ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) תקף הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet את הממשלה החדשה, וטען: "30% מהאשכנזים בישראל מנהלים לנו את המדינה, האליטה נמצאת בכל מקום, מבתי משפט עד האקדמיה. אני לא מתבייש, הילדים שלי לא צריכים לעבוד במפעלים ולא נגזר עלינו לנקות בתים".
אמירות קשות השמיע גם נגד יו"ר רע"מ מנסור עבאס: "פלג קיצוני, הכי מסוכן בישראל. יקבל כל מה שהוא רוצה".
4 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
"בכל בוקר בנט ולפיד ישאלו את עבאס - אולי רוצה עיסוי? אולי להרוס בתי יהודים"? אמסלם
(צילום: גיל יוחנן )
- נאמת במליאה ואמרת שזו ממשלה אליטיסטית, "צפונבונית", לקחת לשיח עדתי. זה לא לפלג ולזרוע שנאה? "אני מכיר את המציאות ומתייחס לעובדות. הם הוציאו תמונה של שמונה מוסקטרים, ראיתי שבעה אשכנזים וערבי אחד. אמרתי 'חבר'ה, כולכם צפונבונים, גרים בתל אביב'. אני מכיר בבעיה, אני חושב ש-30% מהאשכנזים בישראל מנהלים לנו את המדינה.
"האליטה במדינת ישראל היא בבתי המשפט, פרקליטות, כלכלה, אקדמיה, תרבות - רובם ככולם אשכנזים. זה לא קורה סתם. אנחנו כבר דור שלישי בישראל, הדברים מכוונים. לכן כשרציתי למנות דירקטורים מדימונה, מירוחם, מקריית שמונה, באו ממשרד המשפטים ואמרו לי שאי אפשר. אני לפחות מנסה לשנות את תמונת המצב. אני לא מתבייש, הילדים שלי לא צריכים לעבוד במפעלים ולא נגזר עלינו לנקות בתים. אנחנו רוצים להוביל את המדינה בכל. לשם אנחנו מכוונים. הציבור ששלח אותי, לזה הוא מכוון. אני לא מתבייש, זה מה שאעשה, גם אם כולם יתפוצצו".
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
"שבעה אשכנזים וערבי אחד". אמסלם על התמונה המסורתית בבית הנשיא
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
- סיפור האשכנזים והספרדים כבר לא כל כך תופס, אתם מחזירים אותו בכוח. "זאת הטענה האשכנזית הקלאסית כדי להמשיך ולקיים את המצב הנוכחי. לפי מחקרים, יש פערים בין העדות באקדמיה, בצבא. כשהייתי שר, ביקשתי להשקיע 60-50 מיליון שקל בתוכנית 'מגשימים', לחזק ילדים בפריפריה מכיתה י"א. אם נשפוך לשם את המיליארדים, נהפוך את הקערה".
- הייתם בשלטון 12 שנה, למה לא שפכתם? "אני נלחם בזה. אני מספר מה עשיתי".
- למה נתניהו לא שפך מיליארדים לפריפריה? "השינוי יבוא מהליכוד כי בסופו של דבר מצביעי הליכוד, 80% הם ספרדים מסורתיים. משם באה הלגיטימציה שלנו לבצע, וכשנחזור לממשלה הבאה נעשה את זה. אני אעמוד על כך. זה מה שעשיתי בחלקת האלוהים הקטנה שלי, לקחתי 90 מיליון שקל מתוך תקציב של כ-250 מיליון, 90 מיליון לפריפריה, בעיקר לרשויות המקומיות, ועוד 50 מיליון לתוכנית 'מגשימים' - כמעט כל התקציב. זה הראש שלי ולשם אני מכוון".

"מנסור עבאס מנהל את המדינה"

"נתנו למנסור עבאס, למפלגה של איסלאמיסטים, 50 מיליארד שקל, זה בערך כמו כל תקציב הביטחון. נתנו לו 500 מיליון שקל ב'קופה קטנה' לחלוקה", תקף אמסלם את יו"ר רע"מ, "כשלחרדים נתנו באיחודים 250-200 מיליון, על זה יאיר לפיד בנה את השנאה שלו. אם יהיה חסר לו כסף בהמשך, הוא יבקש עוד והוא יקבל כל מה שהוא רוצה", אמר.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
"גם אם נתניהו היה רוצה, לא היינו הולכים עם עבאס"
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
אמסלם הוסיף: "מי שמנהל למעשה את הממשלה הזאת הלכה למעשה הוא עבאס. בנט כבר נמצא באאודי, בשיירה, גם לפיד. עבאס יבוא בכל בוקר ויגיד 'אני לא רוצה להצביע על זה, או על זה', וכך זה יתנהל. העיקר שונאים את נתניהו".
השר לשעבר נשאל על מו"מ שהתקיים בין נתניהו לבין עבאס לפני הקמת "ממשלת השינוי": "הליכוד דיבר עם עבאס לגבי חוק הבחירה הישירה. גם אם נתניהו היה רוצה להקים ממשלה עם עבאס, אמרתי לו ועוד בכנסת שלא נאפשר לו להקים איתנו ממשלה".

