תוך שעות - שתי נשים נרצחו: אירנה גריבנב (67) נמצאה אחר הצהריים (יום ב') ללא רוח חיים בדירה ברחוב מבצע עובדה בבאר שבע. היא אותרה לאחר ששוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווח על אדם שנמצא על גג בניין וככל הנראה מנסה לשים קץ לחייו. אחד השוטרים הצליח למנוע ממנו לקפוץ, ובתשאול עלה החשד שפגע בבת זוגו עם פטיש. שעות ספורות קודם לכן, בקריית חיים שבחיפה, נמצאה גופת אישה בת 35. בן זוגה נעצר.
6 צפייה בגלריה
שוטרים בזירת הרצח בבאר שבע
שוטרים בזירת הרצח בבאר שבע
שוטרים בבניין בבאר שבע
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בבאר שבע
זירת הרצח בבאר שבע
זירת הרצח בבאר שבע
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בבאר שבע
זירת הרצח בבאר שבע
כוחות בכניסה לבניין
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
השוטר שמשך את החשוד (53) מגג הבניין שב לדירה כדי לעדכן את בת זוגו על אשפוזו. משלא ענתה - איתרו השוטרים את בנה של גריבנב, שברשותו היה מפתח לדירה, וכשנכנסו גילו אותה שרועה על הרצפה. בינתיים נלקח בן הזוג החשוד לבדיקה פסיכיאטרית. לא דווח על אירועים קודמים או תלונות בגין אלימות במשפחה בין בני הזוג.
החשוד, שעבד כשומר בעיקר בלילות, איבד לאחרונה את עבודתו. לדברי גנדי המתגורר בשכנות, בן הזוג שקל לעבור לגור במקום אחר, הרחק מגריבנב. "הם ביחד כ-18 שנה", הוסיף. "אתמול ראיתי אותו בחדר המדרגות ושמתי לב שהוא לא מרגיש טוב. הוא התנהג בצורה מוזרה. בקושי דיבר וזז כמו רוח רפאים. הוא נראה לא בריא אבל לא חשדתי בכלום".
פרמדיק מד"א דוראל ארזואן סיפר: "כשהגענו למקום הובילו אותנו לדירה שבתוכה שכבה אישה מחוסרת הכרה, ביצענו בה בדיקות רפואיות, היא הייתה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותה במקום".
6 צפייה בגלריה
שוטרים בזירת הרצח בבאר שבע
שוטרים בזירת הרצח בבאר שבע
שוטרים בזירת הרצח בבאר שבע
ציפורה, אחת השכנות בבניין, סיפרה: "לא תיארתי לעצמי שזה מה שיקרה. אני בהלם. אף פעם לא שמענו צעקות או ריבים". היא הוסיפה כי לא ראתה את בני הזוג זמן רב. "היא אישה מדהימה", הוסיפה, "הוא אדם מעט לא נעים אבל לא תוקפני. הם תמיד היו יחד. אף פעם לא ראיתי שהוא נגע בה".
כאמור, מוקדם יותר נמצאה בקריית חיים בחיפה גופתה של נג'ח מנסור, בת 35, ועליה סימני דקירות. בן זוגה, בן 28, נמלט ונעצר לאחר מכן על ידי שוטרי סיור לאחר שעורר את חשדם בשל אי-עטיית מסכה. הוא עוכב לחקירה והם הגיעו לדירה שברחוב דגניה. בהיעדר מענה, הם פרצו למקום ומצאו את בת זוגו ללא רוח חיים. היא סבלה מאלימות גם מבן זוגה הקודם שמרצה עונש מאסר.

6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
קצין אח"מ בתחנת זבולון, סגן-ניצב זיו מלמוד, אמר במקום הרצח: "שוטרים שהיו בסיור שגרתי באזור הבחינו באדם שעורר את חשדם. הם ניגשו לבדוק את פשר מעשיו. לאחר בדיקה עלה חשד שהוא מעורב באירוע פלילי. הם ביצעו בדיקה ועלה שקורבן הרצח ככל הנראה קשורה אליו בצורה כלשהי. השוטרים הגיעו לדירה ומשלא קיבלו ממנה מענה, פרצו לתוך הדירה ומצאו את גופת הקורבן".
6 צפייה בגלריה
נג'אח מנסור נרצחה בחיפה
נג'אח מנסור נרצחה בחיפה
נג'ח מנסור, שנרצחה בקריית חיים
אחד השכנים אמר כי האישה התגוררה בבניין בחיפה מפברואר-מרץ: "שמעתי צעקות בלילה, אבל הן נפסקו כעבור זמן קצר. לא ייחסתי לזה חשיבות. הבוקר חזרתי מהליכה וראיתי את השוטרים בכניסה לדירה".
השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, מירב כהן (כחול לבן), אמרה בעקבות שני מעשי הרצח: "האלימות במשפחה ורצח הנשים הם לא פחות מאשר מגפה רעה ומסוכנת. חייבים להילחם בה בכל הכוח. פניתי בשנית לקבינט הקורונה בנוגע לנקיטת פעולות למניעת אלימות במשפחה. יחד עם משרדי ממשלה נוספים אנחנו עובדים על הצעה פרקטית לממשלה שתיתן מענה לנושא, לפחות לתקופת הקורונה, שבה אנו עדים לעלייה של מאות אחוזים במספר הפניות בנושא האלימות במשפחה. אם נספק מענה הולם לפניות אלו - ייתכן שנצליח למנוע את הרצח הבא".
גם ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) הגיבה על המקרים: "הממשלה הזאת צריכה עכשיו להתכנס ולא לדבר על שום דבר חוץ מאיך למנוע את הרצח הבא. כי זה עניין של שעות. לא ימים, לא שבועות. הגנה על נשים, טיפול בגברים אלימים - יישום מיידי של התוכנית למניעת אלימות נגד נשים. אי אפשר להמשיך לדחות את זה. פשוט לא".
יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה: "גל הטרור נגד נשים נמשך, הכתובת על הקיר ולממשלה זה פשוט לא אכפת. הראיה הטובה ביותר לכך היא התכנית למאבק באלימות שאושרה כבר בשנת 2017 על-ידי הממשלה ועד היום לא מומשה. כ-200 אלף נשים בישראל חיות תחת אלימות. הקורונה הפכה את בתיהן לכלא, הלחצים הכלכליים והנפשיים הופכים את מצבן לפיקוח נפש של ממש. נמאס ממס השפתיים של נבחרי הציבור לאחר כל רצח שכזה. מה אתם עושים כדי למנוע את הרצח הבא?".
מתחילת 2020 נרצחו בישראל 20 נשים. נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב הערב: "שתי נשים נרצחו תוך מספר שעות.נג'אח מנסור בת 35 מחיפה, אירנה גריבנב בת 67 מבאר שבע. הדעת מסרבת לתפוס שעוד שתי נשים נפלו קורבן לרצח מחריד, כשהחשודים הם בני זוגן. חייבים לעצור את טרור האלימות נגד נשים".
חסן שעלאן והדר גיל-עד השתתפו בהכנת הידיעה.
פורסם לראשונה: 15:20, 19.10.20