2 צפייה בגלריה
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה
חתם על הצו. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה
(צילום: שאול גולן)
כחצי שנה לאחר שהחוק לאיסור צריכת זנות נכנס לתוקף, שקובע קנסות למי שיצרוך או ינסה לצרוך זנות, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה חתם היום (רביעי) על הצו שיאפשר לשוטרים גם לאכוף אותו.
עם אישור החוק ביולי השנה, נאמר אז שלפיו המשטרה תערוך פשיטות יזומות על מתחמים, והמדינה תקדם חינוך מניעתי לנוער וגמילה לצרכנים כפייתיים. צרכני זנות שייתפסו על-ידי שוטרים ייקנסו ב-2,000 שקל, ובמקרה של עבירה חוזרת - יהיו חשופים לכפל קנס. במקרה של ריבוי עבירות, הרשויות יוכלו להגיש כתבי אישום פליליים שיוכלו להוביל לקנסות של עד 75,300 שקל.
החוק אושר במסגרת קביעת עבירה חדשה שהתווספה לעבירות הקיימות בחוק העונשין, בהן סרסרות, פרסום שירותי זנות, החזקת מקום לשם זנות וצריכת זנות מקטין.
2 צפייה בגלריה
אתר סחר בנשים
אתר סחר בנשים
"המשטרה תפשוט על מתחמים, צרכנים ייקנסו"

לפי ההערכות, כ-14 אלף נשים וגברים עוסקים כיום בזנות במדינת ישראל. מטרת החוק היא למגר את התופעה, ומעתה על כל מי שייתפס צורך זנות ניתן יהיה להטיל עליו קנס מינהלי, כאמור בסכום של עד 2,000 שקלים. זאת בנוסף לעבירות הפליליות שכבר קיימות בחוק העונשין בהקשר לתופעת הזנות - בהן סרסרות, פרסום שירותי זנות, החזקת מקום לשם זנות וצריכת זנות מקטין.
בשנת 2016 מצא הסקר הלאומי על תופעת הזנות בישראל, שפורסם על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והמשרד לביטחון הפנים, כי בארץ חיים כ-12,040 אנשים בזנות. בשנת 2017 עדכן משרד הרווחה את אומדן מספר הקטינות והקטינים בזנות בישראל לכ-3,000 (כ-2,000 יותר מהאמור בסקר), כך שהאומדן הרשמי עומד כיום על כ-14,000 נשים וגברים בזנות בישראל, מתוכם כאמור 3,000 קטינים וקטינות.
גיל הכניסה המוכר לזנות הוא 14 ומרבית הנשים במעגל הזנות חוו בילדותן פגיעה מינית.
מהסקר עולה עוד כי אישה העוסקת בזנות נאלצת לפגוש בממוצע 5.5 צרכנים ביום, כאשר בישראל צורכים זנות 26,500 פעמים בממוצע ביום. תעשיית הזנות בארץ מגלגלת כ-1.3 מיליארד ש"ח בשנה. בנוסף, לפי הסקר 62% מהנשים בזנות בישראל הן אימהות.
רבות מהנשים שבמעגל הזנות הביעו רצון לצאת ממנו. יותר מ-76% מהן מעוניינות לצאת מהזנות לו רק הייתה ניתנת להן האפשרות, ו-71% מהן מדווחות כי הן נשארות בזנות בגלל קשיים כלכליים.
איילת דיין, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה: "עם תחילת האכיפה של חוק איסור צריכת זנות אנחנו נכנסים לעידן חדש, עידן שבו זנאים נענשים על חלקם בניצול נשים בזנות. הגיע הזמן שהזנאים יבינו שלא משנה איזה סיפור הם מספרים לעצמם- צריכת זנות היא פשע. לצד האכיפה נמשיך לפעול להרחבת מעני השיקום והסיוע עבור אוכלוסיות בזנות, ולמניעת ניצול של נשים נוספות במעגל הזנות".
אור אבו, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, הגיבה גם היא: "חוק איסור צריכת זנות הוא ההזדמנות של החברה הישראלית לראות את המציאות של הזנות כפי שהיא. מציאות של ניצול מצוקה של נשים, של עוני והיעדר ברירה. במעגל הזנות אין זוהר או כסף גדול - יש רק ניצול וטראומה. החוק הוא הזדמנות לחברה הישראלית להתקדם אל עבר חברה מוסרית ושוויונית יותר".