קטעים נוספים מספרו של העיתונאי בוב וודוורד, "Rage", שייצא לאור בשבוע הבא פורסמו ומהם עולה כי שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און סיפר על חיסול דודו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. וודוורד כתב כי טראמפ אמר שהתרשם מקים כשפגש אותו לראשונה בסינגפור ב-2018 וכי שליט צפון קוריאה "הרבה מעבר לחכם". טראמפ אמר עוד כי קים "מספר לי הכול" ואף נתן לו תיאור גרפי של האופן שבו קים הוציא להורג את דודו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פגישה עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און באזור המפורז ב דרום קוריאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פגישה עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און באזור המפורז ב דרום קוריאה
מחילופי עלבונות ואיומים לחברות. קים וטראמפ
(צילום: AP)
בזמן שקיים משא ומתן על הנשק הגרעיני של צפון קוריאה, דחה טראמפ את הערכות גורמי הביון לפיהן פיונגיאנג לעולם לא תוותר על הנשק הגרעיני שלה. טראמפ אמר לוודוורד כי ל-CIA "אין מושג" כיצד לטפל בפיונגיאנג. טראמפ גם דחה את הביקורת על שלוש הפגישות שלו עם קים וטען כי הפסגות אינן עניין גדול. המבקרים אמרו כי בפגישה עם קים, טראמפ סיפק למנהיג צפון קוריאה לגיטימציה בזירה העולמית.
"זה לוקח לי יומיים. נפגשתי. לא ויתרתי על שום דבר", אמר הנשיא, שהשווה את זיקתה של צפון קוריאה לארסנל הגרעיני שלה למישהו שמאוהב בבית ו"הוא פשוט לא יכול למכור אותו". טראמפ התעקש כי הפגישות שלו עם הרודן מונעות מלחמה.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עם קים ג'ונג און
דונלד טראמפ עם קים ג'ונג און
"רגע של תהילה שהפך לזיכרון יקר". טראמפ וקים בפסגה הראשונה בסינגפור
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און קורא מכתב שקיבל מ דונלד טראמפ ארה"ב
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און קורא מכתב שקיבל מ דונלד טראמפ ארה"ב
קים קורא מכתב שקיבל מטראמפ, 2019
(צילום: AFP PHOTO/KCNA VIA KNS)
8 צפייה בגלריה
קים יונג צ'ול ודונלד טראמפ
קים יונג צ'ול ודונלד טראמפ
שליח צפון קוריאה מגיש לטראמפ מכתב מקים, 2018
(צילום: Shealah Craighead)
לצורך כתיבת הספר קיים וודוורד 18 ריאיונות עם טראמפ. בריאיונות קיבל וודוורד גישה ל-25 מכתבים ששלחו טראמפ וקים זה לזה ותוכנם טרם פורסם. בספר נכתב כי טראמפ תיאר את המכתבים כ"מכתבי אהבה".
לפי וודוורד, המכתבים מראים "חיזור דיפלומטי" ואת השינוי ביחסים בין שני המנהיגים שהחלו בחילופי עלבונות ואיומים במלחמה שהפכו בהמשך להצהרות אהבה. טראמפ שכינה את הרודן "איש הטילים הקטן" ואיים עליו ב"אש וזעם", הפך לנשיא הראשון של ארה"ב שנפגש עם שליט צפון קוריאה. וודוורד כתב כי בהמשך הפכו השניים ל"חברים לעט".
8 צפייה בגלריה
רויטרס תמונות השנה 2019 דונלד טראמפ קים ג'ונג און האזור המפורז יוני
רויטרס תמונות השנה 2019 דונלד טראמפ קים ג'ונג און האזור המפורז יוני
"הידידות בינינו תפעל ככוח קסום". טראמפ וקים באזור המפורז בין הקוריאות
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
המכתב של קים ג'ונג און
המכתב של קים ג'ונג און
"יצירת מופת". אחד ממכתביו של קים
מכתביו של קים מלאים במחמאות מוגזמות ובהערות אישיות. על פי תמלולים של שניים מהמכתבים שפרסמה רשת CNN, קים פנה לטראמפ בתואר "הוד מעלתך" ובירך על תשומת הלב מצדו של הנשיא האמריקני.
