הסכם אברהם הפך לרשמי: ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד ושר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני חתמו הערב (יום שלישי) על הסכם שלום ראשון מזה 26 שנים בין מדינת ישראל למדינה ערבית. עם בחריין נחתמה הצהרת שלום, שכן היא הצטרפה רק בימים האחרונים.
כל אחד מהמנהיגים באירוע נשא נאום באורך חמש דקות, ולפני כן נפגש נשיא ארה"ב עם כל אחד מהמשתתפים ביחידות. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טען כי "במשך שנים המזרח התיכון נשאר מאחור בגלל שקרים, כמו שמסגד אל-אקצה נמצא תחת התקפה. הם תמיד היו אומרים שאל-אקצה תחת מתקפה". ראש הממשלה בנימין נתניהו הזכיר את אחיו ויוני ואת החללים הישראלים: "מכיר את מחיר המלחמה". שרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין בירכו את ישראל וארה"ב, אך הדגישו גם את מחויבותם לפלסטינים.
12 צפייה בגלריה
"עתיד חדש לבני כל הדתות"
"עתיד חדש לבני כל הדתות"
"עתיד חדש לבני כל הדתות"
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
"בדרך להסכם כולל". בן זאיד, טראמפ, נתניהו ואל-לטיף
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
בן זאיד, טראמפ, נתניהו ואל-לטיף עם ההסכמים
(צילום: AFP)
סיקור מיוחד:

נאום טראמפ: "אף אחד לא חשב שזה אפשרי"

הנשיא טראמפ פתח את הטקס: "תודה רבה לכם. הגברת הראשונה ואני מתכבדים לארח בבית הלבן את ראש הממשלה נתניהו מישראל ואת גברת נתניהו, תודה לכם - תודה לך שרה. תודה לך, שר החוץ עבדאללה בן זאיד מאיחוד האמירויות, ותודה לך, שר החוץ עבד אל-לטיף אל-זיאני מבחריין".

