הוריו של תלמיד הישיבה יהודה גואטה בן ה-19 שנרצח בחודש שעבר בידי מחבל בצומת תפוח הגיעו היום (ראשון) לזירת הפיגוע, במלאת 30 יום למותו הטראגי של בנם. הם חנכו את בית המדרש שהוקם לזכרו במאחז "אביתר" הסמוך, בו נמצאות כרגע 40 משפחות. אביו, אלישע, קרא להכיר ביישוב ושלח מסר לשר הביטחון בני גנץ ולממשלה: "אל תהרסו את היישוב אחרי שיהודה שלנו נרצח".
3 צפייה בגלריה
יהודה גואטה וזירת הפיגוע
יהודה גואטה וזירת הפיגוע
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
משפחתו של יהודה גואטה חזרה לצומת תפוח
משפחתו של יהודה גואטה חזרה לצומת תפוח
משפחתו של יהודה גואטה חזרה לצומת תפוח
(צילום: רועי חדי)
גואטה נרצח כאמור לפני כחודש, בתחילת חודש מאי. הוא נלחם במשך ימים על חייו, ולבסוף מת מפצעיו. המחבל מונתצר שלבי, תושב הכפר תורמוס עיא, הגיע ברכבו לצומת שלף אקדח וביצע ירי לעבר יהודה וחבריו שהיו בתחנה. יהודה נפצע אנושות ולבסוף נקבע מותו. המחבל נמלט ונתפס לאחר מצוד שנמשך ימים בודדים. המונים השתתפו בהלוויתו של גואטה.
מיד לאחר הפיגוע החלו אנשי תנועת "נחלה" יחד עם מועצת שומרון ליישב את הגבעה הסמוכה לצומת. השטח כבר יושב בעבר לאחר הפיגוע בו נרצח אביתר בורובסקי באפריל 2013, והמאחז נקרא על שמו. מעת לעת הגיעו למקום אנשים, אך לא יושבו שם באופן קבוע. כעת נבנו במקום מבנים רבים ועשרות משפחות עברו לגור בגבעה. יש לציין כי ההתיישבות במקום נעשית באופן בלתי חוקי.
3 צפייה בגלריה
משפחתו של יהודה גואטה חזרה לצומת תפוח
משפחתו של יהודה גואטה חזרה לצומת תפוח
"לא לפנות את היישוב". משפחת גואטה במאחז אביתר עם יוסי דגן
(צילום: רועי חדי)

לאחר ביקורם בצומת עלו הוריו של יהודה למאחז ושם חנכו יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן וצופיה בורובסקי טנא, אלמנתו של אביתר בורובסקי, את בית המדרש שהוקם במקום לזכרו ותקעו שם מזוזה.
אלישע גואטה אמר במעמד זה: "היינו היום במקום בו נרצח יהודה שלנו. היה מאוד קשה אחרי שיהודה נרצח, נשאר חלל. חלל שקורא לעם ישראל להקים ישוב חדש, הסביר לנו יוסי דגן כמה חשוב המקום, היישוב אביתר, כמו שקבענו מזוזה בבית המדרש, הזזנו את המוות. אנחנו חזרנו לארצנו אחרי 2000 שנה, חזרנו לארצו של יוסף הצדיק, אנחנו פה כדי להגיד שעם כל מה שאויבינו עושים, אנחנו אוהבי חיים, שוחרי חיים, ואת המוות מזיזים מפה. אני קורא לשר הביטחון גנץ, תשמור על היישוב הזה. אל תאפשר לפנות אותו, במיוחד עכשיו אחרי שבני נרצח כאן".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן קרא לממשלה להכיר במאחז "אביתר" כיישוב והוסיף: "ישובים צריך להקים בארץ ישראל תמיד, בלי שום קשר לפיגוע, אבל כשהיה פה פיגוע ואותו מחבל נאלח מהרשות הפלסטינית, בא ליטול חיים כאן בשומרון על אחת כמה וכמה. יש כאן 47 משפחות שרוצות חיים, צה"ל צריך להילחם בטרור, אולם אנחנו כאזרחים צריכים להוסיף חיים, זה התפקיד שלנו, ובטח אחרי הרצח הנורא שהיה פה".