"גם עכשיו אני לא יכול לשכוח את הרגע ההיסטורי שבו אחזתי בחוזקה בידו של הוד מעלתך במיקום היפה והקדוש, כשכל העולם צופה בעניין רב, ומקווה לחוות מחדש את הכבוד של אותו יום", כתב קים לטראמפ בחג המולד ב-2018, לאחר פגישתם הראשונה בסינגפור. "פגישה נוספת ביני לבין הוד מעלתך, תזכיר סצנה מסרט פנטזיה".


גם לאחר קריסת הפסגה השנייה שלהם בהאנוי שבווייטנאם, תיאר קים את הפגישה בסינגפור כ"רגע של תהילה שהפך לזיכרון יקר". ביוני 2019 כתב קים לטראמפ כי הוא מאמין ש"הידידות העמוקה והמיוחדת בינינו תפעל ככוח קסום". כעבור שלושה שבועות קיימו השניים פגישה שלישית, בהתראה קצרה, באזור המפורז בין הקוריאות.
התגובות של טראמפ היו פשוטות יותר, אך גם הן מלאות חנופה. לקראת המפגש השלישי כתב טראמפ לשליט צפון קוריאה – דור שלישי לשליטי המדינה המבודדת – כי הם חולקים "סגנון ייחודי וידידות מיוחדת". "רק אתה ואני, בעבודה משותפת, יכולים לפתור את הבעיות בין שתי המדינות ולסיים כמעט 70 שנות עוינות", כתב טראמפ. "זה יהיה היסטורי!".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ קים ג'ונג און ארה"ב צפון קוריאה פסגה וייטנאם האנוי
דונלד טראמפ קים ג'ונג און ארה"ב צפון קוריאה פסגה וייטנאם האנוי
"הוא כתב לי מכתבים יפים". בפסגה השנייה בהאנוי
(צילום: AFP)
המשא ומתן בין פיונגיאנג לוושינגטון נקלע למבוי סתום מאז קריסת הפסגה בהאנוי בפברואר אשתקד. אך גם כאשר הדיפלומטיה בקיפאון, טראמפ התפאר לעתים קרובות בקבלת מכתבים "יפים מאוד" ו"מעולים" מקים. כמה חודשים לאחר הפגישה בסינגפור, טראמפ אמר לתומכיו בעצרת כי הוא וקים התאהבו. "באמת, הוא כתב לי מכתבים יפים, והם מכתבים נהדרים. התאהבנו", אמר הנשיא.
במכתב ששלח לטראמפ בקיץ היה קים נסער מכך שארה"ב לא הפסיקה לחלוטין את התרגילים הצבאיים שלה עם דרום קוריאה. בספר מתואר קים כ"חבר או מאהב מאוכזב". "ברור שאני נעלב ואינני רוצה להסתיר ממך את התחושה הזו", כתב הרודן לנשיא. הוא הוסיף כי הוא גאה במערכת היחסים ביניהם המאפשרת לו לשתף את טראמפ ב"מחשבות כנות כאלה".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עם קים ג'ונג און
דונלד טראמפ עם קים ג'ונג און
"שילוב מדויק של חנופה ופניה לתחושת הגדלות של טראמפ". הרודן והנשיא
(צילום: רויטרס)
לפי רשת CNN, לאחר שוודוורד השיג את מכתביו של קים, טראמפ הזהיר אותו בשיחת טלפון בינואר השנה. "אתה לא יכול ללעוג לקים. אני לא רוצה להגיע למלחמה גרעינית בגלל שלעגת לו", אמר הנשיא.
בספר כותב וודוורד כי ה-CIA לא הצליח לקבוע באופן חד משמעי מי כתב את מכתביו של קים, אך סוכנות הביון ראתה בהם "יצירות מופת". לדבריו, "האנליסטים התפלאו מהמיומנות שכללה שילוב מדויק של חנופה, תוך פניה לתחושת הגדלות של טראמפ ורצונו להיות במרכז הבמה של ההיסטוריה".
אתמול פרסמה רשת CNN הקלטות של טראמפ מתוך הריאיונות לספר, שבהם הוא מודה במרץ השנה כי ידע כבר בשלביה הראשונים של מגפת הקורונה כמה קטלני ומידבק הנגיף – אך נמנע מלדווח על כך לציבור, לטענתו משום שלא רצה ליצור בהלה. באחת ההקלטות נשמע טראמפ אומר: "תמיד רציתי להמעיט בערכו", כשכוונתו לאופן שבו הוא מציג לאמריקנים את הסכנה הנשקפת מהנגיף. "אני עדיין אוהב להמעיט בערכו, כי אני לא רוצה ליצור פאניקה".