"אנחנו פה היום כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה, אחרי עשורים של פילוג וסכסוך, אנחנו מסמנים את השחר של מזרח תיכון חדש. הודות לאומץ האדיר של מנהיגי שלוש המדינות האלה, אנחנו עושים צעד משמעותי לעתיד חדש לאנשים מכל הדתות והרקעים, שיחיו ביחד בשלום ובשגשוג".
"בעוד כמה דקות מנהיגים אלה, בעלי החזון, יחתמו על שני ההסכמים הראשונים מזה רבע מאה של ישראל עם מדינות ערב. בהיסטוריה של ישראל היו רק שני הסכמים כאלה, עכשיו השגנו שניים בחודש אחד - ויהיו עוד בהמשך".
ישראל , איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו שגרירים ויתחילו לעבוד ביחד כשותפים במגוון נושאים - מתיירות ועד מסחר, בריאות וביטחון. הם יעבדו ביחד, הם ידידים".
12 צפייה בגלריה
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
"השקרים עברו מדור לדור והדליקו מעגל של אלימות". טראמפ
(צילום: MCT)
"הסכם אברהם פותח גם את הדלת למוסלמים מרחבי העולם לבקר באתרים ההיסטוריים בישראל, ולהתפלל בשלום באל-אקצה שבירושלים, האתר השלישי בקדושתו לאיסלאם. ביחד, ההסכמים האלה ישרתו כבסיס לשלום מקיף בכל האזור, משהו שאיש לא חשב שאפשרי - בוודאי לא בעידן הזה, אולי רק בעוד עשורים רבים מעכשיו. מדובר בשלום שמבוסס על אינטרסים משותפים, כבוד הדדי וידידות. לאורחים המכובדים שלנו, איחוד האמירויות ובחריין, ברכות על ההישג המדהים הזה".
"אני רוצה גם להודות לסגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה פומפאו והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריין. תוד רבה גם לג'ארד קושנר, לשגריר בריאן הוק ולאבי ברקוביץ. אני רוצה להודות תודה מיוחדת גם למי שהיה שגריר ארה"ב נהדר לישראל, דיוויד פרידמן. זו קבוצה נהדרת של אנשים, קבוצה נהדרת של פטריוטים, שרצו מאוד שההסכם יצא לפועל ועבדו כל כך קשה. אף אחד לא חשב שזה אפשרי, אבל הם חשבו שזה כן. הם לא הטילו ספק אפילו - אז תודה לכם".
"במשך דורות תושבי המזרח התיכון נותרו מאחור בגלל סכסוכים ישנים, עוינות, שקרים ובוגדנות. כל כך הרבה דברים עיכבו אותם, כמו שקרים שהיהודים והערבים הם אויבים, ושמסגד אל-אקצה נמצא תחת התקפה. הם כל הזמן היו אומרים שהוא תחת מתקפה. השקרים האלה עברו מדור לדור, מעגל אכזרי של אלימות וטרור באזור ובכל העולם. ההסכם הזה הוכיח שהם פורצים החוצה מהגישות הכושלות של העבר. החתימה של היום היא תחילתו של נתיב חדש, ויהיו מדינות רבות שיצטרפו למנהיגים הנהדרים הללו".
12 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עבד אל-לטיף אל-זיאני עבדאללה בן זאיד בנימין נתניהו בנאומו של דונלד טראמפ בטקס החתימה
דונלד טראמפ עבד אל-לטיף אל-זיאני עבדאללה בן זאיד בנימין נתניהו בנאומו של דונלד טראמפ בטקס החתימה
"בוחרים שיתוף פעולה על פני סכסוך". טראמפ
(צילום: AP)
"תושבי המזרח התיכון לא יאפשרו יותר לשנאת ישראל לשמש כתירוץ לרדיקליזם או לקיצוניות. זה כל כך חשוב. הם לא יאפשרו למנוע את הגורל הנהדר של האזור שלהם".
"בנסיעה הראשונה שלי כנשיא, היה לי כבוד לנאום בפני מנהיגים של יותר מ-54 מדינות ערביות ומוסלמיות בסעודיה. המסר שלי היה מאוד פשוט - עודדתי את מדינות המזרח התיכון לשים בצד את המחלוקות, להתאחד נגד אויבי האנושות המשותפים ולעבוד יחד למען המטרה האצילה של ביטחון ושגשוג. הצעתי את עזרתה וידידותה של אמריקה, אבל אמרתי בבירור שמדינות האזור צריכות להחליט איזה עתיד הן רוצות לילדים ולמשפחות שלהן, ולאומות עצמן".
"אף אחד לא יכול לעשות את ההחלטה הזאת בשבילן, הן חייבות לעשות אותה בעצמן. היום העולם רואה שהן בוחרות שיתוף פעולה על סכסוך, ידידות על פני איבה, שגשוג על פני עוני ותקווה על פני ייאוש. הן בוחרות עתיד שבו ישראלים וערבים, מוסלמים נוצרים ויהודים, חיים ביחד, מתפללים ביחד וחולמים יחד זה לצד זה בהרמוניה, שיתוף ושלום".
"אני רוצה לברך את תושבי ישראל, איחוד האמירויות ובחריין. שאלוהים יברך אתכם. זה יום אדיר לעולם, זה אירוע נהדר ויפה. תודה לחברי הקונגרס והסנאטורים, אנחנו מעריכים את זה. כולם רצו להיות פה, זה יום חשוב מאוד לעולם ולשלום. תודה לכם, זה כבוד גדול".

נאום נתניהו: "תקווה לכל ילדי אברהם"

אחרי טראמפ דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר: "ידידנו היקר הנשיא טראמפ, הגברת הראשונה מלניה טראמפ, תודה לכם על שאירחתם אותי, את רעייתי שרה ואת כל המשלחת הישראלית ביום ההיסטורי הזה. אני רוצה לברך את סגן הנשיא פנס, פומפאו, אובריין וחברי ממשל אחרים. את הסנאטורים, את חברי הקוגרס, את השגריר הישראלי, את עמיתנו הבחריינים והאמירתים וכל המכובדים שהתכנסו כאן ביום שמשי זה. אני רוצה גם להביע את הערכתי לכל הישראלים שעבדו במשך שנים, לפעמים בימים פחות שמשיים, כדי להביא את היום הזה. אני מודה לכולם".

