המספרים סוגרים על דונלד טראמפ, והנשיא האמריקני מנסה בכל כוחו להטיל ספק בטוהר הבחירות – שבהן מסתמן יותר ויותר כי הוא צפוי להפסיד ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. הנאום שנשא בלילה האחרון, ובו טען כי הדמוקרטים מנסים "לגנוב" ממנו את הניצחון, היה רצוף אמירות חסרות בסיס, יש יאמרו שקרים מוחלטים, וספג ביקורת חריפה גם מצד לא מעט במחנה הרפובליקני.

6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. הרשתות קטעו את השידור החי, חוץ מ-CNN ו"פוקס ניוז"
(צילום: AP)
כמה רשתות טלוויזיה אף קטעו את השידור החי של הנאום – אותו נשא טראמפ מהדוכן בחדר התדרוכים של הבית הלבן שנשא את סמל הנשיא. לפניכם הטענות של נשיא ארה"ב – והעובדות.
טראמפ: "אנחנו שומעים סיפורים שהם סיפורי אימה... אנחנו חושבים שיהיו המון תביעות בגלל שיש לנו כל כך הרבה ראיות וכל כך הרבה הוכחות".
העובדות: טראמפ לא סיפק עד כה אף ראיה לבעיות משמעותיות במערך ההצבעה והספירה של הקולות. למעשה, תהליך ספירת הקולות ברחבי אמריקה מתנהל עד כה ללא תקלות משמעותיות – אף שארה"ב מתמודדת כעת עם התפרצות דרמטית של נגיף הקורונה, שביממה האחרונה אובחנו בה יותר מ-120,000 נדבקים חדשים – שיא עולמי חדש.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ, הלילה. מה זה "קולות לא-חוקיים"?
(צילום: AP)
אחת התלונות המרכזיות של טראמפ, נזכיר, היא שהספירה מתמשכת הרבה מעבר לליל הבחירות, אך למעשה אף מערכת בחירות בעבר לא הסתיימה כבר באותו יום, ואין שום חוק שמחייב זאת או אף ציפייה לכך. מעבר לכך, הזינוק במספר הקולות שנשלחו בדואר ושיעור ההצבעה ההיסטורי – הגבוה זה מאה שנים בארה"ב – מאיטים מאוד את הספירה בחלק מהמדינות, אך לא בכולן (לפירוט על ספירת הקולות בדואר – קראו כאן).
טראמפ: "אם יספרו את הקולות החוקיים, אני מנצח בקלות. אם תספרו את הקולות הלא חוקיים, הם מנסים לגנוב מאיתנו את הבחירות".
העובדות: זו טענה חסרת בסיס. כפי שהנשיא עצמו ציין בנאומו, בחודשים האחרונים הוא תקף שוב ושוב את שיטת ההצבעה בדואר, בטענה שהיא רצופה בזיופים. אולם כמה מחקרים הראו שזיופים באמצעות הדואר, או בכלל בבחירות, כמעט ואינם מתרחשים, ואם כן אז בכמות זעומה וחסרת משמעות. טראמפ ואנשיו לא סיפקו ראיות לכמויות גדולות של קולות "לא חוקיים".
טראמפ: "ניצחנו בכל המקומות החשובים בפער גדול, בעצם, והמספרים שלנו החלו באורח פלא להיעלם... הם רצו לגלות כמה קולות הם היו צריכים, ונראה שהם הצליחו למצוא אותם. הם חיכו וחיכו, עד שהם מצאו אותם".
העובדות: זו טענה שהנשיא כבר השמיע כמה פעמים בימים האחרונים בציוצים שלו, וגם היא חסרת בסיס. הסיבה שהנשיא הוביל בספירה הראשונית בליל הבחירות במדינות מפתח מסוימות, היא שבמדינות רבות ספרו קודם את הקולות מהקלפיות, ורק לאחר מכן את הקולות שנשלחו בדואר, שדורשים הליך אימות מסובך יותר.
העובדה שהנשיא עצמו הטיל ספק בהצבעה בדואר בחודשים שלפני הבחירות תרמה כנראה לכך שרפובליקנים רבים הצביעו כרגיל, בקלפיות, בעוד המוני דמוקרטים הצביעו דרך הדואר, מחשש שיידבקו בנגיף הקורונה בזמן העמידה בתורים הארוכים המשתרכים לעתים קרובות ביום הבחירות.
במדינות מסוימות, כמו פלורידה, ספרו את הקולות מהדואר עוד לפני הקולות מהקלפיות. בפלורידה, טראמפ למעשה הגדיל את הפער שלו מול ביידן עם ספירת הקולות מהקלפיות, שנטו לטובתו. אגב, באריזונה שבה הוא מצמצם במעט את הפער מול ביידן עם ספירת הקולות האחרונים, הנשיא דורש להמשיך את הספירה ולא מתלונן על אף "הונאה".
טראמפ: "בכמה מדינות מתנדנדות, הספירה הופסקה למשך שעות על גבי שעות בליל הבחירות, והתוצאות עוכבו במקומות שאותם מנהלים הדמוקרטים, והופיעו רק אחר כך. והם בהחלט הופיעו, ועל כולם (על הקולות) הופיע השם ביידן, או בערך כולם, אני חושב שכמעט כולם. על כולם הופיע השם ביידן, וזה קצת מוזר".
העובדות: ברשת CNN הסבירו כי אין שום הוכחה שהתוצאות התעכבו מסיבה חשודה כלשהי. הדיווחים של המחוזות במדינות ארה"ב, שהפקידים בהם הם אלו שמנהלים בפועל את הספירה, לעתים דורשים זמן. הדבר נכון במיוחד בבחירות הנוכחיות, שבהן מתמודדים הפקידים המקומיים עם כמות חריגה של קולות שנשלחו בדואר.

ושוב, אין שום דבר "מוזר" בכך שביידן מוביל בספירת הקולות מהדואר. כלי תקשורת ופרשנים התריעו כבר חודשים ארוכים מהובלה מתעתעת של טראמפ בליל הבחירות – עם ספירת הקולות מהקלפיות שבהם יש לו כאמור יתרון – שלאחריה יגיע "גל כחול" של קולות מהדואר, בהם יתרון לביידן.
טראמפ: "הדמוקרטים בפנסילבניה אפשרו לקולות במדינה להיקלט שלושה ימים אחרי הבחירות. אנחנו חושבים שהרבה יותר מזה, ושהם סופרים אותם גם בלי חותמות או זיהוי כלשהו".
העובדות: הנשיא מתייחס בדבריו אלו לאפשרות שניתנת בפנסילבניה לספור קולות שהגיעו בדואר גם שלושה ימים לאחר יום הבחירות, כלומר היום בערב (שעון מקומי) – כל עוד חותמת הדואר מוכיחה שהם נשלחו עד יום הבחירות עצמו.
אלא שהממשל הדמוקרטי של פנסילבניה לא הוא שיזם את האפשרות הזו – היה זה בית המשפט העליון של המדינה שהורה לאפשר זאת. ברקע להוראה הזו עומדים הכשלים המערכתיים שעמם מתמודד שירות הדואר הלאומי בארה"ב. האפשרות לקלוט קולות באיחור, כל עוד נשלחו עד יום הבחירות עצמו, אינה חריגה, וקיימת בעוד כמה מדינות בארה"ב.
6 צפייה בגלריה
מתנגדי טראמפ קוראים לספור קולות ב פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
מתנגדי טראמפ קוראים לספור קולות ב פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
מפגינים נגד טראמפ בפילדלפיה: "לספור כל קול"
(צילום: רויטרס)
טראמפ: "הדמוקרטים בפנסילבניה פנו לבית המשפט העליון של המדינה וניסו לאסור עלינו (להציב) משגיחי בחירות... הם לא רוצים אף אחד שם (במרכזי הספירה). הם לא רוצים שאף אחד יפקח עליהם בזמן שהם סופרים את הקולות".
העובדות: גם זו טענה שגויה. טראמפ מציג בצורה מוטעית סוגיה משפטית שנוגעת אך ורק לפילדלפיה, העיר הגדולה בפנסילבניה. פקחים מטעם הרפובליקנים הורשו לצפות בהליך הספירה שם, אך הם דרשו לצפות בו קרוב יותר ממה שהתירו התקנות. הם עתרו לבית משפט מקומי, עתירה שלה התנגדו הרשויות המקומיות, ובית המשפט פסק לטובתם.
טראמפ: "מנעו מהקמפיין שלנו גישה לצפייה בספירת הקולות בדטרויט".
העובדות: ספירת הקולות שנשלחו בדואר נעשתה במרכז כנסים בעיר הגדולה ביותר במישיגן (שרשתות הטלוויזיה כבר הכריזו שביידן גרף את 16 האלקטורים שלה). באותו מרכז כנסים בדטרויט הוקמו 134 ועדי ספירות נפרדים, וכל מפלגה הייתה רשאית להציב בכל אחד מהם משגיח אחד. לפי הרשויות בדטרויט, לא ידוע להן על רפובליקנים שסולקו משם, אך הן טענו כי כמה משגיחים היו "אגרסיביים" וניסו "לאיים" על סופרי הקולות.
מארק בראוור, בעבר יו"ר המפלגה הדמוקרטית במישיגן, אמר כי הוא היה בתוך מרכז הכנסים בדטרויט וכי בשלב מסוים הגישה לשם נמנעה מכמה אנשים, משני הצדדים, בגלל שלמרכז הגיעו יותר אנשים ממה שהתירו ההגבלות על התקהלויות בתקופת הקורונה.
