נשיא המדינה ראובן (רובי) עשה הכול כדי לחמוק מתמונה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זה התחיל כבר בבוקר, עת הצהיר ריבלין על החלטתו להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. נתניהו לא הוזמן לבית הנשיא - וכך נמנעה גם תמונה משותפת של השניים כשהם לוחצים ידיים ומאחלים הצלחה האחד לשני. ריבלין שלח את המנדט בכתב באמצעות מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי, שהגיע למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור ומסר את המסמך בחתימת הנשיא לראש הסגל של נתניהו, אשר חיון.
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
ריבלין נעדר מהתמונה המשותפת עם נתניהו, חיות ולוין
אך הסיפור לא תם - והמשיך בכנסת: ריבלין חמק גם מהתמונה המשותפת של יו"ר הכנסת יריב לוין, נשיאת בית המשפט העליון העליון אסתר חיות וראש הממשלה נתניהו. בבית הנשיא טענו שמאז פטירתה של נחמה ריבלין הנשיא לא מגיע לאירועים עם זוגות. יצוין כי בתמונה זו נכחו גם בני הזוג של לוין וחיות. שרה נתניהו, שהייתה אמורה להגיע לכנסת, ביטלה את השתתפותה למרות שקודם לכן השתתפה באירוע עם ניצולי שואה במשרד ראש הממשלה.

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו לאחר קבלת המנדט להרכבת ממשלה
בנימין נתניהו לאחר קבלת המנדט להרכבת ממשלה
דם רע בין השניים. נתניהו וריבלין, ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
ריבלין חמק לאחר מכן מהתמונה המסורתית עם ראשי הסיעות. בעוד שבדוברות הכנסת טענו שנקבעה תמונה כזו עם הנשיא, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת העליון - בבית הנשיא טוענים כי הנשיא כלל לא היה אמור להשתתף בצילום. לגבי הענקת המנדט אמרו בבית הנשיא שגם בסיבוב הקודם שלח אותו ריבלין באמצעות שליח.
ריבלין לא הזמין את נתניהו לטקס החיילים המצטיינים בבית הנשיא שייערך ביום העצמאות – לאחר שאת משדר "חוגגים עצמאות" שקודם לו הוא צילם מראש בימים האחרונים. בבית הנשיא הסבירו שגם שר הביטחון בני גנץ לא הוזמן וכי מספר הנוכחים היה מצומצם בשל מגבלות הקורונה.
4 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב
(צילום: ערוץ כנסת )

רגב תקפה את ריבלין: "טעה כשלא הזמין את נתניהו"

שרת התחבורה מירי רגב תקפה היום את החלטת ריבלין שלא להזמין את נתניהו לטקס בבית הנשיא: "הנשיא מארח אצלו בבית לא כפרסונה, אלא כמוסד; וכמוסד היה צריך להזמין את ראש הממשלה כי כך נהוג בכל שנה".
רגב הוסיפה: "בכך שלא עשה זאת - טעה. זה לא חלק מהפרוטוקול, וכנשיא מדינה הוא צריך לפעול על-פיו וכל אמירה אחרת לא מצדיקה את אי-הזמנתו של ראש הממשלה לטקס מצטייני הנשיא, שמי ששולח אותם למשימות הללו זה ראש הממשלה. ריבלין היה צריך לשים את הסוגיות הפרסונליות בצד ולהזמין את נתניהו לטקס".
הדם הרע בין ריבלין לנתניהו הוא לא דבר חדש, אך נראה שבחודשים האחרונים הוא התעצם מאוד - במיוחד כשריבלין שומע את ההכפשות של שופרותיו של נתניהו על כך שהנשיא מעוניין לתת את המנדט ללפיד. כמו כן, ייתכן שהוא מתכנן יחד עם גדעון סער לפגוע בנתניהו. יצוין כי ההכפשות הללו מחדש מתגלות כחסרות בסיס.
השיא באיבה בין השניים הגיע במרץ 2019 לאחר ניתוח השתלת הריאה שעברה נחמה ריבלין. בני ציפר, מקורבם של הזוג נתניהו, אמר בריאיון שנחמה ריבלין "קיבלה את הריאה שלה בפרוטקציה והקפיצו אותה בתור". בבית הנשיא לא האמינו למשמע הדברים ומיהרו להתקשר לציפר וסיפרו לו את העובדות.
ציפר התנצל מעומק ליבו ואף שלח כמה הודעות שמהן ניתן היה להבין מאיפה ידע על "מזימת ההשתלה". יש הטוענים שזה היה קו השבר מבחינתו של ריבלין. יצוין כי נתניהו עצמו ניגש ביוזמתו לנשיא באחד האירועים הממלכתיים ואמר לו: "אני רוצה לבקש ממך סליחה. לא ידענו שציפר יגיד את זה. ממש נזפתי בו".
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24: נאום וכניסת הנשיא ראובן ריבלין
השבעת הכנסת ה24: נאום וכניסת הנשיא ראובן ריבלין
ריבלין בטקס ההשבעה
(צילום: אורן בן חקון)

ריבלין בנאום: "העם מצפה מכם לגלות מנהיגות"

בנאומו אמר הנשיא: "אני מגיע אליכם מלשכת הנשיא, פה בירושלים, לשכה שאני יושב בה כבר שנים כמעט, שבע שנים שתגעה בקרוב לסיומן", אמר הנשיא ריבלין בפתח נאומו. "לפני שש שנים, בצדה האחר של כהונתי לנשיא, הזמנתי את החברה הישראלית להכיר בשינויי העומק שמתרחשים בחברה הישראלית, והובילו לשינוי פרדיגמה ממש. "לא עוד מדורת שבט של רוב מובהק החולק מערכת ערכים ואמונות הומוגנית יחסית, וסביבו קבוצות מיעוט החיות לצדו, אלא ארבעה שבטים הלומדים במערכות חינוך נפרדות וחיים על פי רוב בקהילות נפרדות, שמתקרבים זה לזה בגדלם. שבט חילוני, שבט דתי, שבט חרדי ושבט ערבי. כולם, ללא יוצא מן הכלל, בנות ובני המקום".
ריבלין הוסיף: "אם לא נשכיל למצוא מודל עדכני של ישראליוּת עכשווית שנותנת מקום לכל אחד משבטי ישראל, כך התרעתי אז, אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית – חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש."מגפת הקורונה שהתרגשה עלינו בשנה האחרונה, ושגבתה מאתנו מחיר חיים יקר, נורא כל כך, ואף אילצה אותנו לשלם מחיר שעוד מוקדם לאמוד את היקפו כחברה וכיחידים, המגיפה הבריאותית, כמו גם החברתית והכלכלית, הייתה לנו לקריאת השכמה, קדימון לסוג האתגרים שנידרש לעמוד בפניהם. במערכה מול הנגיף המדבק, לא יכולנו לנצח איש איש בביתו, איש איש בקהילתו. נוכחנו עד כמה אנחנו תלויים זה בזה, עד כמה אנחנו זקוקים האחד לשני, עד כמה שותפי גורל אנחנו, בני השבטים השונים, אנו, שנועדנו לחיות על הארץ הזו, לחלוק את ההישגים וההצלחות, ולעמוד ביחד למול המשברים".