"גבירותיי ורבותיי, הנשיא, היום הזה הוא נקודת מפנה בהיסטוריה. הוא מהווה שחר חדש לשלום. במשך אלפי שנים העם היהודי התפלל לשלום. במשך עשורים המדינה היהודית התפללה לשלום, וזו הסיבה שהיום אנחנו אסירי תודה. אני אסיר תודה לך, הנשיא טראמפ, על המנהיגות ההחלטית שלך. עמדת לצד ישראל באומץ, התעמתת עם איראן. הצעת חזון ריאליסטי של שלום בין ישראל והפלסטינים, ותיווכת בהצלחה בשלום ההיסטורי הזה, שזכה לתמיכה בכל העולם".
"אני אסיר תודה לך, מוחמד בן זאיד, ולך, שר החוץ עבדאללה בן זאיד. אני מודה לשניכם על המנהיגות החכמה שלכם, ועל שעבדתם עם ישראל וארה"ב כדי להרחיב את מעגל השלום. אני מודה למלך בחריין ולך, עבד אל-לטיף אל-זיאני, שהצטרפתם אלינו בהבאת תקווה לכל ילדי אברהם. לכל חברי ישראל במזרח התיכון, אלה שאיתנו ואלה שיצטרפו מחר, אני אומר: אסלמו עליכום, שלום עליכם, שלום".
יתכן "שמעתם מהנשיא שהוא כבר מצרף עוד ועוד מדינות. זה לא היה ייתכן עד לפני כמה שנים, אבל עם נחישות והתמדה וגישה חדשה לעשיית שלום, זה הושג. תודה לך הנשיא".
12 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו בנאומו של דונלד טראמפ בטקס החתימה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו בנאומו של דונלד טראמפ בטקס החתימה
"לא שלום בין מנהיגים - שלום בין עמים". נתניהו
(צילום: gettyimages)
"אזרחי ישראל מכירים טוב מאוד את מחיר המלחמה. אני מכיר את מחיר המלחמה. נפצעתי בקרב, חבר קרוב שלי מת בזרועותיי. אחי יוני איבד את חייו כשהוביל את חייליו להציל בני ערובה מטרוריסטים באנטבה. השכול של הוריי לא הוקל עד יום מותם, ובמשך השנים כשבאתי לנחם משפחות של חיילים וקורבנות טרור, ראיתי את אותו צער הרבה פעמים. וזו הסיבה שאני כל כך מתרגש להיות כאן היום. אלו שנושאים את פצעי המלחמה מוקירים את ברכת השלום".
"ברכות השלום שעשינו היום יהיו עצומות. קודם כל מכיוון שהשלום הזה יתרחב לעוד מדינות ערביות, ויכול לסיים לבסוף את הסכסוך הישראלי-ערבי אחת ולתמיד. שנית, בגלל התרומה הכלכלית שתורגש בכל האזור ועל-ידי כל האזרחים. ושלישית, מכיוון שזה לא רק שלום בין מנהיגים, זה שלום בין עמים. ישראלים, אמירתים ובחריינים כבר מאמצים זה את זה, אנחנו להוטים להשקיע בשלום של שגשוג. כבר התחלנו לשתף פעולה במלחמה בקורונה".
"אני בטוח שנוכל ביחד למצוא פתרונות לבעיות באזור. למרות כל האתגרים והקשיים, בואו נעצור לרגע להעריך את היום המדהים הזה. בואו נתעלה מעל מחלוקת פוליטית. בואו נרגיש את מהלך ההיסטוריה. אחרי שהמגפה תעבור, השלום שאנו עושים היום יישאר".
"הקדשתי את חיי להבטיח את מקומה של ישראל בין האומות, ולהבטיח את עתידה של המדינה היהודית היחידה. כדי להשלים את המטרה הזאת אני עובד כדי לחזק את ישראל, שתהיה מאוד חזקה. כוח מביא ביטחון ובני ברית, ולבסוף, וזה משהו שהנשיא טראמפ אמר שוב ושוב - לבסוף כוח מביא שלום".
"המלך דוד הביע את האמת הבסיסית הזאת לפני שנים בבירתנו הנצחית ירושלים. התפילה שלו בספר תהילים מהדהדת מהעבר שלנו. ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום. אדוני הנשיא, אורחים נכבדים, השבוע זה ראש השנה היהודי, ואיזו ברכה אנחנו מביאים לשנה החדשה הזאת. ברכה של חברות, של תקווה, של שלום".

