3 צפייה בגלריה
יהודה גואטה וזירת הפיגוע
יהודה גואטה וזירת הפיגוע
(צילום: יואב דודקביץ')
יהודה גואטה, בן 19 מירושלים שנפצע באורח אנוש בתחילת השבוע בפיגוע הירי בצומת תפוח, מת מפצעיו אמש (רביעי) בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. גואטה למד בישיבה הגבוהה בהתנחלות איתמר, והותיר אחריו הורים, ארבעה אחים ושתי אחיות. משפחתו של גואטה מסרה: "בצער רב וביגון קודר אנו מודיעים על פטירתו של בנינו, אהובנו היקר יהודה גואטה השם יקום דמו, אשר נרצח בדמי ימיו על ידי בני עוולה". הלווייתו תתקיים ב-11:00 ותצא מרחבת בית הכנסת היכל יעקב בקריית משה ותמשיך להר המנוחות בגבעת שאול.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לגואטה: "אני שולח חיבוק אמיץ, כוחות ותפילות לנחמת משפחתו של יהודה גואטה, שנרצח בפיגוע הירי בצומת תפוח השבוע. כמה כאב וצער על זיו העלומים שנקטף כך על ידי מחבל בן עוולה. תחזקנה ידי כוחותינו אשר לכדו הלילה את הרוצח השפל. לא נעמוד מנגד בעוד טרור אכזרי מרים ראשו ונילחם בו בכל דרך, בהתמדה ובנחישות".
בפיגוע נפצע גם חברו של גואטה לישיבה, בניה פרץ מבית שאן, באורח קשה. עמיחי חלא, חבר נוסף לישיבה, נפצע באורח קל בפיגוע - וכבר שוחרר מבית החולים. בשיחה עם ynet הוא סיפר זמן קצר אחרי הפיגוע: "אם הייתי עומד מילימטר ימינה או שמאלה, מצבי היה אחרת. אני יודע שנעשה לי נס, אבל אנחנו חייבים כעת להתפלל על החברים שלי. אתה חי בשגרת היום-יום ואתה לא מבין באיזה מקום אתה נמצא ומה עלול להתרחש ברגע".

המחבל נלכד אחרי ארבעה ימים

זמן קצר לאחר ההודעה על מותו של גואטה, כוחות הביטחון איתרו את המחבל מונתסר שלבי בעזרת מידע מודיעיני של שב"כ. הכוחות עצרו את שלבי במבנה שבו הסתתר בכפר סילוואד, והעבירו אותו לחקירת שב"כ. "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול בנחישות מול כל מי שביצע פיגוע טרור ומול אלו שסייעו לו", נמסר מהשב"כ.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על לכידתו של המחבל. "אני משבח את השב"כ, צה"ל והמשטרה על פעולה מהירה ונחושה שהביאה ללכידתו של המחבל הנתעב שרצח את יהודה גואטה ופצע את בניה פרץ. ידה הארוכה של ישראל מגיעה לכל מי שפוגע באזרחינו".
3 צפייה בגלריה
המחבל מצומת תפוח מונתסר שלבי פלסטיני בן 47 מהכפר תורמוס עיא
המחבל מצומת תפוח מונתסר שלבי פלסטיני בן 47 מהכפר תורמוס עיא
המחבל מונתסר שלבי
זהותו של שלבי, בן 44 ואב לשבעה מהכפר תורמוס עיא, הייתה ידועה למערכת הביטחון. הוא לא היה משויך לארגון טרור אך הזדהה עם חמאס וקרא לחדש את הפיגועים ביהודה ושומרון. עם זאת, שלבי, שהיה איש עסקים מעשירי הכפר, פעל כמפגע בודד וביום הפיגוע נהג לבד ברכבו, שנשרף על-ידי סייעניו, והיה זה שירה כעשרה כדורים לעבר תחנת האוטובוס. הפרופיל שלו נחשב לא אופייני למחבל. בימים האחרונים נעצר ונחקר בשב"כ בנו של מונתסר, אחמד, קרוב משפחה ואשתו סנאא ששוחררה בהמשך.
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אמר כי בעקבות מותו של גואטה צריך להקים עוד התנחלות בשומרון. "יהודה לא מת מסרטן, הוא נרצח כי היה יהודי בארץ ישראל. ממשלת ישראל חייבת להתעורר. הממשלה חייבת להתייחס לגל הזה כפי שהוא: אירוע מאורגן ומתוכנן של הרשות הפלסטינית". דגן דרש להחזיר מחסומים לכבישי השומרון ואמר: "אני קורא ודורש מראש הממשלה לאשר מיד להקים יישוב חדש ליד צומת תפוח ולהכפיל את איתמר".

מוקדם יותר, בעקבות מידע מודיעיני על מיקום המחבל בכפר עקרבא שליד שכם, הטילו כוחות הביטחון "כתר" על מבנה בכפר וכרזו ליושבים בו לצאת. במקביל החל נוהל "סיר לחץ", שכלל השלכת רימונים וירי לעבר קירות המבנה. אחרי כשעתיים, שכללו גם ירי בתוך המבנה, הכוחות התקפלו ועזבו את המקום.
בשעה שכוחות הביטחון חיפשו את המחבל, נהרג אתמול בערב נער פלסטיני בן 16 מאש צה"ל בהפרות סדר ליד שכם. על פי משרד הבריאות הפלסטיני והסהר האדום, ההרוג הוא סעיד עוואדה מהכפר אודלה. לפי הדיווחים, לפחות עוד שני פלסטינים נפצעו כתוצאה מירי צה"ל. במקביל, כוח גדול של צה"ל כיתר מערה בחלק המזרחי של הכפר עקרבא. עדי ראייה פלסטינים דיווחו שבמקום נשמעו קולות ירי ופיצוצים.
פורסם לראשונה: 23:37, 05.05.21