realDonaldTrump@, חשבון הטוויטר שגדל מהרהוריו הרנדומליים של כוכב ריאליטי למגפון של האדם החזק ביותר בעולם, "הלך לעולמו" ביום שישי, והוא בקושי בן 12 שנה.
החשבון הפרובוקטיבי נוצר על ידי איל נדל"ן מניו יורק שהשתמש בו על מנת להפוך לנשיא ה-45 של ארה"ב. הוא החל ב-4 במאי 2009, עם ציוץ שבו קידם דונלד טראמפ הופעה שלו בתוכנית האירוח של דייוויד לטרמן.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
פרק תסכול, וגם נהנה. טראמפ וטוויטר
(צילום: MCT, Shutterstock)
החשבון חדל מלהתקיים 57,000 ציוצים לאחר מכן, כשאת הציוצים האחרונים בפלטפורמה רבת העוצמה שלו ניצל טראמפ על מנת להביע את "אהבתו" לתומכיו שהתפרעו ופלשו לבניין הקפיטול בוושינגטון, במתקפה קטלנית נגד המחוקקים שאישרו את הפסדו בבחירות.
זמן לא רב לאחר מכן טוויטר הודיעה שחסמה את החשבון לצמיתות, מחשש ל"המשך הסתה לאלימות" מצד טראמפ. הנשיא היוצא הבטיח בתגובה "לבנות פלטפורמה משלנו בעתיד הקרוב. לא ישתיקו אותנו!" (את התגובה הזו מסר בעזרת ציוצים מהחשבון הרשמי של הנשיא, שנמחקו במהרה).
טראמפ, איש עסקים ממולח ללא ניסיון פוליטי לפני שנבחר ב-2016 לנשיא, היטיב להבחין בעוצמה הרבה שיש לרשתות החברתיות, באופן שפוליטיקאים אחרים פספסו. הוא ניצל את הכלי הזה ביעילות כדי לפגוע ולעלוב ביריביו, להשפיע על מערכות בחירות ולעצב את המציאות – לפחות בעיני תומכיו.
6 צפייה בגלריה
חשבונו של טראמפ לאחר שהושעה
חשבונו של טראמפ לאחר שהושעה
"החשבון מושעה". הטוויטר של טראמפ כעת
(צילום מסך)
את החשבון החל טראמפ בלי שערוריות כלשהן, וניצל אותו בעיקר כדי לקדם את ספריו, את ההופעות שלו בטלוויזיה או את עסקיהם של ידידיו. רק כשהחל להרהר ברצינות בריצה לבית הלבן הוא החל להשתמש בחשבון הטוויטר שלו כדי להשפיל את מתנגדיו וכדי להדגיש את דעותיו הלאומניות, שבהמשך התגבשו לדוקטרינת "אמריקה תחילה" שאפיינה את תקופת ממשלו.
פיטר קוסטנזו, שהיה בעבר מנהל מכירות האונליין של בית דפוס שהוציא לאור את אחד מספריו של טראמפ, "לחשוב כמו אלוף", סייע להביא את טראמפ לטוויטר ב-2009. הרשת החברתית הייתה אז בחיתוליה, אך קוסטנזו אמר שפלטפורמת המסרים המוגבלים ל-140 תוויות (לימים ההגבלה הורחבה ל-280 תווים), הייתה כלי מצוין עבור איל הנדל"ן לקידום מכירות והגעה לקהלים חדשים.
בראיון מ-2016 נזכר קוסטנזו כיצד קיבל שבע דקות בדיוק כדי למכור לטראמפ את ההצעה לפתוח חשבון בטוויטר. טראמפ אהב את הרעיון. "אמרתי, 'בוא נקרא לך realDonaldTrump@ – אתה דונלד טראמפ האמיתי", סיפר קוסטנזו. "הוא חשב על זה במשך דקה ואמר: 'אני אוהב את זה, בוא נעשה את זה'".
6 צפייה בגלריה
חשבון הטוויטר של טראמפ, ב-2017. "תהנו!"
חשבון הטוויטר של טראמפ, ב-2017. "תהנו!"
