ארמניה ואזרבייג'ן דחו היום את הקריאות הבינלאומיות למו"מ ולהפסקת הלחימה באזור נגורנו-קרבאך, המובלעת הארמנית באזרבייג'ן. הסכסוך על האזור נמשך כבר עשרות שנים, אך הקרבות בימים האחרונים הם הקשים ביותר מאז המלחמה שהסתיימה בשנות התשעים. כל אחד מהצדדים מאשים את הצד השני באחריות לפרוץ הקרבות.
אזרבייג'ן והכוחות הארמנים האתניים בנגורנו-קרבאך, שנתמכים על ידי ארמניה, המשיכו להפגיז זה את זה גם היום. בארבעת ימי הלחימה נהרגו קרוב ל-100 לוחמים ואזרחים, ומאות נפצעו. שני הצדדים תקפו גם מעבר לגבולות המובלעת הארמנית, בשטחים אזרחיים בארמניה ואזרבייג'ן, מה שהעלה חשש לאפשרות של מלחמה כוללת בין שתי חברות לשעבר בברית המועצות.

8 צפייה בגלריה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים בנגורנו קרבאך
(צילום: EPA)
מדינות בעולם חוששות שהעימותים פוגעים בצורה קשה ביציבות באזור דרום הקווקז – שבו עוברים צינורות גז ונפט מרכזיים. חשש נוסף הוא שמדינות חזקות באזור, כמו רוסיה וטורקיה, יצטרפו לעימות. חלק מבעלות הברית של טורקיה בנאט"ו, בראשן צרפת, הביעו דאגה גדולה מעמדתה התקיפה של אנקרה בנוגע לסכסוך בנגורנו-קרבאך: לטורקיה יש ברית הדוקה עם אזרבייג'ן המוסלמית והיסטוריה של מתיחות עם ארמניה.
רוב תושביה של נגורנו-קרבאך הם ארמנים נוצרים. אף מדינה לא מכירה במובלעת הארמנית כרפובליקה עצמאית - גם לא ארמניה, שמסייעת לה. טורקיה הבהירה אתמול שבכוונתה לסייע לאזרבייג'ן להחזיר לידה את "השטחים הכבושים" בנגורנו-קרבאך.
8 צפייה בגלריה
רקטה של צבא אזרבייג'ן תקיפה באזור נגורנו קרבאך
רקטה של צבא אזרבייג'ן תקיפה באזור נגורנו קרבאך
רקטה של צבא אזרבייג'ן בתקיפה באזור המובלעת הארמנית
(צילום: רויטרס, Defence Ministry of Azerbaijan)
צרפת וטורקיה השמיצו היום זו את זו בשעה שהדאגה הבינלאומית גוברת. בעקבות הצהרות תקיפות שהשמיע נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום שר החוץ שלו, מבלוט צ'בושולו, שטורקיה "תעשה מה שצריך". הוא אמר את הדברים כשנשאל אם אנקרה תעניק סיוע צבאי לאזרבייג'ן במידה ותתבקש לעשות זאת.
נשיא צרפת עמנואל מקרון, שבארצו גרים תושבים רבים ממוצא ארמני, מחה על הדברים ואמר שצרפת מודאגת מאוד מ"אמירות מלחמתיות" של אנקרה "שלמעשה מסירות את כל העכבות מכיבוש מחודש של נגורנו-קרבאך על ידי אזרבייג'ן - ואנחנו לא נקבל את זה". צ'בושולו אמר שהסולידריות של צרפת עם ארמניה שקולה לתמיכה בכיבוש הארמני באזרבייג'ן.
8 צפייה בגלריה
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן נגורנו קרבאך
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן נגורנו קרבאך
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן
(צילום: EPA)
בשנות ה-90, אחרי שנגורנו-קרבאך הכריזה על עצמאות בעקבות קריסת ברית המועצות, נהרגו כ-30,000 במלחמה על החבל, ומאות אלפים איבדו את בתיהם. בעימותים היום, לפי התקשורת הארמנית, נהרגו שלושה אזרחים בהפגזת העיירה מרטקרט בנגורנו-קרבאך. עוד כמה תושבים נפצעו.
אזרבייג'ן מסרה ש-14 אזרחים אזרים נהרגו מאז חידוש הלחימה ביום ראשון. היא פרסמה תיעוד של עשן מיתמר בשמי המובלעת הארמנית אחרי הפצצה של הכוחות האזריים. בתמונות מהעיירה האזרית טרטר נראו אנשים תופסים מחסה מההפגזות, ובנוסף בניינים שלהם נגרם נזק כבד - לפי התושבים כתוצאה מהפגזות ארמניות.
