להתייחס לנושא של האליטות בחברה הישראלית - ואין שום ספק שהאליטות הן אשכנזיות, חילוניות", אומר הסוציולוג פרופ' סמי סמוחה בשיחה הבוקר (חמישי) עם אולפן ynet. "מדובר כמעט בכל התחומים חוץ מהפוליטיקה, ובמידה משמעותית גם בצבא. אבל בכל השאר - בכלכלה, במדע, בטכנולוגיה, בתרבות, במשפט - בכל התחומים האלה, בוודאי האליטות הן אשכנזיות, מה שנקרא 'ישנות'".

2 צפייה בגלריה
פרופ' סמי סמוחה ופרופ' מאיר בוזגלו
פרופ' סמי סמוחה ופרופ' מאיר בוזגלו
"הפערים רק גדלו". פרופ' סמי סמוחה ופרופ' מאיר בוזגלו
(צילום: משה מזרחי)
גם הפילוסוף פרופ' מאיר בוזגלו מהאוניברסיטה העברית בירושלים אומר כי הפערים העדתיים הם עובדה, אך לדבריו יש לפעול כדי לתקן את המצב ולא להשתמש בו כמכשיר פוליטי. "זה חקוק בסלע, זו עובדה שצריך לחיות איתה. לא להתקומם ולא להאשים ולא לנסות להשתמש בה כדי לקנות כוח בבחירות. היא עובדה כואבת שצריך לתקן אותה גורפת לגמרי, וזה לא המצאה של הליכוד".
פרופ' בוזגלו הוסיף: "לפי מחקר שיצא, הפערים בחינוך רק גדלו בדור הצעיר. בואו ניקח אחריות ונתקן את זה, ולא רק לבנות על השרים המזרחים המקסימים. אם המוסדות היו מעודדים המצב היה שונה".
2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
אמירה שנויה במחלוקת. ח"כ דודי אמסלם
(צילום: גיל יוחנן)
אז אולי זה לא עניין של אפליה מכוונת, אלא אנשים שלא הולכים לאקדמיה או לפוליטיקה? פרופ' סמוחה: "זה תהליכים מורכבים וממושכים, זה לא בחירה חופשית. היום המזרחים והערבים רוצים חינוך ומוכנים להשקיע בחינוך השאלה מה המשאבים שעומדים לרשותם של המשפחה ואחר כך מוסדות חינוך. אז ברור שהם מקבלים פחות משאבים ופחות מתקדמים".
עם זאת פרופ' סמוחה האשים כי ממשלות הליכוד לאורך השנים לא עשו מאמץ כדי לסגור את הפערים העדתיים. "בממשלה הקודמת היה שיעור עצום של 15 שרים מזרחים, אבל מה היא עשתה כדי להתמודד עם הבעיה העדתית? הוא אומר ש-30% מהאשכנזים מנהלים את המדינה, אבל מה הם עשו בעשרות השנים שהם שולטים כדי לשנות את המצב הזה? זו השאלה".
פרופ' סמוחה ציין: "לפי הסקרים שאני עושה, רק 15% מהיהודים בני 18 ומעלה הם מעורבים. הרי אמרו בדור הראשון בשנות ה-50 וה-60 שזו בעיה שהולכת ונעלמת, שהרוב המכריע בדור השני והשלישי לא יידעו לאיזו עדה הם שייכים. אבל מסתבר שהם יודעים למי הם שייכים. יש הבדלים ואולי צריך העדפה מתקנת בתחומים מסוימים, אבל אין לזה לגיטימציה. אומרים שזה להסית, אבל זה לא להסית. אפשר לשבת בניחותא ולדבר על זה".