חשבון הטוויטר של טראמפ, ב-2017. "תהנו!"
מלבד בני משפחתו, לא נראה שהיו גבולות כלשהם לחצי הזעם ששיגר טראמפ דרך חשבון הטוויטר שלו. טראמפ תקף מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים, את יריביו הפוליטיים בבחירות של 2016 ואפילו בכירים בממשל שלו. לפני שכיהן כנשיא, וגם לאחר מכן, הרבה לתקוף אנשי תקשורת וסלבריטאים, כמו רוזי אודונל, שאותה כינה באחד מציוציו "גסה, חצופה, דוחה וטיפשה". גם מדינות זרות ספגו את חמתו, כמו בריטניה שבעבר טען כי היא "מנסה להסתיר את בעיית המוסלמים המאסיבית שלה".
realDonaldTrump@ היה חשבון פורה ביותר: בימים שבהם טראמפ היה עצבני במיוחד, כמו בזמן הליך ההדחה נגדו לפני כשנה, הוא פרסם יותר מ-100 ציוצים. בציוץ הפופולרי ביותר שלו, מ-2 באוקטובר 2020, טראמפ הכריז שהוא ורעייתו מלניה נדבקו בנגיף הקורונה. הציוץ זכה ל-1.8 מיליון "לייקים" ושיתפו אותו 400,000 פעם, לפי נתוני חברת Factba.se שעוקבת אחרי התנהלותו של הנשיא ברשתות החברתיות.
החשבון שימש את טראמפ גם כדי להכריז על פיטורים, והיו לא מעט כאלו בממשל שלו. לעתים, כמו במקרה של מזכיר המדינה לשעבר רקס טילרסון, על פיטוריו הוא למד לראשונה מהציוץ עצמו.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ קים ג'ונג און באזור המפורז קוריאה
דונלד טראמפ קים ג'ונג און באזור המפורז קוריאה
טראמפ וקים. התאהב ב"רוקט מן"
(צילום: רויטרס)
גם מדיניות החוץ האמריקנית הפכה לחלק מרכזי מפעילותו של החשבון, ובעזרתו הכריז טראמפ על הסכמי שלום או שיגר איומים ליריביה של ארה"ב. לעתים עשה זאת בצורה צבעונית למדי, כמו כאשר כינה את רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און "איש הרקטות" (rocket man) והבטיח להגיב "באש ובזעם" אם יעז לתקוף את ארה"ב (הוא עשה זאת לפני שאמר כי הוא וקים "התאהבו אחד בשני" בעקבות חילופי מכתבים סודיים).
את החשבון ניצל טראמפ לא אחת כדי לפזר טענות מטעות ושגויות, כמו כאלו שבהן אמר שהמפגינים נגד השופט ברט קבאנו, בשימועים שנערכו לו לפני אישור מינויו לבית המשפט העליון, קיבלו תשלום מהמיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס; או אין ספור הציוצים שלו מאז הבחירות בנובמבר, בהם טען כי הדמוקרטים "גנבו" לו את הניצחון בעזרת הונאות וזיופים רחבי היקף.
לעתים קרובות טראמפ צייץ מאוחר בלילה, אחרי חצות, או מוקדם בבוקר, לפני עלות השחר. את תסכולו פרק בעזרת צמדי מילים קולעים, כמו "ציד מכשפות!", "הילרי המושחתת", "רוסיה, רוסיה, רוסיה" וכמובן – "פייק ניוז". אל 88 מיליון העוקבים שלו הגיע טראמפ ישירות, תוך שהוא עוקף את התקשורת הממוסדת.
6 צפייה בגלריה
מה זה קובפפה? הציוץ המביך של הנשיא
מה זה קובפפה? הציוץ המביך של הנשיא
מה זה קובפפה? הציוץ המביך של הנשיא
קצב הציוצים המהיר הוביל למעידות תכופות. לפי נתוני Factba.se, טראמפ מחק 1,166 ציוצים. בחודשים האחרונים שלפני חסימתו טוויטר תייגה כמטעים 471 ציוצים, ובהם אותן טענות חסרות בסיס לזיופים בבחירות.
