כהונתו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין החלה בסערה, וצפויה להסתיים בסערה - ושתיהן קשורות לראש הממשלה בנימין נתניהו. הנשיא שנבחר למרות המאמצים של נתניהו, הולך להיות זה שיחליט, בפעם החמישית בכהונתו, מי יקבל את המנדט להרכבת הממשלה, שאותו מבקש לקבל נתניהו.
11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו לאחר קבלת המנדט להרכבת ממשלה
בנימין נתניהו לאחר קבלת המנדט להרכבת ממשלה
נתניהו מקבל מריבלין את המנדט להרכבת הממשלה, 2019
(צילום: עמית שאבי)
הדם הרע בין השניים הולך שנים רבות אחורה. מקורבי ראש הממשלה משוכנעים שריבלין חבר לגדעון סער כדי לרקום מזימה שלפיה נתניהו לא יקבל את המנדט להרכבת הממשלה, טענה שנשמעה כבר מספר פעמים בשנתיים האחרונות – ולא עמדה אף פעם במבחן המציאות. להפך, למרות הסלידה של ריבלין מנתניהו הוא לא נתן לזה להשפיע על ההחלטות שלו – ונתניהו קיבל ממנו כמה פעמים את המנדט להרכבת הממשלה.
הפעם היחידה במהלך כהונתו של ריבלין שנתניהו לא קיבל את המנדט הייתה בבחירות השלישיות, אז בני גנץ השיג 61 ממליצים ומשלא הצליח להרכיב ממשלה העביר ריבלין את המנדט לכנסת. כך נולדה הממשלה הפריטטית, שעד היום לא הגיעה לצילום המסורתי בבית הנשיא.
11 צפייה בגלריה
נתניהו מקבל את המנדט ב-2015
נתניהו מקבל את המנדט ב-2015
נתניהו מקבל את המנדט ב-2015
(צילום: EPA)

ההדחה מתפקיד היו"ר והקרב על הנשיאות

האיבה בין נתניהו לריבלין ליוותה את השניים במשך שנים רבות במערכת הפוליטית, ועלתה מדרגה בעת שריבלין היה יו"ר הכנסת. בשיחה עם כתבים אמר אז ריבלין שהוא אינו נוהג לקחת את רעייתו בכל הנסיעות שלו לחו"ל ושבניגוד לנתניהו הוא לא זקוק למטוס משלו.
באוקטובר 2010 עקץ ריבלין את נתניהו במהלך ישיבת הנהלת הקואליציה, ברקע הדיווחים על מעורבות שרה נתניהו במינויים בלשכת ראש הממשלה. במהלך דיון שעסק בנציבות הדור הבא אמר ריבלין: "אולי יש מישהו שאתם יודעים שרוצה להתמנות לתפקיד הזה? אולי אשאל את אשתי את מי למנות? אבל בעצם לא, אצלי אשתי לא ממנה אנשים". האמירה שנחשפה לראשונה ב-ynet העלתה את גובה הלהבות ביחסים המתוחים גם כך בין ריבלין לנתניהו.
11 צפייה בגלריה
ריבלין ונתניהו, 2010
ריבלין ונתניהו, 2010
ריבלין ונתניהו, 2010
(צילום: עטא עוויסאת)
האמירות לאורך השנים הקפיצו את יושבי בלפור, ולאחר הבחירות לכנסת ה-19 הודח ריבלין במפתיע מתפקידו כיו"ר הכנסת. ריבלין הגיב אז למהלך: "אני אולי טמבל, אבל לא חמור". היו שטענו שההחלטה של נתניהו להדיח את ריבלין מהתפקיד התקבלה בארוחת ערב משותפת לשני הזוגות שהתקיימה בבלפור בשלהי 2012, שהייתה מעין "אודישן" ומבחן נאמנות לריבלינים.
בליכוד יש מי שחושבים שהשנאה של נתניהו לריבלין היא רחבה יותר ונוגעת לסלידה שלו מה"פיינשמקרים" של הליכוד, אלה ששומרים על הליברליות, הדמוקרטיה והערכים של התנועה. באותה רשימה כלולים גם בני בגין, דן מרידור ולימור ליבנת. אצל נתניהו קוראים להם "הטהרנים".
11 צפייה בגלריה
ריבלין כיו"ר הכנסת. "אני אולי טמבל אבל לא חמור"
ריבלין כיו"ר הכנסת. "אני אולי טמבל אבל לא חמור"
ריבלין כיו"ר הכנסת. "אני אולי טמבל אבל לא חמור"
(צילום: אוהד צויגנברג)
שנה לאחר שהוחלף בתפקיד יו"ר הכנסת הודיע ריבלין שהוא רואה עצמו כמועמד לתפקיד הנשיא העשירי של מדינת ישראל, אחרי שתסתיים כהונתו של שמעון פרס. כבר בשלב זה התגייס ראש הממשלה נתניהו לטרפד את מועמדותו של ריבלין בכל מחיר, תוך שהוא מגייס לקרב את כל מקורביו.
נתניהו ניסה לדחות את הבחירות לנשיאות, ואפילו דיבר בגלוי על ביטול מוסד הנשיאות, רק כדי למנוע את כניסתו של ריבלין למשכן נשיאי ישראל.
אלא שריבלין לא ויתר, ובעזרת סער, השר דאז חיים כץ וחברת הכנסת שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה – הוא הצליח להיבחר לתפקיד נשיא המדינה. הוא גייס לעזרתו את תמיכת חברי הכנסת של הליכוד שיכלו לתמוך בו מאחורי הפרגוד, מבלי שנתניהו יודע על כך. לא סוד שכעת בוחן נתניהו את האפשרות לשנות את חוק יסוד נשיא המדינה ולהפוך את ההצבעה לגלויה, כדי שאם ירצה להיבחר בעצמו לנשיאות הח"כים לא יוכלו להתנקם בו מאחורי הפרגוד.
11 צפייה בגלריה
ריבלין עם נתניהו בטקס עם כניסתו לתפקיד נשיא המדינה העשירי
ריבלין עם נתניהו בטקס עם כניסתו לתפקיד נשיא המדינה העשירי
ריבלין עם נתניהו בטקס עם כניסתו לתפקיד נשיא המדינה העשירי
(צילום: גיל יוחנן )