8 צפייה בגלריה
חיילים ארמנים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
חיילים ארמנים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
חיילים ארמנים באזורי הקרבות
(צילום: EPA)
אזרבייג'ן לא ציינה כמה חיילים איבדה בקרבות האחרונים באזור נגורנו-קרבאך. בצד הארמני ידוע על 81 קורבנות – בהם 17 אזרחים.
משרד ההגנה האזרי טוען שכוחותיו הרגו עד כה 2,300 לוחמים של הכוחות הארמנים האתניים בנגורנו-קרבאך. המשרד הוסיף שהכוחות "השמידו 130 טנקים, 200 יחידות ארטילריה, 25 יחידות נ"מ, 50 יחידות נ"ט, חמישה מחסני תחמושת ו-55 כלי רכב צבאיים". לטענה האזרית אין אישור.
8 צפייה בגלריה
אזרחים בעיירה טרטר אזרבייג'ן תופסים מחסה קרבות באזור נגורנו קרבאך
אזרחים בעיירה טרטר אזרבייג'ן תופסים מחסה קרבות באזור נגורנו קרבאך
תופסים מחסה בעיירה טרטר באזרבייג'ן
(צילום: רויטרס)
כאמור, שני הצדדים תוקפים גם מעבר לגבולות המובלעת הארמנית, ומפציצים אזורים שבהם יש אזרחים. לפי אזרבייג'ן הכוחות הארמנים האתניים ניסו להחזיר את השטח שאיבדו בקרבות באמצעות מתקפות לכיוון הכפר מדגיז, אך הכוחות האזריים הדפו את המתקפה הזאת. ארמניה טוענת שהצבא האזרי הפגיז את האזור במהלך הלילה וששני מל"טים אזריים הופלו בסטפנקרט, עיר הבירה של נגורנו-קרבאך.
ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, שוחח עם נשיא איראן חסן רוחאני – שארצו חולקת גבול עם אזרבייג'ן וגם עם ארמניה. רוחאני הביע דאגה מהמתיחות. פשיניאן אמר שהוא לא שוקל כרגע לבקש סיוע מרוסיה, שלה ולארמניה יש ברית הגנה צבאית – אך לא שולל לעשות זאת בהמשך. אתמול שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בשיחה לא עלתה אפשרות של התערבות צבאית. בקרמלין אמרו שהצבא הרוסי עוקב מקרוב אחר האירועים. לרוסיה אמנם יש ברית צבאית עם ארמניה - אך במקביל היא שומרת על יחסים טובים עם אזרבייג'ן.
8 צפייה בגלריה
הריסות של מטוס קרב ארמני נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הריסות של מטוס קרב ארמני נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הריסות של מטוס הקרב הארמני, שלכאורה הופל על ידי טורקיה
(צילום: AP, Armenian Foreign Ministry)
מוסקבה קראה כמה פעמים לסיום הלחימה והציעה לסייע במו"מ. ראש הממשלה הארמני פשיניאן אמר שכרגע הפסקת אש לא נמצאת על הפרק. "לא ראוי לדבר על פסגה בהשתתפות ארמניה, אזרבייג'ן ורוסיה בזמן של פעולות איבה אינטנסיביות", אמר ראש הממשלה הארמני. "בשביל מו"מ צריך שתהיה אווירה מתאימה ותנאים מתאימים". נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב דחה גם הוא אפשרות למו"מ. "ראש הממשלה הארמני הכריז בגלוי שקרבאך היא ארמנית, נקודה. במקרה כזה, על איזה סוג של מו"מ אפשר לדבר?", שאל. "יש לנו רק תנאי אחד: הכוחות הארמניים חייבים לעזוב מיד, ללא תנאים ובצורה מלאה, את השטחים שלנו".
ארמניה פרסמה היום תמונות של הריסות מטוס קרב מדגם סוחוי-25, שלטענתה הופל אתמול על ידי מטוס קרב טורקי מסוג F-16. ארמניה טוענת שאנקרה שלחה שכירי חרב טורקים לעזור לכוחות האזריים בנגורנו-קרבאך. טורקיה הכחישה זאת, וכן דחתה את הטענה שהפילה מטוס. בכיר אזרי האשים את ארמניה בשקרים, ואמר ששני מטוסי סוחוי ארמניים התרסקו על הר.