התנגדות של שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי לצד אזהרה של משרד החוץ ממשבר עם ממשלו החדש של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן, אילצו את ראש הממשלה בנימין נתניהו למשוך ברגע האחרון הצעה לאשר בממשלה הכשרת שורת מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון ובצפון ים המלח.
בימים האחרונים ניהלו המתנחלים מגעים עם שר הביטחון גנץ לאשר את הכשרת המאחזים. בין השאר מדובר על הסדרתם של מאחז עשהאל ואביגיל כיישובים במועצה האזורית הר חברון, היאחזות נח"ל אבנת כיישוב עצמאי במועצה האזורית מגילות, בית הערבה ומצפה שלום (מצוקי דרגות). כמו כן היו אמורים להתחיל בעבודת מטה להסדרה של עוד 15 מאחזים בלתי חוקיים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
רה"מ נתניהו והנשיא הנבחר ביידן
(צילום: AP)
מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי הוד בצר הסכים שהנושא יעלה לסדר היום של הממשלה שהתכנסה אחר הצהריים. מאחורי הקלעים הזהיר משרד החוץ מפני המהלך ערב השבעת ג'ו ביידן לתפקידו. במשרד החוץ חשבו שמדובר באצבע בעין של האמריקנים לקראת כניסת הנשיא החדש לבית הלבן.
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התנה את הסכמתו למהלך בחוות דעת שמצביעה על דחיפות ההחלטה מכיוון שמדובר בממשלת מעבר. ואולם, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת סירב לחתום על חוות דעת שמעידה על הדחיפות בטענה שהוא אינו מטפל בהתיישבות. בן שבת העביר את האחריות למזכיר הממשלה וממלא-מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה צחי ברוורמן.

3 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת
מאיר בן שבת
ראש המל"ל בן שבת. סירב לחתום על חוות דעת
(צילום: אוהד צויגנברג)
מזכירות הממשלה כבר הפיצה את הצעת ההחלטה על הכשרת חמשת המאחזים לשרים. אלא שבמהלך היום חזר בו שר הביטחון גנץ מהסכמתו והודיע שיתנגד להעלות את הנושא בישיבת הממשלה. גנץ אף ציין בהודעה רשמית כי "בישיבת הממשלה לא תעלה שום הצעה חסרת אחריות מדינית, בתקופה כה רגישה".
בסופו של דבר, ההצעה נפלה בשל חוסר ההסכמה עם כחול לבן ולא עלתה לדיון בממשלה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "ראש המל"ל הבהיר כי סוגיית ההתיישבות אינה בטיפול המל"ל אלא בטיפול שוטף של מנכ"ל משרד רה"מ, מזכיר הממשלה וצוותיהם כפי שהיה מאז ומתמיד, ולפיכך סוכם כי חוות הדעת תוגש על ידם".

פתיחת המכרזים מיועדת לחודש הבא

במקביל, ערב כניסתו של ביידן לבית הלבן הודיעה רשות מקרקעי ישראל על שיווק של קרקעות בשבעה יישובים ביהודה ושומרון ובירושלים לבניית כ-2,600 יחידות דיור, מתוכן ישווקו מגרשים לבניית 182 יחידות דיור צמודות קרקע והיתר בבנייה רוויה - רובן במסלול מחיר מופחת של משרד הבינוי והשיכון.
בירושלים מדובר על שישה מכרזים חדשים לבנייה: מכרז ל-210 יחידות דיור בפסגת זאב, מכרז לבניין של דיור מוגן עם 250 יחידות בפסגת זאב ומכרזים למסחר, משרדים ומוסדות ציבור בהר חומה. המכרזים עדיין לא פתוחים ותאריכי הפתיחה שלהם מיועדים למחצית השנייה של פברואר.
3 צפייה בגלריה
התנחלות פסגת זאב
התנחלות פסגת זאב
מכרז ל-210 יחידות דיור בפסגת זאב
(צילום: AFP)
ב-2010, בעת ביקורו בישראל של סגן הנשיא האמריקני דאז ביידן בתקופת ממשלו של ברק אובמה, אושרה הקמת 1,600 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה בירושלים מעבר לקו הירוק. האישור גרם אז מבוכה לביידן ולמשבר בין הבית הלבן לראש הממשלה נתניהו, שהוביל להקפאת בנייה ממושכת.
מתחילת השנה האזרחית החדשה נראה כי קיים רצון לקדם במהירות תוכניות בשכונות מעבר לקו הירוק כדי לנצל את ימיו האחרונים של דונלד טראמפ בבית הלבן. כך למשל קודמו 348 יחידות דיור בגילה ו-144 יחידות דיור ברמת שלמה. כמו כן קודמה תוכנית לישיבה בשכונת שייח ג'ראח בבירה.
בשבוע שעבר כונסה במהירות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים. הוועדה המליצה לאשר את תוכניות הבנייה של השגרירות האמריקנית בשני מגרשים בעיר.
אביב טטרסקי מעמותת "עיר עמים" אמר בתגובה להודעת רשות מקרקעי ישראל: "רגע לפני שמסתיימת כהונת טראמפ ומתחלף הממשל האמריקני, נתניהו מנסה לקבוע עוד ועוד עובדות בשטח כי הוא מבין שהמדיניות האמריקנית הולכת להשתנות. אבל לא משנה כמה ישראל תבנה מעבר לקו הירוק בירושלים, הבעיות האמיתיות לא ייפתרו: לישראלים בירושלים לא יהיה טוב כל עוד לפלסטינים לא יהיה טוב".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "ברשות שוקדים זה חודשים ארוכים על הכנת המכרזים שהיו חלק מתוכנית העבודה לשנת 2020 אך נדחו עקב מגפת הקורונה. בשל העובדה שמכרזים רבים נדחו לסוף שנת 2020 הוחלט לווסת את הוצאת המכרזים בין הרבעון האחרון בשנת 2020 והרבעון הראשון בשנת 2021, זאת כדי לאפשר ליזמים רבים ככל הניתן להתמודד במכרזים אלו".
בנוסף, שגריר האיחוד האירופי בישראל ושגרירים של 16 מדינות האיחוד ושווייץ הגישו מחאה לסמנכ"לית מערב אירופה במשרד החוץ אנה אזארי בעקבות כוונה ישראל לקדם תכנון ובנייה של 800 יחידות דיור בגדה המערבית.
בפגישת הזום השתתפו שגרירי צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה, פורטוגל, האיחוד האירופי, אירלנד, שבדיה, הולנד, נורבגיה, שווייץ, ספרד, מלטה, פולין, דנמרק, פינלנד ובלגיה. השגרירים הביעו בפגישה את "דאגתם העמוקה מההכרזה על הקמת יחידות דיור בגדה המערבית", וקראו לעצור את המכרזים לבניית התנחלות חדשה בגבעת המטוס ליד ירושלים.