רגעי השבר בין הנשיא לראש הממשלה

מאז נכנס ריבלין לבית הנשיא ידעו היחסים בין השניים בעיקר מורדות. הם ניהלו בקושי מערכת יחסים קורקטית, אך חמוצה. השתתפו יחד באירועים ממלכתיים, קיימו פה ושם ארוחות עבודה, אך לא הרבה מעבר.
ריבלין הפך לאחד ממבקריו הבולטים של נתניהו. בנאום שנשא בפתיחת כנס החורף של הכנסת באוקטובר 2017 אמר: "אנו עדים היום לרוחות של מהפכה או הפיכה שנייה. הפעם, שלטון הרוב הוא השליט הבלעדי ותחת הפיכה זו הכל הופך פוליטי. התקשורת פוליטית, המוסדות הדמוקרטיים פוליטיים, בית המשפט פוליטי, כוחות הביטחון פוליטיים, ואפילו צה"ל, צבא ההגנה לישראל שלנו, פוליטי?".
11 צפייה בגלריה
ריבלין ונתניהו, 2015. "כנראה שהוא לא חבר שלי"
ריבלין ונתניהו, 2015. "כנראה שהוא לא חבר שלי"
ריבלין ונתניהו, 2015. "כנראה שהוא לא חבר שלי"
(צילום: EPA)
ארבעה חודשים אחר כך הוא התייחס בנאום שנשא בכנס ליחסים הקרים עם נתניהו: "כנראה שהוא לא חבר שלי. נתניהו הוא ראש הממשלה ואני נשיא המדינה. הוא ממלא את תפקידו ואני את תפקידי".
לאורך השנים היו כמה רגעי שבר ביחסים שבין נתניהו לריבלין. אחד מהם היה במאי 2015, אז הגיע ריבלין לביקור היסטורי בברלין שנועד לציין 50 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגרמניה. בין הנאומים המרגשים ומסיבות הקוקטייל המפוארות הביע הנשיא דאגה בפני הקנצלרית אנגלה מרקל בנוגע לכוונתה של גרמניה למכור צוללות מתקדמות למצרים.
מרקל בתגובה הביעה מבוכה. לאחר שבדקה את העניין בו במקום טענה בפני ריבלין כי גורם ישראלי רשמי כבר סיפק לגרמניה אישור לבצע את העסקה עם המצרים, מבלי שבכירי מערכת הביטחון או הנשיא ידעו מכך.
11 צפייה בגלריה
ריבלין ומרקל. היא הופתעה מהבקשה, הוא נדהם מכך שניתן אישור בהחבא
ריבלין ומרקל. היא הופתעה מהבקשה, הוא נדהם מכך שניתן אישור בהחבא
ריבלין ומרקל. היא הופתעה מהבקשה, הוא נדהם מכך שניתן אישור בהחבא
(צילום: gettyimages)
ריבלין היה בהלם מוחלט וביקש מיד שישיגו לו בטלפון את ראש הממשלה נתניהו. הוא עדכן אותו בדברים ששמע ממרקל, ונתניהו אמר לו שישכח מזה והוא כבר יטפל בעניין. בדיעבד התברר שנתניהו הסתיר את העניין גם משר הביטחון שלו משה (בוגי) יעלון ומהרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי.
נקודת השיא בשבר בין הצדדים היה במרץ 2019, לאחר ניתוח השתלת הריאה שעברה נחמה ריבלין, רעייתו של הנשיא. בני ציפר, מקורבם של בני הזוג נתניהו, אמר בריאיון בתוכנית בוקר שנחמה קיבלה את הריאה בפרוטקציה והקפיצו אותה בתור.
11 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין נחמה ריבלין
