מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, הדליקה הבוקר (יום ג') נורת אזהרה בריאיון לאולפן ynet באשר לאפשרות של פתיחת מוסדות החינוך לגיל הרך ביום א' הקרוב, במקרה שמשרד הבריאות יאפשר זאת. "בנתונים הקיימים, המערכת לא יכולה להיפתח ביום ראשון", אמרה בן דויד, שמנתה ארבעה יסודות שפוגעים ביכולת המורים לקיים פעילות חינוכית באופן סדיר: חוסר מיגון לצוותי ההוראה, תוספת כוח אדם, ערבוב בין צוותי הוראה וילדים מיישובים אדומים וירוקים וחוסר באכיפה בקרב ההורים.
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד באולפן ynet
יפה בן דוד באולפן ynet
"לא שותפתי בהכנת המתווה". בן דויד באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
היא הבהירה כי היא לא שוללת הכרזה על סכסוך עבודה למשך 14 יום, שבסופם תוכל גם להשבית את מערכת החינוך. "זה לא בגללנו, אלא בגלל חוסר ההיערכות של המשרדים", קבעה. "תמיד במדינה הכול נשאר עד הרגע האחרון ובדקה ה-99 מחליטים החלטות לא ישימות בשטח. למעלה מנותקים מהשטח. יהיה קשה מאוד להפעיל את המערכת".
"איפה שלא דיברו איתנו - המתווים לא עובדים. גם משרד החינוך לא יודע מה לפתוח"
בפתח דבריה, אמרה בן דויד כי גורמי משרד הבריאות לא שיתפו אותה בהכנת המתווה לחזרה ללימודים בגיל הרך. "אם היו נותנים לנו, המנהלים, הגננות והמורים להכין את המתווה – היה המתווה הטוב ביותר", היא אמרה. "משרד הבריאות לא דיבר איתנו, משרד החינוך בחלק מהמקרים כן דיבר. איפה שלא דיברו איתנו – המתווים לא עובדים. בחינוך המיוחד יש בעיות קשות מאוד, וייתכן שננקוט שם בצעדים ארגוניים ומשפטיים".
מזכ"לית הסתדרות המורים אמרה כי המערכת אינה מוכנה מספיק לפתיחה כה מהירה ביום א', לאור שורת ליקויים. "איך רוצים למנוע הדבקה אם צוותים שפוגשים בשבוע בין 250 ל-300 ילדים ממשיכים להסתובב? גם גורמי חוץ נכנסים למוסדות. אנחנו ביקשנו קפסולות – קבוצות קטנות של עד 20 ילדים ואנשי הוראה. בגלל הצפיפות אי אפשר לשמור מרחק, גם לא עם מסכה. יש גם הורים שמביאים את הילדים כשהם בבידוד או חותמים על תצהירים שבועיים - כלומר לא בודקים חום, אבל מצהירים".
היא ציינה את נושא מיגון צוותי ההוראה, ותקפה את משרדי החינוך והאוצר, שמתהדרים כלשונה בכך שנתנו מיליונים למיגון. "איפה הוא? אנחנו לא רואים בשטח", היא קבעה. "יש רשויות שכן נותנות, יש כאלה שפחות ויש כאלה שלא נותנות בכלל מיגון".
5 צפייה בגלריה
דוקטור שרון אלרעי פרייס ופרופסור רוני גמזו
דוקטור שרון אלרעי פרייס ופרופסור רוני גמזו
גמזו אמר שאין סיכון, אלרעי אמרה שהמדדים לא תואמים. המסרים הסותרים
(צילום: לע"מ, יריב כץ, דוברות עיריית חיפה)
מזכ"לית הסתדרות המורים התייחסה גם למסרים הסותרים שסיפקו בכירי משרד הבריאות. "אחד אומר אפשר לפתוח והשני אומר צריך לחכות. הם הציבו לעצמם יעד ולא הגענו לשם. חילוקי הדעות אצלם. גם משרד החינוך לא יודע מה לפתוח".
- אם אומרים לך לפתוח ביום א', את חושבת שזה יסתדר? "מי שאמון לתת את ההחלטות אם לפתוח זה משרד הבריאות. כדי לא לשלוח את המורים אני צריכה קודם כל להכריז סכסוך עבודה שתקף ל-14 יום. אני שוב אומרת – איך יכול משרד הבריאות להגיד צוותי הוראה קבועים, כאשר יהיה חוסר בכוח אדם? אנשים לא ישבו על מתווים ולא נתנו אופציות".
5 צפייה בגלריה
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
גן באופקים. "אפשר לגייס אלפים עד יום א', צריך להניע"
(צילום: חיים הורנשטיין)
- כמה כוח אדם חסר למערכת? "מדובר באלפים שצריך לגייס עד יום ראשון. זה אפשרי אם יתחילו להניע. יש כאלה שפיטרו ממקומות עבודה ועסקו בחינוך. אבל אני לא מדברת עכשיו על הבאת כל המובטלים למערכת החינוך, זה לא משהו שאנחנו רוצים לראות".
- תשלחי אנשים למקום שאת חושבת שהוא מסוכן? אם פותחים, מה עושה גננת ביום א'? "במידה שהדרישות שלנו לא ייענו, ניאלץ להכריז סכסוך עבודה בנושאים האלה. תוך 14 יום נוכל להשבית את הפעילות. אנחנו אנשי חוק. גננת עם ילדים קטנים מה תעשה ביום ראשון? תשאיר את הילדים הקטנים שלה ותלך לגן? בוודאי שלא. צריך לתת את המענה. הכול מבולבל בתוך טרלול של מערכות ואין פתרונות. מבחינת החוק הצוותים חייבים להתייצב, אבל תהיה בעיה קשה מאוד לאותן גננות שלא יהיה להן מענה לילדים הפרטיים שלהן".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
יש שיח, אבל המשרד מקובע. גלנט
(צילום: אבי מועלם)
- לאן שר החינוך נעלם? את מדברת איתו? "כן, אבל לאחרונה לא. שלחתי לו הודעה וטרם קיבלתי תשובה אבל אני רוצה להגיד שיש שיח. שלחתי לו הודעה אחרי החג ביום ראשון. הוא תמיד זמין ואנחנו נפגשים גם. תנו את הסמכויות לבתי הספר, הגננות ועובדי ההוראה פעם אחת ותראו איזה מתווה יכינו. צריך לחשוב מחוץ לקופסה. משרד החינוך מקובע כמו משרדים אחרים".
ומנגד, הבוקר קראו כ-8,000 הורים לחברי קבינט הקורונה לפתוח את גני הילדים ביום ראשון. הם הציגו לשרים את התמונה המלאה של היותם הורים ועובדים במשרה מלאה וטענו: "זה דורש מחיר כבד - כלכלי, נפשי, מקצועי ואישי. כולם בעלי השלכות ארוכות טווח".
לדברי ההורים, "בשבועות האחרונים היינו עדים לסדרת מחקרים בארץ ובעולם, שניתחו את הסכנה שבסגירת המסגרות, בהם נקבע בצורה נחרצת כי הסגירה מסוכנת יותר לבריאות הנפשית של הילדים והציבור מאשר פתיחת המסגרות. המצב הזה לא יכול להימשך. אנו קוראים לפתרון מיידי. כל יום שבו הגנים סגורים הוא סיכון של ממש למשק הישראלי ולמיליון הורים שלא יכולים יותר לשאת בנטל".