גורמי ביטחון אמריקנים בכירים דיווחו שיותר מ-1,000 חוקרים סינים ברחו מארה"ב. הם עזבו אותה על רקע המאבק שמנהל הממשל האמריקני נגד מי שחשודים בגניבת קניין רוחני ובריגול. הגורמים הוסיפו שסוכנים סינים כבר מנסים להשפיע על אנשי הנשיא הנכנס ג'ו ביידן. סין הגיבה לדיווחים ואמרה שההאשמות "מגוחכות".
ג'ון דמרס, ראש המחלקה לביטחון לאומי במשרד המשפטים האמריקני, אמר שהחוקרים הסינים עזבו את המדינה בזמן שהמשרד פתח בהליכים פליליים נגד סוכנים סיניים בחשד לריגול טכנולוגי ותעשייתי.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום" AP)
גורם במשרד המשפטים ציין שלא מדובר בחוקרים ובסטודנטים הסינים שהוזכרו בהודעת מחלקת המדינה בספטמבר, אז בוטלו בהוראת הנשיא דונלד טראמפ ויזות של יותר מ-1,000 סינים שנחשבו לאיום ביטחוני ונחשדו בריגול. סין אמרה אז שמדובר ברדיפה פוליטית ואפליה גזענית שמנוגדת לזכויות אדם.
הגורם אמר שהחוקרים שעליהם דיבר דמרס, שלפי הרשויות בארה"ב קשורים לצבא הסיני, ברחו מארה"ב אחרי שה-FBI ערך תשאולים ב-20 ערים ומחלקת המדינה סגרה את הקונסוליה הסינית ביוסטון בחודש יולי.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב קונסוליה סינית יוסטון שורפים מסמכים לפני סגירה
ארה"ב קונסוליה סינית יוסטון שורפים מסמכים לפני סגירה
בחודש יולי: שורפים מסמכים בקונסוליה ביוסטון לפני סגירתה
דמרס אמר ש"רק לסינים יש את המשאבים, היכולת והרצון" לבצע קמפיין מעורבות זרה בהיקף שהסוכנויות בארה"ב רואות בשנים האחרונות. וויליאם אבנינה, ראש מחלקת הביון הנגדי במערך המודיעין הלאומי, סיפר שסוכנים סינים מנסים להשפיע על גורמים שיהיו בממשל של ביידן, וגם על מקורבים לצוות שלו. הוא לא פירט כיצד. אבנינה הוסיף שהחוקרים שנחשדו בריגול הגיעו לארה"ב בשליחות הממשלה הסינית.
צוות המעבר של ביידן סירב להגיב לפרסום. הקמפיין של הנשיא הנבחר אמר במהלך הקיץ שהוא מצפה למתקפות סייבר סיניות ושהוא יהיה מוכן להתמודד איתן. דוברת משרד החוץ בבייג'ינג אמרה כי ההאשמות האמריקניות אבסורדיות והוסיפה: "בעיניים של חלק מהאמריקנים יש רק שנאה, פילוג ועימות".
3 צפייה בגלריה
יחסים מתוחים. שי עם הנשיא היוצא טראמפ
יחסים מתוחים. שי עם הנשיא היוצא טראמפ
יחסים מתוחים. שי עם הנשיא היוצא טראמפ
(צילום: רויטרס)
העיתון ניו יורק טיימס דיווח היום שממשל טראמפ הטיל הגבלות נסיעה על חברים במפלגה הקומוניסטית בסין ועל בני משפחותיהם. התקנות החדשות מגבילות את תוקף האשרות לחודש אחד ולכניסה בודדת לארה"ב. קודם לכן חברי המפלגה הקומוניסטית, כמו שאר האזרחים הסינים, היו רשאים לקבל ויזה לתקופה של עד 10 שנים. "אין ספק שמדובר בהסלמה של הדיכוי הפוליטי כלפי סין", אמרה דוברת משרד החוץ, והאשימה את ארה"ב ב"מנטליות של המלחמה הקרה".
היחסים בין ארה"ב לסין נמצאים בשפל בכהונת הנשיא טראמפ. בנוסף למלחמת הסחר ועימות סביב הקניין הרוחני הסתכסכו השתיים גם על מגפת הקורונה, המצב בהונג קונג ודיכוי המוסלמים בחבל שינג'יאנג. טראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר.