לפני השבת המתוחה בצל ההתפרעויות הקשות ברחבי הארץ, בעיר שהפכה מוקד המהומות, לוד, הכינה המשטרה תוכנית להגנה על בתי הכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע גם היום (ו') להערכת מצב במפקדת מג"ב בעיר.
אחרי שורת הצתות של בתי כנסת, השחתה וונדלזים, נראה שבמשטרה הבינו שנדרשת הגנה רצינית יותר למוסדות הדת. אחרי מיפוי בתי הכנסת, החלה הצבת שוטרים. גם כוחות סמויים ינסו לאתר מבעוד מועד פורעים שמתכננים לפגוע בבתי הכנסת.
1 צפייה בגלריה
הנזקים בלוד לאחר המהומות
הנזקים בלוד לאחר המהומות
מוציאים ספרי תורה מבית כנסת שהוצת בלוד
(צילום: EPA)
"זאת בהחלט נקודה כואבת, ואנו דואגים לטפל בה", אמר גורם משטרתי. לפי תיעוד התושבים היהודים נפגעו שמונה בתי כנסת:
  • "האקווריום" רחוב ברנר נשרף לחלוטין בלילה השני לפרעות.
  • בבית הכנסת ישועת ה' ברחוב החלוץ/אלשוילי ניסו לפגוע בלילה השני לפרעות - החצר הוצתה, נשרפו עצים
  • בית הכנסת דוסא ברח' החלוץ הוצת פעמיים בלילה הרביעי לפרעות. ספרי התורה פונו. נשרפו שני חדרים צדדיים, ספרי קודש.
  • בית הכנסת "שערי עלייה" בשכונת נווה נוף נפגע מפריצה בלילה השלישי לפרעות. חלונות נופצו, וכוחות שהגיעו מנעו הצתה.
  • בבית הכנסת אביר יעקב ברחוב צה"ל חלונות נופצו בלילה השלישי לפרעות.
  • בית הכנסת ובית המדרש של מכינת מעוז ברחוב אקסודוס 2 הוצת בחלקו בלילה הראשון לפרעות. נשרפו ספרי קודש. כובה מהר.
  • בבית כנסת "שערי שמיים" (הגרוזינים): נעשה ניסיון ניפוץ חלונות בלילה הרביעי לפרעות.

נתניהו לא הזכיר כוחות צה"ל הפעם

בדיון שכינס ראש הממשלה נתניהו בלוד השתתפו השר לביטחון פנים וסגנו, ראש העיר לוד, מפכ״ל המשטרה, ראש המל״ל, מנכ״ל משרד רה״מ בפועל ובכירים נוספים.
״מה שקורה בערי ישראל זה דבר חמור מאוד, קבוצות של פורעים יוצאים מהציבור הערבי ופוגעים ביהודים באשר הם יהודים. זה לא כל הציבור הערבי ואפילו לא רוב הציבור הערבי, אבל זה מיעוט משמעותי", אמר נתניהו. "התגובה של מנהיגי הציבור הערבי עד היום הייתה רפה, חלשה. כולם צריכים לגנות את זה, כל צורה של אלימות - של ערבים נגד יהודים וגם של יהודים נגד ערבים, אני עושה את זה בפה מלא, אני לא מהסס לרגע".

עדיין לא ברור אם ומתי ייכנסו כוחות צה"ל לסייע למשטרה ולמשמר הגבול, שכן שר הביטחון והרמטכ"ל הביעו לכך התנגדות, אף שראש הממשלה הצהיר אתמול שהדבר יקרה. "אנחנו נפעיל את כל הכוח ואנחנו מוסיפים הרבה כוח בחתירה למגע, בטיפול בפושעים ובמפגעים הללו", אמר נתניהו.
"מבחינתנו זה טרור - כך אנחנו מתייחסים לזה. קיבלנו את האישור ואנחנו נותנים את מלוא הגיבוי של הדרג המדיני וגם את הגיבוי המשפטי - אנשים לא צריכים לחשוש לעשות את מה שהם צריכים לעשות - להגן על החיים של עצמם ושל אזרחי ישראל השלווים".

הנשיא בא לעכו

מוקד נוסף של מהומות השבוע היה בעכו, שם נפצעו קשה שני יהודים - אחד מלינץ' ואחד בשריפה שנגרמה מהצתה. היום הגיע לעיר המעורבת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וקיים פגישה עם ראשי המנהיגות הדתית בלשכת ראש העיר שמעון לנקרי.
השתתפו במפגש רב העיר, יוסף ישר, אימאם מסגד אלג'זאר השיח יוסף זרייר, יו"ר הווקף המוסלמי בעיר, סלים נג'מי והשיח' עבאס זכור. עוד נכחו סגני ראש העיר זאב נוימן ואדהם ג'מל, מנכ"ל העירייה יניב אשור, הכומר אנדראוס בחוס, השיח' זהרה מוחמד, מנהל ישיבת ההסדר בעיר בועז אמיר, ראש המכינה הקדם צבאית הרב אחיקם גץ והשיח' סמיר עאסי.
"כל מי שרוצה לראות דברים יוצאי דופן מגיע לעיר עכו", אמר נשיא המדינה, "בחרתי לבוא לעכו, כי זו עיר שהיא סמל לחיים משותפים לכל המדינה, והמנהיגות המקומית בהובלת ראש העיר שמעון לנקרי השקיעה מאמצים רבים בטיפוח יחסים אלה.
"בעת הקשה הזו עלינו למקד את הפעילות בהרגעת הרוחות הרעות שנושבות. אני עומד כאן לצידכם. עלינו להשיב את הביטחון והסדר לרחובות ולעצור את מעגל האלימות למענינו ולמען הדורות הבאים".