3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חיסון ספוטניק ל קורונה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חיסון ספוטניק ל קורונה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וחיסון ספוטניק
(צילום: AFP, shutterstock)
רוסיה מפעילה באחרונה לחץ על ישראל להכיר בחיסון שפיתחה נגד קורונה - ספוטניק 5, כשם שהכירה בחיסוני פייזר ומודרנה.
הרוסים לוחצים על הכרה ישראלית בחיסון בשל העובדה שעיני העולם נשואות לישראל, המדינה המתקדמת ביותר בעולם במבצע החיסונים שלה. הבקשה הרוסית הועלתה בכמה הזדמנויות. כזכור, בעסקה לשחרורה של הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה, הסכימה ישראל לממן בכ-1.5 מיליון דולר רכישתם של חיסוני ספוטניק שהועברו לסוריה.
3 צפייה בגלריה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
(צילום: shutterstock, רויטרס)

ישראל עצמה הבהירה לרוסים שהיא לא מכירה באף חיסון שבוצע בחו"ל ודורשת מכל מי שמגיע לארץ - כולל עולים חדשים שחוסנו בספוטניק, לעבור בדיקה סרולוגית. גם אנשים שהתחסנו בחיסונים של פייזר ומודרנה בחו"ל נדרשים לבדיקה סרולוגית כדי להשתחרר מבידוד ביתי.
3 צפייה בגלריה
הקמפיין
הקמפיין
"אושר לשימוש ב-50 מדינות". הקמפיין הרוסי למען ספוטניק
רוסיה היא המדינה הראשונה בעולם שהציגה חיסון נגד קורונה, כבר באוגוסט האחרון, ואולם החיסון התקבל בעולם ואפילו ברוסיה בספקנות רבה ועורר חשש שאינו בטוח ואולי גם לא יעיל מספיק. עם זאת, שישה חודשים מאז יש ביקוש הולך וגובר בעולם לחיסון הרוסי ומספר מדינות מנהלות מגעים עם הרוסים לרכוש אותו.
הביקוש לספוטניק גובר גם בשל הקושי של החברות המערביות לספק במהירות מיליוני חיסונים. מספר מדינות מערביות החלו להתעניין בספוטניק לאחר שכתב העת הרפואי לאנסט קבע שהחיסון הרוסי בטוח ויעילותו מגיעה ל-91 אחוז.
רוסיה מובילה קמפיין תקשורתי בינלאומי כדי להציג את הספוטניק כחיסון מוצלח שמוכר בכל העולם. משרד החוץ הרוסי פרסם לפני כמה ימים הודעה לפיה השימוש בחיסון הרוסי אושר "ב-50 מדינות ובהן גם מדינת פלסטין". ישראל גם אפשרה לרוסים לשלוח חיסוני ספוטניק לפלסטינים.