ראובן ריבלין נחמה ריבלין
ריבלין ורעייתו. נתניהו התנצל על השמועה שבני ציפר הפיץ
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
בבית הנשיא לא האמינו למשמע הדברים ומיהרו להתקשר לציפר וסיפרו לו את העובדות. ציפר התנצל מעומק ליבו, ואף שלח כמה הודעות וואטסאפ שמהן ניתן היה להבין מאיפה ידע על "מזימת ההשתלה".
יש הטוענים שזה היה קו השבר מבחינתו של ריבלין. באחד האירועים הממלכתיים לאחר מכן ניגש נתניהו ביוזמתו לנשיא ואמר לו: "אני רוצה לבקש ממך סליחה, לא ידענו שציפר יגיד את זה. אני ממש נזפתי בו".
עוד ביטוי לאיבה בין נתניהו לריבלין היה לא מזמן, בעיצומה של מערכת הבחירות האחרונה. ריבלין ביטל את השתתפותו בשלושה אירועים אחרי שהתברר לו שנתניהו החליט להגיע אליהם, זאת מחשש שראש הממשלה ינצל את האירוע לתעמולת בחירות. זה היה בטקס הממלכתי לציון שחרור אילת, בטקס האזכרה הממלכתי ליוסף טרומפלדור וחבריו שנפלו בקרב על תל חי, ובביקור בהצגה הראשונה של תיאטרון החאן אחרי הסגר הארוך.
גורמים בבית הנשיא ציינו אז כי הנשיא לא יגיע למקומות שיש בהם חשש להשמעת תעמולת בחירות, והוא יעשה זאת בכל אירוע שבו ינאם פוליטיקאי מכל צד שהוא.

שלוחיו של נתניהו

נתניהו נזהר מלומר דברים שליליים על ריבלין בקולו, אך דאג שאנשיו ישתלחו בנשיא. אחרי הנאום בפתיחת כנס החורף של הכנסת ב-2017 אמר יו"ר הקואליציה דאז דוד ביטן: "ריבלין הוא כבר מזמן לא משלנו, אני לא מופתע ממנו ואין לי ציפיות ממנו. התגובה של ריבלין תמיד נגדנו כי נתניהו לא הצביע בשבילו ולא תמך בו לנשיאות".
באוקטובר 2020 תקפה את הנשיא השרה מירי רגב, שנחשבת לאחת היריבות המרות של ריבלין למרות שנכנסה בחסותו למפלגת הליכוד: "הוא כבר לא מייצג אותנו. הוא שכח מאיפה הוא בא, ולא נוח לו לפרגן לראש הממשלה".
11 צפייה בגלריה
רגב וריבלין בתקופות טובות יותר
רגב וריבלין בתקופות טובות יותר
רגב וריבלין בתקופות טובות יותר
(צילום: רויטרס)
זעמה של רגב יצא בעקבות "נאום המצפן" של ריבלין, שבו הצביע על הסכנה הגדולה הטמונה באווירה הציבורית שהייתה אז: "אני חש את האוויר מלא באבק שריפה, אני מרגיש את הזעם המציף את הרחובות. אולם לא יעלה על הדעת כי ערב ערב מפגינים מכים מפגינים, שוטרים מכים מפגינים, מפגינים זורקים אבנים על שוטרים...דומה כי איבדנו את המצפן שליווה אותנו מקום המדינה ועד היום".
הנשיא מנה אז את כישלונות השלטון, בהם אי מינוי מפכ"ל משטרה, אי העברת תקציב המדינה, חוסר היכולת של מערכת החינוך להתמודד עם אתגרי הלמידה מרחוק, העוני הגובר, קריסת העסקים בעקבות הקורונה, גדילת הגרעון, ועוד.