את אחד הציוצים הזכורים ביותר שלו העלה במאי 2017, ובו כתב את המשפט חסר הפשר "חרף ה'קובפפה' המתמשך והשלילי של התקשורת". הציוץ הועלה בשעת לילה מאוחרת, ורק אחרי שעות ארוכות וכשכל העולם תוהה מה משמעותו, טראמפ מחק אותו והתבדח: "מי יצליח להבין את המשמעות האמיתית של 'קובפפה'? תהנו!".
אף שאפשר להניח כי טראמפ התבלבל במילה "סיקור" (coverage), היו כאלו שהעלו את האפשרות שהאיש שבעבר התרברב שיש לו את "המילים הכי טובות", הכניס ללקסיקון מילה חדשה לתיאור הקנוניה שקיימת לדבריו בין הדמוקרטים לתקשורת. אחרים סברו שפשוט נרדם באמצע כתיבת הציוץ.
סאם נונברג, שבמשך שנים ארוכות שימש כיועצו של טראמפ, אמר כי בקיץ 2011, אחרי שטראמפ הכריז כי לא יתמודד בבחירות של 2012 אך רצה להמשיך להישאר רלוונטי, הצוות שלו קיבל החלטה מודעת לעשות זאת בעזרת הרשתות החברתיות.
הם התמקדו בטוויטר, כיוון שבה כבר היה לו חשבון עם מאות אלפי עוקבים. נונברג מספר כי חברי הצוות סיפקו לטראמפ דיווחים יומיים על הגידול במספר העוקבים שלו. לעתים טראמפ החזיר להם את הדיווחים הללו עם הערות כתובות, כמו "למה לא יותר?" או "למה כל כך לאט?".
6 צפייה בגלריה
ציוץ דונלד טראמפ דגל אמריקה חיסול לאחר מותו קאסם סולימאני
ציוץ דונלד טראמפ דגל אמריקה חיסול לאחר מותו קאסם סולימאני
דגל ארה"ב בטוויטר של טראמפ, אחרי חיסול סולימאני
(צילום: AFP)
הם חגגו כאשר מספר העוקבים הגיע למיליון. "טוויטר שיחקה תפקיד מכריע בבניית דמותו הפוליטית של טראמפ בתוך המפלגה הרפובליקנית, והוא גם נהנה מזה מאוד", אומר נונברג. "תזכרו שהוא נהג לומר: 'רציתי שיהיה בבעלותי עיתון. זה נהדר, זה כמו עיתון אבל בלי הפסדים'".
תומכיו של טראמפ זועמים על החלטת טוויטר לסלק אותו מהרשת. אחד מהם, בנו הבכור דונלד ג'וניור, התלונן על כך שטוויטר חסמה את אביו אך מאפשרת למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, ו"למשטרים רודניים נוספים", להשתמש בפלטפורמה שלה. "מאו יהיה גאה", כתב בהתייחסות למייסד סין הקומוניסטית מאו דזה-דונג.
לאורך יותר מעשור, החשבון realDonaldTrump@ סיפק הצצה למצב רוחו של טראמפ, מהתקופה שבה הנחה את תוכנית הריאליטי "המתמחה", דרך מבצעים צבאיים דרמטיים כמו חיסול מפקד כוח קודס (טראמפ צייץ זמן קצר לאחר מכן תמונה של דגל ארה"ב) ועד ההפסד שלו בבחירות.
חסימת החשבון מונעת כעת צפייה בעשרות אלפי הציוצים שלו, אולם כמה ארכיונים חיצוניים תיעדו אותם ויאפשרו להיסטוריונים לבחון את הלך רוחו ואת מחשבותיו של טראמפ לאורך השנים – החל מהיחס של השחקנית קריסטן סטיוארט לבן זוגה לשעבר רוברט פטינסון ("היא בגדה בו כמו כלב") ועד דעותיו בנוגע להתערבות הרוסית בבחירות של 2016 ("תרמית אחת גדולה"). ועם טראמפ, על כל נושא כמעט אפשר למצוא ציוץ.