כלי תקשורת בארצות הברית מדווחים הבוקר (יום ד') כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ רתח מזעם כשצפה אמש בהצהרות הפתיחה של עורכי דינו במשפט שנערך לו בסנאט בגין חלקו במהומות הקפיטול. יותר מכול, כך מדווחים אנשים ששהו לצדו בזמן הצפייה, הוא זעם על התנהלותו של עורך הדין ברוס קסטור, שנאומו נראה לרבים תמוה ומבולבל וגרם אפילו למומחה המשפט אלן דרשוביץ להודות בשידור חי: "אין לי מושג מה הוא עושה".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט דונלד טראמפ עורך הדין ברוס קסטור
ארה"ב משפט דונלד טראמפ עורך הדין ברוס קסטור
טראמפ ועורך הדין קסטור. "היה נורא"
(צילום: AP, EPA)
הדיון אמש בסנאט היה הראשון במשפטו של טראמפ, ועם פתיחתו הפך טראמפ לנשיא האמריקני הראשון בהיסטוריה שעומד לדין פעמיים, אחרי שאשתקד זיכה אותו הסנאט בפרשת "אוקראינה גייט". במשפט הנוכחי מואשם טראמפ בסעיף של "הסתה להמרדה": הדמוקרטים טוענים כי הצהרות שהשמיע בפני אלפי תומכיו ליד הבית הלבן שעה קלה לפני שפרצו לבניין הקונגרס ב-6 בינואר, בכלל זה הקריאות לצעוד לקפיטול ו"להילחם עד חורמה", היו הסתה לאלימות נגד המחוקקים, ולפיכך הוא אחראי למהומות. עורכי דינו של טראמפ הבטיחו לטעון שעצם קיום המשפט נוגד את החוקה, משום שאי אפשר להעמיד לדין נשיא שכהונתו כבר הסתיימה. את קריאותיו של טראמפ "להילחם" הציגו כקריאות שיש לפרש במובנן המטאפורי בלבד.
ההיערכות של טראמפ למשפט הייתה כאוטית למדי. במשך ימים ארוכים הוא התקשה למצוא עורכי דין שיסכימו לייצגו, בכלל זה עורכי דין שכבר ייצגו אותו בעבר, וכשהצליח למצוא כמה עורכי דין שיגנו עליו התגלעו בינם לבינו מחלוקות עמוקות כל כך עד שחמישה מהם נאלצו לפרוש בשבוע שעבר, ימים אחדים לפני פתיחת המשפט. החמישה פרשו משום שסירבו לשלב בקו ההגנה את טענותיו של טראמפ שהבחירות נגנבו ממנו. לעורכי הדין שמונו במקומם, ושייצגו אמש את טראמפ בסנאט, נותר מעט מאוד זמן להיערך למשפט, ויש בסביבתו מי שתולים בכך את ביצועיהם אמש.
5 צפייה בגלריה
הסנאטור האמריקני טד קרוז
הסנאטור האמריקני טד קרוז
נאמנו של טראמפ טד קרוז. אפילו הוא הודה: "עורכי הדין לא עשו את העבודה הכי יעילה"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט דונלד טראמפ השני עורך דין הגנה ברוס קסטור
ארה"ב משפט דונלד טראמפ השני עורך דין הגנה ברוס קסטור
עורך הדין קסטור. "היה לנו יום טוב"
(צילום: AP)
בפתיחת משפטו אתמול בערב צפה טראמפ מאחוזת מאר-א-לאגו שלו בפאלם ביץ', פלורידה, ולפי גורמים ששהו לצדו הוא חש מורת רוח קשה אל מול ההופעה של שני עורכי הדין שעלו לדבר מטעמו, ובמיוחד זו של עורך הדין ברוס קסטור, שהיה הראשון לדבר מבין השניים. התנהלותו של קסטור גרמה לרבים להרים גבה, גם במליאת הסנאט: במשך דקות ארוכות השמיע קסטור דברים לא ממוקדים, ובין השאר דיבר על ההבדל בין סנאטורים לאזרחים אמריקנים רגילים, חלק שבחים לחברי הסנאט, סיפר אנקדוטות אישיות ודיבר על חוויותיו שלו במסדרונות הקפיטול. הוא נשמע כמי שהולך סחור-סחור במקום להציג את הטיעון המרכזי של צוות ההגנה – שעצם קיום המשפט מנוגד לחוקה.
עד מהרה החלו להופיע ברשתות החברתיות ציוצים ופוסטים שבהם תהו גולשים לפשר הצהרת הפתיחה המוזרה של קסטור, וכתבים השוו אותו לסטודנט בקולג' שלא קרא את החומר לפני השיעור. מומחה המשפט אלן דרשוביץ, שבעצמו ייצג אשתקד את טראמפ במשפטו בפרשת "אוקראינה גייט", התראיין בערוץ הטלוויזיה השמרני Newsmax בשעה שקסטור מסר את הצהרת הפתיחה, והודה: "אין שום טיעון. אין לי מושג מה הוא עושה. אין לי מושג למה הוא עושה את מה שהוא עושה".
אלן דרשוביץ מודה – "אין לי מושג מה הוא עושה":