חזית אחידה בעולם

למרות האיבה, לאורך כל הדרך הקפיד ריבלין כנשיא המדינה לגבות את נתניהו בזירה הבינלאומית. בשיא המשבר ביחסים בין נתניהו לממשל אובמה מילא ריבלין תפקיד מפתח בשכנוע הבית הלבן והמפלגה הדמוקרטית לחתום עם מזכר ההבנות עם ישראל שבמסגרתו המדינה תקבל חבילת סיוע ביטחוני בהיקף של 38 מיליארד דולר עד 2029.
11 צפייה בגלריה
טראמפ ריטווט את הציוץ של נתניהו שעורר זעם במקסיקו
טראמפ ריטווט את הציוץ של נתניהו שעורר זעם במקסיקו
טראמפ שיתף את הציוץ של נתניהו שעורר את הזעם המקסיקני
ריבלין התגלה כמבוגר האחראי כשהצליח ליישב את המשבר החמור עם מקסיקו בתחילת 2017, בעקבות ציוץ תמיכה של נתניהו ביוזמת הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לבנות חומה בגבול ארה"ב-מקסיקו.
בעקבות הציוץ זומן השגריר הישראלי לשיחת נזיפה, שר החוץ של מקסיקו אמר שדברי נתניהו הם מעשי תוקפנות כלפי ארצו, וראשי הקהילה היהודית דיווחו על זינוק באנטישמיות במדינה. שיחת טלפון חמה שערך הנשיא ריבלין עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו סייעה בהרגעת המצב.
בנסיעות בחו"ל שומר ריבלין על ממלכתיות ולא מדבר סרה על נתניהו. במסעו האחרון באירופה פרגן ריבלין בכל הזדמנות למבצע החיסונים ונתן את מלוא הקרדיט לראש הממשלה נתניהו. למרות זאת, בקרב אנשי נתניהו לא אהבו את הצטרפות הרמטכ"ל אביב כוכבי למסע של ריבלין וטענו שהוא מסתכן בכך שלא יקבל שנה רביעית מנתניהו.
11 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן   בטקס לזכר קורבנות השואה בוינה
נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא אוסטריה אלכסנדר ון דר בלן   בטקס לזכר קורבנות השואה בוינה
ביקור ריבלין באירופה. פרגן בכל הזדמנות למבצע החיסונים ונתן את מלוא הקרדיט לנתניהו
(צילום: AFP)
ביום שני הקרוב יקיים הנשיא ריבלין מרתון שיחות עם נציגי הסיעות השונות, שבסופן יקבל את ההחלטה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. למרות הטענות שנשמעות על כך שריבלין שותף למזימות לתת את המנדט לבנט, גם הפעם הנשיא ישמור על ממלכתיות.
אם נתניהו יביא רוב מובהק, ובוודאי 61, הוא לא ייתן לאיבה להשפיע עליו ונתניהו יקבל את המנדט. הדילמה תהיה אם בנט או לפיד יביאו יותר ממליצים או מספר דומה לממליציו של נתניהו. האם אז ייכנסו שיקולים נוספים כמו כתב האישום שתלוי ועומד נגד נתניהו? בהחלט ייתכן שכן. אך בניגוד למה שחושבים, בסופו של דבר זה תלוי בעיקר בכישורי המשא ומתן של נתניהו מול בנט ורע"מ. אם יצליח לגייס אותם לצדו – גם ריבלין לא ימנע ממנו את הזכות להרכיב את הממשלה הבאה.