בן זאיד: "מודה לנתניהו שעצר את הסיפוח"

שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד דיבר אחרי נתניהו ואמר: "אדוני הנשיא, אדוני ראש הממשלה וידידי אל-זיאני, סלאם עליכום. אתחיל בהעברת דרישת שלום לנשיא ולכולם מהעם האמירתי ומההנהגה, ובמיוחד מהשייח מוחמד בן זאיד".

"אני עומד כאן היום כדי להושיט יד לשלום ולקבל יד לשלום. החתירה לשלום היא עיקרון, אבל עקרונות מיושמים כשהם מתורגמים למעשים. היום אנחנו חווים שינוי בלבבות המזרח התיכון, שישלח תקווה לרחבי העולם".
"היוזמה הזאת לא הייתה מתאפשרת ללא המאמצים של הנשיא טראמפ וצוותו, שעבדו קשה וברצינות כדי שכולנו נגיע לכאן - ובמיוחד עמיתיי מייק פומפאו וג'ארד קושנר, היועץ הבכיר לנשיא ארה"ב, וכל מי שהיו כנים לגבי עיקרון השלום והתאמצו לטובת ההישג הזה. תודה לכם".
"ראש הממשלה נתניהו, ראש ממשלת ישראל, תודה שבחרת בשלום ועצרת את הסיפוח של השטחים הפלסטיניים. עמדה זו מחזקת את הרצון המשותף שלנו להשיג עתיד טוב יותר לדורות הבאים".
"גבירותיי ורבותיי, אנחנו עדים היום למגמה חדשה שתסלול דרך טובה יותר למזרח התיכון. ההסכם הזהף שהוא הישג היסטורי לארה"ב, ישראל והאמירויות, ימשיך להוות השפעה חיובית. אנחנו מאמינים שהשלכותיו יחולו על האוזר כולו. כל אפשרות אחרת מלבד שלום תייצג הרס, עוני וסבל. החזון החדש הזה נועד כדי ליצור עתיד טוב יותר. זו לא סיסמה פוליטית, כי כולנו מסתכלים קדימה לעתיד טוב ובטוח יותר".
"בימים שבהם המדע מנצח, האזור מעוניין לקחת חלק בתנועה האנושית קדימה. אנחנו שמחים שהאמירויות יהיו חלק מהמומנטום למימוש הפוטנציאל ולפתיחת הדלתות עבור אלה שצופים לשלום ושגשוג בעתיד. החברות שלנו היום מניחות בסיס לפיתוח אנושי מודרני בתשתיות, לכלכלה יציבה ולהישגים מדעיים שיאפשרו לקדם את עתיד המזרח התיכון".
12 צפייה בגלריה
שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד ודונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד ודונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
"אפשרות לשלום כולל באזור". בן זאיד
(צילום: AP)
"איחוד האמירויות מאמינה שלארה"ב תפקיד חיובי במזרח התיכון, ועדות לכך היא ההסכם שאנחנו חותמים עליו - הסכם שאתה הנהגת (טראמפ), ויישאר כמגדלור לכל שוחרי השלום ברחבי העולם. ההסכם יאפשר לנו להמשיך לעמוד לצד העם הפלסטיני ולהגשים את תקוותם למדינה עצמאית באזור יציב ומשגשג".
"ההסכם מצטרף להסכמים קודמים שנחתמו על ידי אומות ערביות עם ישראל. המטרה של כולם לעבוד יחד למען יציבות וקידום בר קיימא. בשנה קשה זו, כשהעולם סובל מהשלכות הקורונה, מדינתי חיזקה את המחויבות ההומניטרית שלה, שאותה ביסס מנהיגנו בן זאיד. הוא לימד אותנו שלעמוד לצד אחרים, ללא קשר לדת או אתניות, זו מחויבות אנושית ועיקרון יציב".
"בתקופה קשה זו, איחוד האמירויות הצליחה לשלוח חללית למאדים, דבר שמבטיח שהאזור שלנו מסוגל לקידמה אם ממשלות ואנשים יאמצו את המדע. אחרי ששלחנו את חאזה אל-מנסורי כאסטרונאוט הערבי הראשון לתחנת החלל, והקמנו תחנת כוח גרעינית למטרות שלום, ההסכם הזה פתח הזדמנויות לשלום כולל באזור".
"שלום מחייב אומץ, ועיצוב העתיד מחייב ידע. התקדמות העמים מחייבת רצינות והתמדה. באנו היום להגיד לעולם שזו הגישה שלנו, וששלום הוא העיקרון המוביל שלנו. אלו שמתחילים את המסלול בדרך הנכונה, יקצרו הישגים בחסדי האל".