- עבאס אמר לנו ביום ההשבעה שדיברו איתו, שהיה מו"מ. "התפקיד של עבאס כרגע הוא לסכסך ולפגוע גם בנו, זה חלק מהמשימה. זאת מפלגה איסלאמיסטית, זה פלג שקשור לאחים המוסלמים - הפלג הכי מסוכן למדינת ישראל. לפני יומיים הוא נאם בערבית בכנסת. רק אחרי שקיבלתי את התרגום הבנתי שהוא אומר לאחיו הפלסטינים - 'אנחנו הולכים לשחרר את האדמות שלקחו מאיתנו'".
- אז למה נתניהו הזמין אותו לבלפור, ערך לו סיור במעון הרשמי? "אני דיברתי עם הערבים. בהרבה משימות חוקים התחברנו - טיבי, סעדי, וגם עם עבאס. אם נתניהו רצה לייצר איתו ציר לגבי בחירה ישירה לראשות ממשלה, זה לגיטימי. הכול בסדר. אני טוען שממשלה לא יכולה להישען על הקול הערבי כל עוד הסוגיה בינינו לבינם לא נפתרה. עכשיו יהיו פרעות בירושלים, השר לביטחון הפנים כולו רועד, אומר למשטרה 'אל תפעילו יותר מדי כוח כי עבאס יתעצבן'. אם יהיו טילים מה יעשה שר הביטחון? יגיב מתון. מנסור עבאס, בעיה איתו".
- אם יהיה כאן עניין ביטחוני, התמיכה תגיע מהאופוזיציה. "ממשלה לא אמורה לבנות על זה".
- למה לא? כמו שבניתם על עבאס בנושא חוקים. "הממשלה הזאת נשענת על עבאס. אמרתי שכל בוקר בנט ולפיד יתקשרו לעבאס, ישאלו אם צריך עיסוי, אם כואב לו, אם צריך עוד כסף, אם הוא רוצה שנהרוס עוד בתים ליהודים.
"כל הדיבורים והקשקושים הם ספינים", המשיך אמסלם, "בסוף המעשים הם המכריעים. אנחנו בליכוד לא היינו הולכים עם עבאס, גם אם נתניהו היה רוצה. לא היינו נותנים לו. כמו שאם הוא היה רוצה להקים מדינה פלסטינית, לא היינו נותנים לו. הליכוד הוא לא רק בן אדם אחד. יש אידיאולוגיה".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם איילת שקד
ראש הממשלה נפתלי בנט עם איילת שקד
"לא ניהלו איתם מו"מ מספיק עמוק". בנט ושקד
(צילום: AFP)

- היית מונע מבנימין נתניהו להקים ממשלה ולהיות ראש ממשלה? "אני אף פעם לא אומר שקרים, במליאת הכנסת, ברמקול, אמרתי לעבאס - 'אתה כמו כל הערבים, לא נלך אתכם'. הוא רץ לנתניהו ושאל למה אני מדבר עליו ככה. כשהבית היהודי לא היה בממשלה, אחרי שהוקמה הממשלה עם גנץ והתיקים חולקו, אמרתי לנתניהו שהסתבר לי שלא ניהלו עם בנט ושקד מו"מ מספיק עמוק.
"אמרתי לו 'תקשיב טוב, אין מצב שהם לא במחנה הלאומי'. הצעתי שאתן לבנט את התיק שלי", סיפר, "הוא שאל מה אעשה, ועניתי שאחזור לכנסת ואהיה ח"כ. הוא אמר לי לפגוש אותו, אז פגשתי את בנט ואמרתי שנייצר להם שני תיקים וגם ועדה על חמישה מנדטים. לא נולדתי שר, אני לא מרכז העניין פה. ציבור לאומי חייב להיות בממשלה. בנט עצמו אמר שר"מ עם 10 מנדטים הוא לא לגיטימי, אז עם שישה אתה לא מתבייש? אתה משקר 200 אלף איש? אתה ממש גוזל אותם, משפיל ומבייש אותם. כל אחד יושב בבית אוכל את עצמו ואתה לא מתבייש, כל זה בשביל האאודי?".