6 צפייה בגלריה
דטרויט ספירת קולות בחירות ארה"ב
דטרויט ספירת קולות בחירות ארה"ב
במרכז הספירה בדטרויט. כיסו את החלונות
(צילום: AP)
טראמפ: "מערך הבחירות של ג'ורג'יה מנוהל על ידי הדמוקרטים".
העובדות: לא נכון. מזכיר המדינה של ג'ורג'יה, שמופקד על ניהול הבחירות במדינה שנחשבה במשך שנים למעוז רפובליקני, אך כעת מוביל בה ביידן בפער זעום על טראמפ – הוא הרפובליקני בראד רפנסברגר.
טראמפ: "מרכז גדול מאוד של ספירת קולות בדטרויט כיסה את החלונות עם לוחות קרטון גדולים והם רצו גם להגן על מתחם הספירה ולחסום אותו. הם לא רצו לאפשר לאיש לראות את הספירה, למרות שאלו היו משגיחים, משגיחים חוקיים שהיו אמורים להיות שם".
העובדות: החלונות באותו מרכז שעליו דיבר טראמפ אכן כוסו, אך לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית הפקחים הרפובליקנים כבר היו אז בתוך המתחם. לורנס גרסייה, עורך דין מטעם עיריית דטרויט, אמר כי חלק מהחלונות – לא כולם – אכן כוסו, בעקבות תלונות של סופרי הקולות על כך שהקהל שהתאסף מחוץ למרכז צילם אותם. "רק לתקשורת מותר לקחת תמונות בתוך מקום הספירה, והאנשים שהיו בחוץ לא נענו לבקשות להפסיק לצלם את העובדים ואת המסמכים".
6 צפייה בגלריה
קלפי עובדי מועצת הרישום והבחירות של מחוז פולטון סופרים פתקי הצבעה באטלנטה ג'ורג'יה ארה"ב
קלפי עובדי מועצת הרישום והבחירות של מחוז פולטון סופרים פתקי הצבעה באטלנטה ג'ורג'יה ארה"ב
סופרים את הקולות בג'ורג'יה. הצינור התפוצץ ועיכב את הספירה
(צילום: רויטרס)
טראמפ: "בג'ורג'יה, צינור התפוצץ במקום מרוחק שלחלוטין לא היה קשור (למרכז ספירת קולות בעיר אטלנטה)... והם עצרו את הספירה במשך ארבע שעות".
העובדות: הצינור שהתפוצץ בליל הבחירות לא היה מרוחק ממרכז ספירת הקולות באטלנטה. גורמים מקומיים בעיר אמרו כי הצינור התפוצץ ממש מעל החדר שבו הכינו לספירה את המעטפות שנשלחו בדואר. פיצוץ הצינור והנזילה שנגרמה בעקבות זאת אכן הובילו לעיכוב זמני בספירה, אך לפי הרשויות אף פתק הצבעה לא נפגם.
נאומו של טראמפ עורר כאמור לא מעט ביקורת, וכמה מנחי טלוויזיה קטעו אותו באמצעו. "אנחנו צריכים לקטוע כאן בגלל שהנשיא נשא כמה הכרזות שגויות, כולל הטענה שהייתה הצבעה מזויפת", אמר לצופי NBC המנחה לסטר הולט. "אין שום הוכחה להאשמה הזו מצד הקמפיין שלו". רשת CNN ו"פוקס ניוז" היו היחידות ששידרו את הנאום במלואו.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
יתרום חצי מיליון דולר כדי לעזור לטראמפ. הסנאטור לינדזי גרהאם
(צילום: AFP)
גם המושל הרפובליקני לשעבר של ניו ג'רזי, כריס כריסטי, מבעלי בריתו של טראמפ, מתח ביקורת על הנשיא בשידור שבו השתתף ברשת ABC (שגם היא קטעה את הנאום). "תראה לנו הוכחות", הוא אמר, "לא שמענו עד היום שום דבר על ראיות".
מנגד, בעל ברית אחר של הנשיא, הסנאטור מדרום קרוליינה לינדזי גרהאם, אמר שההאשמות של טראמפ הן בגדר "רעידת אדמה", ואף הצהיר שיתרום 500,000 דולר לצוות עורכי הדין שהקים טראמפ כדי לנהל קרב משפטי על תוצאות הבחירות.
"אני סומך על אריזונה, אני לא סומך על פילדלפיה", אמר גרהאם, בהתייחסות לאופן ניהול הספירה של הקולות בשני המקומות. בפילדלפיה שבפנסילבניה הדמוקרטים עומדים בראש הממשל המקומי, ובאריזונה הממשל הוא רפובליקני. את הדברים שלו אמר גרהאם שעות ספורות לאחר שבנו הבכור של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, תקף רפובליקנים בכירים בטענה שלא נעמדו לימין אביו.