אל-זיאני: "שלום צודק - פתרון שתי המדינות"

שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, אמר: אדוני הנשיא, הגברת הראשונה, ראש הממשלה, הוד רוממותו. אחר צהריים טובים. זהו באמת אירוע היסטורי, רגע של תקווה והזדמנות עבור כל עמי המזרח התיכון - ובמיוחד, עבור מיליוני הצעירים שלנו. הצהרת השלום בין מלך בחריין ומדינת ישראל היא צעד היסטורי בדרך לשלום אמיתי וארוך טווח, לביטחון ולשגשוג לכל האזור - ללא קשר לדת, אתניות או אידיאולוגיה".

במשך זמן רב מדי המזרח התיכון עוכב בגלל סכסוכים וחוסר אמון, שגרמו להרס ופגעו בפוטנציאל של האנשים המבריקים ביותר שלנו. עכשיו אני משוכנע שיש לנו הזדמנות לשנות זאת. ההכרזה היום התאפשרה בזכות החזון, האומץ והמחויבות של הוד רוממותו, המלך אל-חליפה, שנתמך על-ידי העם בבחריין. הוא הגן, מיסד ושיפר את חזון הדו קיום שקיים מזה עשורים בבחריין, והייתה לו החוכמה להכיר בכך ששיתוף פעולה הוא האמצעי הטוב ביותר להשגת שלום ולהבטחת זכויות לגיטימיות".
"תודה, הוד מלכותך, על החזון לשלום לאזור, בהתבסס על אמון, כבוד והבנה בין כל הדתות גזעים ואומות. לאחינו באיחוד האמירויות, אני מברך אתכם על חתימת ההסכם שלכם עם ישראל. שייח מוחמד בן זאיד הראה מנהיגות אדירה וראייה לטווח ארוך כשעשה את השלום אפשרי, והבטיח עתיד טוב יותר לאזור שלנו".
"למדינת ישראל ולראש הממשלה נתניהו, אנו מברכים ומודים על הצעדים האלה שלך ושל ממשלתך. הכרתם כי שלום בר-קיימא אפשרי רק דרך מעורבות אמיתית, שמבטיחה את הזכויות של עמים ואנשים באזור".
12 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני ודונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני ודונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
"שלום צודק הוא פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני". אל-זיאני
(צילום: AFP)
"אני רוצה להביע הערכה מיוחדת לנשיא דונלד טראמפ ולממשלו. אדוני הנשיא, מאמציך חסרי הלאות הביאו אותנו לכאן והפכו את השלום למציאות. תודה גם למזכיר המדינה פומפאו, היועץ הבכיר קושנר, הנציג המיוחד אבי ברקוביץ' ואחרים, רבים אחרים, שמימשו את תפקידם בהתמדה ומיומנות".
"ההסכם של היום הוא צעד ראשון חשוב, ועכשיו עלינו לעבוד בדחיפות כדי להביא שלום בר-קיימא שמגיע לעמים שלנו. פתרון כולל וצודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני, שכולל שתי מדינות, יהיה אבן היסוד של שלום כזה. הראינו היום שאפשר למצוא נתיב כזה, אפילו ריאליסטי. מה שרק חלמו עליו לפני כמה שנים הוא בר השגה עכשיו, ואנחנו רואים בפנינו הזדמנות פז לשלום, ביטחון ושגשוג באזורנו. בואו ביחד לא נבזבז זמן ונממש אותה".