הראיונות שהעניק הנשיא דונלד טראמפ לעיתונאי בוב וודוורד, עבור ספרו החדש Rage, כוללים שלל גילויים חדשים ומסעירים. הנשיא כבר הסתבך כשהודה בפני וודוורד, בראיון מוקלט שנחשף השבוע, כי המעיט בכוונה תחילה בפני הציבור האמריקני בערכו של הסיכון הנשקף מנגיף הקורונה. בספר נחשפו גם "מכתבי האהבה" בינו לבין רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און – וכן מערכת נשק חדשנית ש"איש לא שמע עליה" לטענת הנשיא.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
שיגור טיל טריידנט, 1989. מרוץ חימוש חדש בין המעצמות
שיגור טיל טריידנט, 1989. מרוץ חימוש חדש בין המעצמות
שיגור טיל טריידנט, 1989. מרוץ חימוש חדש בין המעצמות
(צילום: AP)
הראיון שבו התייחס טראמפ למערכת הנשק הסודית נערך בדצמבר אשתקד. הוא טען אז שממשלו פיתח מערכת כה סודית שאפילו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג לא שמעו עליה. בקטע הקצר מתוך הראיון שבו מתייחס טראמפ לנשק הסודי הוא אף מתחיל להגות את המילה "גרעיני" – אך מיד קטע את עצמו, ובארה"ב תוהים כעת אם הבין ברגע האחרון שאל לו לחשוף שזהו נשק גרעיני, או שפשוט ביקש לתקן את עצמו.
"בניתי מערכת גרעיני... בניתי מערכת נשק, מערכת נשק, שאיש לא שמע עליה מעולם במדינה הזו בעבר", אמר טראמפ לוודוורד. "יש לנו דברים שאף אחד לא ראה או שמע עליהם. יש לנו דברים שפוטין ושי לא שמעו עליהם. אף אחד. מה שיש לנו זה מדהים", התפאר טראמפ.
הנשיא לא פירט מעבר לכך, אך בספרו מציין וודוורד כי הצליח לאמת מול גורמים אחרים שארה"ב אכן פיתחה נשק סודי חדש. הוא לא ציין אם מדובר בנשק גרעיני או לא.
2 צפייה בגלריה
התרברבות, אי-הבנה, שקר או חשיפה אמיתית? הנשיא טראמפ
התרברבות, אי-הבנה, שקר או חשיפה אמיתית? הנשיא טראמפ
התרברבות, אי-הבנה, שקר או חשיפה אמיתית? הנשיא טראמפ
(צילום: AP)
מומחים שונים ברחבי העולם חלוקים בשאלה למה התכוון טראמפ. האנס קריסטנסן, מנהל "פרויקט המידע הגרעיני" של פדרציית המדענים האמריקנים, אומר כי ייתכן שטראמפ התכוון בדבריו לפצצת הגרעין בעלת העוצמה המוחלשת שארה"ב פיתחה בשנים האחרונות, אם כי הפיתוח של המערכת הזו לא נשמר בסודיות. חודש בלבד לאחר הראיון לוודורד, בינואר השנה, הצבא האמריקני הציב לראשונה ראש קרב גרעיני מהסוג החדש בצוללת.
מדענית גרעין אחרת, שריל רופר, מציינת שייתכן כי טראמפ התכוון לראש קרב גרעיני חדש אחר שארה"ב מפתחת, בעל שם הקוד W93. פיתוחו נחשף על-ידי הפנטגון בינואר השנה, גם כן לאחר הראיון שהעניק טראמפ לוודוורד.
אבל מומחים אחרים סבורים שטראמפ לא התכוון בכלל לנשק גרעיני. ההתפארות שלו בדצמבר אשתקד הגיעה בתקופה שבה רוסיה וסין הכריזו שתיהן על הישגים בפיתוח טילי שיוט על-קוליים, טילים שלכאורה יכולים לנוע לכל טווח ושקשה עד כמעט בלתי אפשרי ליירט אותם. שלושה שבועות לאחר הראיון המדובר, רוסיה הכריזה כי טיל השיוט העל-קולי שפיתחה, "אוונגרד", נכנס לראשונה לשימוש מבצעי. פוטין בעבר הכריז שהנשק הזה הוא כמו "מדע בדיוני".

במה שנראה כתגובה לרוסים ולסינים, ב-8 בינואר השנה טראמפ הכריז שגם ארה"ב מפתחת טילי שיוט על-קוליים. בחודשים שלאחר מכן תיאר את מערכת הנשק כ"סופר-דופר של טיל". במאי האחרון טען שהמערכת האמריקנית יכולה להגיע לפי 17 ממהירות הקול. "זה בדיוק קיבל את האישור... זה המהיר ביותר בעולם בכמעט פי שלושה", טען.
ג'פרי לואיס, מומחה לבקרת נשק, אומר שהשפה שבה השתמש טראמפ בראיון לוודוורד מזכירה מאוד את האופן שבו תיאר את טיל השיוט העל-קולי שמפתחת ארה"ב.
מומחים אחרים תוהים אם טראמפ המציא את הדברים, או פשוט השתמש בשפה מתרברבת כפי שהוא עושה לעתים קרובות. "זה תמיד מסוכן להסתמך על כמה מילים של טראמפ", אומרת רופר. "הוא שוגה בהבנה של כל כך הרבה דברים ומשקר כל כך הרבה".
בפנטגון סירבו להתייחס לדבריו של הנשיא. "אצטרך להפנות אתכם לבית הלבן כדי להבהיר את דבריו", מסר דובר הפנטגון רוברט קארבר לסוכנות הידיעות AFP.