ראש הממשלה בנימין נתניהו החל לחמם מנועים לקראת הבחירות שיתקיימו בעוד יותר מחודשיים, ושלשום (רביעי) אחרי ששב מביקור בנצרת - שם ביקש את קולות המצביעים הערבים - הוא קיים שיחת ועידה עם עצמאים מקבוצת "אני שולמן" ועודד אותם להצביע לו. אבל, בעוד שהעצמאים דיברו איתו על הקושי הכלכלי שאיתו הם מתמודדים בתקופה הזו, נתניהו, לדבריהם, התמקד באיראן ובמדדים של ישראל ביחס לעולם.
2 צפייה בגלריה
נתניהו בועידת זום עם השולמנים
נתניהו בועידת זום עם השולמנים
"אמר 'בלעדיי לא היה לכם עסק'". נתניהו בזום
העצמאים הגיעו לשיחה עם ראש הממשלה ברגשות קשים, לאחר שנה קשה שבה הממשלה פתחה וסגרה את עסקיהם ללא פיצוי הולם לטענתם. כשהעסקים של רובם סגורים כבר חודשים, ציפו העצמאים מקבוצת "אני שולמן" שנתניהו יספר על התוכניות הממשלתיות להוצאתם מהבור שאליו הוכנסו - אך התבדו. עורך הדין גיא קנפו, שהשתתף בשיחת הזום עם ראש הממשלה, סיפר ל-ynet כי "רצינו לשאול אותו מה הוא מתכוון לעשות למען העצמאים ומה עם המענקים שלא מתקבלים, והוא התחיל לדבר איתנו על האיראנים ועל דברים שעשה בשנים עברו. הרגשנו מרומים".
במקום לתת מענה לבעיות הכלכליות שהוצפו, בשיחת הווידאו נתניהו זקף לזכותו את מבצע החיסונים שמתקיים בישראל וטען כי "אנחנו פי מאה בחיסונים מהממוצע העולמי. חיסנו עד עכשיו בישראל יותר אנשים משחיסנה אירופה כולה. תסתכלו על הסטטיסטיקה, כדאי לכם".
לאחר מכן, הוסיף נתניהו: "אנחנו תכף נדבר על הפיצויים, מה יכולנו לעשות ומה לא עשינו, רמזור שמזור, כל השטויות האלה". נתניהו אמנם הבטיח שבהמשך ידבר על פיצויים ומענקים, אך לדברי העצמאים הוא חזר שוב ושוב על מה שלטענתו נעשה נכון בטיפול במגפה בישראל. כל זאת, בזמן שהתחלואה בישראל ביחס לאוכלוסייה עדיין מהגבוהות בעולם, ובשבועיים האחרונים בלבד נפטרו 526 חולים. גם בצד הכלכלי הטיפול במשבר לא נראה כהצלחה, לאור הגירעון הממשלתי הגבוה והתלונות החוזרות ונשנות מצד בעלי העסקים.
2 צפייה בגלריה
עודד בבאי בהפגנה מחוץ לחנות שלו בת"א
עודד בבאי בהפגנה מחוץ לחנות שלו בת"א
"חי מחסכונות של 35 שנה". עודד בבאי בהפגנה מחוץ לחנות בת"א
בשלב מסוים הרוחות בשיחה התלהטו. עודד בבאי, בעל חנות בגדים שפעיל במחאת השולמנים, פנה לנתניהו ואמר בכעס כי "אנחנו סוטים מהנושאים המרכזיים. אתה גורם לזה שמעמד הביניים קורס, כלכלת ישראל קורסת, אין לנו מה לאכול מחר - ואתה מדבר איתנו על בחירות? אנחנו לא מטומטמים, אתה משחק איתנו". עודד מצא את עצמו מושתק בשיחה, וראש הממשלה המשיך בדבריו.
בבאי, שתקף את נתניהו במילים קשות, המשיך: "איפה היית בעשרת החודשים האחרונים? אני, אביר קארה ו-300 אלף שולמנים חיפשנו אותך ואת שר הכלכלה. אני ואשתי הקוסמטיקאית היינו סגורים כבר 150 יום בשנה האחרונה, אני חי מחסכונות שחסכתי במשך 35 שנים. לא ויתרתם על שקל אחד מהמשכורת שלכם, איפה הלב שלך? איפה המצפון שלכם? נשאר לי מלאי של יותר מ-150 אלף שקל, שאני יכול לעשות ממנו עכשיו רק חמוצים. מה יש לך להגיד לי על זה? למה הסופרים וחנויות הסטוק פתוחים ומוכרים נעליים וצעצועים במקום דברים חיוניים? למה אני, בחנות של 100 מ"ר, לא יכול להכניס שלושה אנשים?".
עו"ד קנפו, שכאב כששמע את בעלי העסקים שבמצוקה, סיפר עוד ממה שהתרחש בשיחה. "הוא אמר להם 'בלעדיי גם לא היה לכם עסק', זו לא צורה לדבר לאנשים שרעבים ללחם. הוא אמר לנו 'אני הכתובת שלכם ואני הנציג שלכם מול ההסתדרות'. הוא תומך בכל מיני ועדי עובדים, אבל אותנו הוא לא מייצג. התאכזבנו מאוד".
הוא הוסיף: "הסברנו לו שהמענקים לא מכסים את ההוצאות ובעלי העסקים קורסים, ולא היו לו תשובות. הוא ניסה למשוך אותנו לאיראן ולמצגת שלו, וכמה שאנחנו טובים במדדים. אותנו זה לא מעניין. אותנו מעניין האוכל שאנחנו צריכים להביא הביתה".
פורסם לראשונה: 23:04, 14.01.21