הממשלה אישרה הערב (יום ב') את ההגבלות החדשות על הישראלים שחוזרים מחו"ל. לפי ההנחיות החדשות, כל ישראלי שישוב לארץ, מכלל המדינות, יצטרך לשהות בבידוד במלוניות קורונה. התקנות ייכנסו לתוקף מיום רביעי ב-22:00. עד אז, יש חובת בידוד ביתי על כל השבים מחו"ל.
2 צפייה בגלריה
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג מחכים לנחיתת המטוס מבריטניה
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג מחכים לנחיתת המטוס מבריטניה
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
על פי התקנות שאושרו, כל ישראלי שישוב לארץ יהיה חייב לשהות בבידוד במלוניות קורונה ייעודיות במשך 14 ימים, או 10 ימים אם עבר שתי בדיקות קורונה שליליות בכניסתו למלונית ולקראת סוף התקופה. החובה לשהות במלוניות הקורונה תחול מיום רביעי ב-22:00 ועד ל-1 בינואר 2021. האחריות על ביצוע בדיקות הקורונה לשבים מחו"ל תהיה באחריות משרד הביטחון.
אם לא יהיה מספיק מקום במלוניות לכל הישראלים שיחזרו ארצה, התקנות מסמיכות את משרד הבריאות להכריז על מדינות שלגביהן אין יותר סיכון גבוה להתפשטות המוטציה בהשוואה למדינות אחרות. הישראלים שיחזרו ארצה ממדינות אלו לא יהיו חייבים בהגעה למלונית ויעברו לבידוד תחת תוכנית "כנפי חיל".
2 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
ישראלים שחזרו מבריטניה ונשלחו למלונית קורונה
במסגרת התקנות, משטרת ישראל תקבל את פרטי הנוסעים של אותם הנוסעים שהועברו לבידוד ביתי במסגרת תוכנית "כנפי חיל" ותמקד את פעילות האכיפה כלפי אותם אזרחים. אם ייוודע על אזרחים ששבו מחו"ל ואינם מקפידים על תנאי הבידוד הביתי ימוקדו בהם פעולות האכיפה.
לפי חוות הדעת של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שצורפה לתקנות, לא כל החוזרים לארץ שחייבים בבידוד מקפידים על חובת הבידוד. נתוני משרד הבריאות מציגים כי שליש מהישראלים שחזרו ארצה והיו חייבים בבידוד בין התאריכים 25 באוקטובר עד 25 בנובמבר הקפידו על הנחיות הבידוד.
"בהתאם לנתונים כאמור, קיים סיכון מוגבר להגעת חולים לישראל, והתפשטותו בישראל", כתבה אלרעי-פרייס. "על מנת למנוע החמרה ברמת התחלואה בישראל כתוצאה מתחלואה 'מיובאת' של חוזרים ממדינות אלו, ופרט הנגיף המוטנטי, ולשם מניעת המשך התפשטות המחלה, יש צורך בריאותי לקבוע חובת בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה".