דובר צה"ל הודיע היום (ראשון) כי הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט על עוצר יציאות החל מיום ג' למערך הלוחם ולחיילים בהכשרות. עוצר היציאות יהיה בתוקף חודש ימים, וחריגות יאושרו בסמכות מפקד בדרגת אלוף בלבד.
3 צפייה בגלריה
לוחמי גבעתי
לוחמי גבעתי
אתמול נרשם שיא נדבקים, היום הוחלט על עוצר יציאות. לוחמים, ארכיון
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי: "אנחנו חייבים להוריד את המספרים בצורה משמעותית ולהקפיד על הנהלים ועל הסגר"
הרמטכ"ל אביב כוכבי: "אנחנו חייבים להוריד את המספרים בצורה משמעותית ולהקפיד על הנהלים ועל הסגר"
"שמירת הכשירות של צה"ל - משימה עליונה". כוכבי
(צילום: שמוליק דודפור)
המשרתים בבסיסים הפתוחים הונחו לעבוד במשמרות תוך שמירה על קפסולות, ללא קיום מפגש ביניהם. כלל המשרתים במערך הלוחם, בבסיסי ההכשרה וביחידות הסגורות יגיעו ביום שלישי לבסיסים ערוכים לשהות ממושכת, לתקופה של עד חודש ימים.
הרמטכ"ל כוכבי מסר כי "מצב התחלואה במרחב האזרחי ובצה"ל מחייב אותנו לנקוט בסדרת פעולות להידוק והחמרת הנהלים בכל יחידות הצבא. שמירת כשירותו של צה"ל היא משימה עליונה, וכפועל יוצא מכך, המאבק במגפת הקורונה בתוך צה"ל הינו משימה מרכזית. עלינו לפעול מיד ובמלוא העוצמה לצמצום התחלואה בצה"ל פנימה".
לדבריו, "הדבר הכרחי משני היבטים - שימור הכשירות של הצבא למשימותיו הביטחוניות, והיכולת להמשיך בסיוע הנרחב שהצבא מספק למרחב האזרחי. רק מאמץ משותף של המדינה, צה"ל והאזרחים יביא לצמצום התחלואה".

כוכבי הוסיף: "חובה עלינו כצבא, מראשון החיילים ועד אחרון המפקדים, לשמש בימים אלה דוגמה, ולממש את יעודנו בעת הזאת, שמירה על ביטחון המדינה ושותפות מלאה במאבק בקורונה, תוך מתן סיוע נרחב וככל שיידרש למדינת ישראל".
אתמול עלה מספר חולי הקורונה המאומתים בצה"ל ל-1,190 - שיא מפרוץ המגפה, שגבוה פי 4 ביחס לשיא של הגל הראשון. בין שישי לשבת אובחנו כ-200 חולי קורונה חדשים בצבא.
אחד מסיפורי ההדבקה הידועים ביותר בצבא אירע לאחרונה בבה"ד 1, אז צוערת שהייתה בחופשה חזרה לבסיס מבלי לדווח שבביתה שהה מבודד שנחשף לאדם שנדבק בנגיף. בתחקיר הראשוני שפרסם צה"ל לפני כשבועיים נטען כי הסיבה לאי-הדיווח הייתה נעוצה במוטיבציה של אותה צוערת - כמו גם של צוערים אחרים - להמשיך בקורס; אלא שבהמשך התברר כי מדובר היה בסטייה חמורה מהפקודות, המחייבות מילוי וחתימה של הצהרת בריאות עדכנית עם הכניסה לבסיס.
3 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים
טקס סיום קורס קצינים
מפקדת פלוגה הודחה, מפקדים אחרים נשפטו. טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, ארכיון
(צילום חיים הורנשטיין )
אותה צוערת, כך מתברר, תפקדה כרגיל במשך כמה ימים, אך בשלב מסוים עודכנה על-ידי בני משפחתה כי אותו אדם שעמו באה במגע נבדק ונמצא חיובי לנגיף. רק בשלב זה היא דיווחה על כך למפקדיה - ששלחו אותה לבידוד ולבדיקת קורונה, שיצאה חיובית.
בעקבות זאת, עשרות מחבריה לפלוגה של הצוערת נכנסו לבידוד, אך בשל קרבתם הפיזית אליה חלקם הגדול גם נבדק, והתגלה כנשא של הנגיף. בתווך, התברר בתחקיר, בגדוד שבה עברה את קורס הקצינים אכן הקפידו על הנהלים ופעלו בקפסולות נפרדות, אך רק בימי האימונים, התרגילים וההכשרה של אמצע השבוע. בנוסף, באחת השבתות בחודש האחרון, חבריה לגדוד של הצוערת נשארו בבסיס ההדרכה ושברו את עיקרון הקפסולות בכך שהלכו לבקר את חבריהם לבסיס. התוצאה: יותר מ-100 נדבקים וקורס קצינים שהשתבש בגלל התחלואה הגבוהה.
בעקבות המקרה הוחלט על סדרת עונשים: מפקד בה"ד 1 ייקרא לשיחה עם מפקד זרוע היבשה ולאחר מכן יוחלט על נקיטת צעדים משמעתיים. למפקד הגדוד נרשמה הערה פיקודית על-ידי מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים. מפקדת הפלוגה בדרגת סגן סיימה את תפקידה, ושתי מפקדות פלוגה וכמה מפקדי צוותים נשפטו בדין משמעתי. שתי הצוערות שלא דיווחו על הופעת תסמיני המחלה הודחו מקורס הקצינים.