להיפטר מהחבר'ה האלה

הופעתו של קסטור נראתה חלשה במיוחד בהתחשב בעובדה שצוות התביעה, המורכב מתשעה חברים דמוקרטים בבית הנבחרים, סיפק דקות לפני כן דברי פתיחה עוצמתיים למדי: נציג התביעה, חבר בית הנבחרים ג'יימי רסקין, הקרין סרט בן 15 דקות שבו הוצגו דברי ההסתה-לכאורה של טראמפ בפני האלפים ליד הבית הלבן ותמונות הפריצה של תומכיו לקונגרס זמן קצר אחר כך. עיתונאים שסיקרו אמש את הדיון מקרוב דיווחו כי הסרט הותיר רושם עז על הסנאטורים, וכי אפילו סנאטורים רפובליקנים שרק דקות קודם לכן נראו כמי שאינם מייחסים חשיבות רבה להליך המשפטי נעשו לפתע מרותקים למסך. אם לא די בזה, לאחר מכן נשא רסקין דברים נרגשים, והחניק דמעות כשסיפר כיצד בתום מהומות הקפיטול התאחד עם בתו בת ה-24 וחתנו, אחרי שעות שבהן אלה הסתתרו בלשכתו וחשבו שהם עומדים למות.

לפי אנשים ששהו אמש בקרבת טראמפ, גם הנשיא לשעבר חשב שהסרט ודברי הפתיחה שהציגו הדמוקרטים היו עוצמתיים למדי, והוא התלונן שצוותו – במיוחד קסטור – נראה בטלוויזיה רע וחלש בהשוואה לתובעים הדמוקרטים. במיוחד זעם טראמפ על העובדה שקסטור עצמו החמיא בדבריו לדמוקרטים על יעילותם של דברי הפתיחה שלהם.
גורם הבקיא בפרטים אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "בסולם של 1 עד 10, כש-10 זה הכי כועס שיש, טראמפ כעס 8". גם יועצים ומקורבים של טראמפ הודו כי התכווצו בכיסאותיהם למשמע הדברים של קסטור, וכמה מהם אף הפסיקו לצפות בו באמצע הנאום. בסביבת טראמפ טענו כי חלק מצוות ההגנה נראה מופתע מכך שהתובעים הציגו את סרט המהומות, אף שאלה אותתו במשך ימים שהם מתכוונים לעשות זאת. אנשי טראמפ לא הבינו גם מדוע צוות ההגנה נמנע מלהשתמש בעצמו בסרטונים, בהתחשב בכך שהלקוח שלהם, כוכב טלוויזיה לשעבר, ידוע כמי שמקדש את השימוש באמצעים ויזואליים.

לכעס של טראמפ על צוות ההגנה שותפים רבים מבעלי בריתו, וחלקם לא הסתפקו הלילה בהשמעת ביקורת מאחורי הקלעים. פיטר נבארו, שהיה יועצו של טראמפ לענייני סחר, מיהר לקרוא לנשיא לשעבר לזנוח את צוות ההגנה הזה, ולשלוח במקומו את חבר בית הנבחרים הרפובליקני מאט גייטס, מנאמניו הגדולים בקונגרס, לייצג אותו במשפט: "אתה חייב להיפטר מהחבר'ה האלה. האנשים האלה לא מבינים. זה משפט פוליטי".

לאן הוא חותר?

גם סנאטורים רפובליקנים נראו נבוכים מהתנהלותו של קסטור. הסנאטור הרפובליקני ג'ון קורנין מטקסס תקף: "עורך הדין קסטור פטפט ופטפט ופטפט ולא באמת התייחס לטיעון החוקתי". הוא אמר שעורך הדין דייוויד שון, שעלה לדבר אחרי קסטור, "עשה עבודה יעילה", אבל הוסיף: "ראיתי הרבה עורכי דין והרבה טיעונים וזה לא היה ביצוע מהטובים שראיתי". הסנאטור ביל קסידי, שהיה אחד מששת הסנאטורים הרפובליקנים היחידים שהצטרפו שעה קלה אחר כך לעמיתיהם הדמוקרטים והצביעו בעד קיום המשפט ונגד ביטולו, הכריז שצוות ההגנה של טראמפ עשה "עבודה נוראית" והיה "לא-מאורגן" ו"אקראי". "הם עשו כל שביכולתם לדבר על הכול חוץ מעל הסוגיה שעל הפרק. כשהם כבר עשו את זה, זה נראה כמעט כאילו הם נבוכים מהטיעונים שלהם".
ברשת צוחקים על "הנאום המבולבל" של קסטור:

הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס, שגם היא הצביעה בעד קיום המשפט, הצהירה כי הייתה "מבולבלת" מדבריו של קסטור, וכי "לא נראה שהוא מעלה טיעון כלשהו, וזו לא גישה שעורכי דין נוקטים בדרך כלל". אפילו הסנאטור הרפובליקני טד קרוז, מבעלי בריתו הנאמנים ביותר של טראמפ בסנאט, הודה שעורכי הדין "לא עשו את העבודה הכי יעילה", ונאמן אחר של הנשיא לשעבר, הסנאטור לינדזי גרהאם, אמר שלא היה ברור לו לאן קסטור חותר בדבריו.
גורמים בצוות ההגנה סיפרו אמש כי עורך הדין שון היה אמור לעלות לדבר ראשון, לפני קסטור, אבל ברגע האחרון הוחלט להחליף את סדר הדוברים. קסטור עצמו הסביר בצאתו מהדיון שהשינוי נעשה משום שהתובעים הדמוקרטים הפתיעו את ההגנה בעבודה היעילה והטובה שעשו.
היו גם מי שניסו לטעון שהנאום הלא שגרתי של קסטור היה חלק ממהלך מחוכם: יועץ של טראמפ אמר שהצהרות הפתיחה של קסטור היו ללא ספק חלק מ"אסטרטגיה מחושבת" לניהול המשפט, והסביר שאחרי שהדמוקרטים הציגו פתיחה טעונה כל כך מבחינה רגשית חתר קסטור "להוריד את הטמפרטורות לפני שינחית את מכת הפטיש על ציד המכשפות המשפטי הזה ויבהיר שעצם קיום המשפט מנוגד לחוקה". הטענה הזו התקבלה בספקנות רבה בארה"ב.
5 צפייה בגלריה
מאט גייטס בוועידה הרפובליקנית
מאט גייטס בוועידה הרפובליקנית
חבר בית הנבחרים מאט גייטס. "לתת לו לייצג את טראמפ"
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט דונלד טראמפ השני עורך דין הגנה דייוויד שון
ארה"ב משפט דונלד טראמפ השני עורך דין הגנה דייוויד שון
עורך הדין דייוויד שון. "תמיד שואף להשתפר"
(צילום: רויטרס)
קסטור עצמו סיכם את יום הדיונים הראשון במילים: "היה לנו יום טוב". שותפו עורך הדין דייוויד שון, לעומת זאת, אמר: "נצטרך להיות טובים יותר בפעם הבאה. כלומר, אני תמיד מקווה להשתפר. אני מקווה שאוכל לעשות את זה".
גם אם צוות ההגנה של טראמפ ימשיך לאכזב אותו, הסיכוי שיורשע במשפט קלוש. כדי להרשיעו דרושה תמיכתם של 67 מ-100 הסנאטורים, ומכיוון שבסנאט יש כעת תיקו 50-50 בין שתי המפלגות פירוש הדבר הוא שהדמוקרטים יצטרכו לגייס לצדם 17 רפובליקנים. הסיכוי שיגייסו תמיכה שכזו נראה אפסי, משום שאמש הצביעו כל הסנאטורים הרפובליקנים למעט שישה נגד עצם קיום המשפט, ובכך אותתו שלא יתנו יד להרשעה.