שידור חי מוועדת החוקה

שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש משתתפים היום (שני) בדיון בוועדת החוקה ומפרטים על התקדמות פרויקט "הדרכון הירוק" למתחסנים ולמחלימים מקורונה. הפרויקטור הדגיש בדבריו כי הוא מעודד את הציבור להתחסן, אך אמר כי גם מי שלא יעשה זאת יוכל לקבל דרכון ירוק ל-72 שעות - אם יעבור בדיקה. לדבריו, תוקף הדרכון למתחסנים ולמחלימים יהיה חצי שנה, אך ייתכן שיוארך בהמשך בהתאם לנתונים שיתקבלו לגבי אפקטיביות החיסון.
אדלשטיין התייחס בדיון למצב התחלואה ואמר כי "אנחנו בהתפרצות קשה יותר מחגי תשרי. אתם מכירים את העמדה שלי לסגר מלא. כל פעם שדיברתי על סגר הפכתי לשנוא הציבור, אבל בימים האחרונים הורים וצוותי הוראה אומרים 'מספיק עם הסיפור הזה, תעשו סגר לזמן קצר'".

4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בועדת חוקה
יולי אדלשטיין בועדת חוקה
לעג לפרופ' יורם לס. אדלשטיין
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש בועדת החוקה
פרופסור נחמן אש בועדת החוקה
הפרויקטור נחמן אש
(צילום: ערוץ כנסת)
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר בדיון: "כדי שנוכל להגיע לחסינות עדר במדינת ישראל, אנחנו מדברים על 70% מחוסנים. הדרכון הירוק הוא אמצעי שאנחנו רוצים להשתמש בו לניהול שגרת החיים כאשר מספר המחלימים הולך וגדל".
"הדרכון חשוב לשלושה דברים - חסינות עדר, שכבת הגנה להפעלת שגרת חיים בטוחה וקידום תהליכי פתיחה של המשק", אמר פרופ' אש.

דרכון באפליקציה

בשלב זה הציג פרופ' אש את המצגת שהכין משרד הבריאות לקראת הדיון, שבה נכתב כי המתחסנים יקבלו תעודת מתחסן ודרכון ירוק. תעודת המתחסן תינתן למתחסנים בלבד לאחר מנה שנייה, ותהיה בתוקף משבוע לאחר המנה השנייה למשך חצי שנה. היא מספקת פטור מחובת בידוד וניתנת להורדה מהאינטרנט, לרבות באתרי הקופות. ישנה גם גרסה באנגלית לטובת טיסות לחו"ל.
"דרכון ירוק", מנגד, משמש כתו-מעבר המאפשר כניסה לפעולות. הוא לא יינתן רק למתחסנים, אלא גם למחלימים ולנבדקי PCR ובדיקות מהירות. הוא מונגש על-גבי אפליקציה, בהנפקת טופז פיזי וב-IVR. הוא כולל אישור תו מעבר לבני משפחה וילדים, ויופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק.
לדברי פרופ' אש, "הבדיקות נותנות 72 שעות של מעבר, כמו שעשינו באילת ובים המלח. מי שהתחסן או שהחלים יוכל להיכנס למקומות, למשל להבימה, ומי שלא יוכל לעשות בדיקה ואז ללכת למופע כזה או אחר. לא יהיה סגר לחצי מדינה בזמן שחצי מדינה תהיה חופשית. זה לא יכול להיות".
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
הפעלת הדרכון לא תחייב מיכשור מיוחד בבתי העסק. החיסון של פייזר באיכילוב
(צילום: AFP)
בשלב זה, משרד הבריאות מדגיש כי הדרכון הירוק לא יופעל במערכת החינוך, במקומות העבודה, בחנויות הרחוב, בתחבורה הציבורית ובבתי התפילה. במשרד אמרו כי יהיה ניתן להפעיל את הדרכון הירוק במופעי תרבות, אירועי ספורט, כנסים, אירועים ומוזיאונים. ייתכן שהוא כן יופעל במסעדות, בתי קפה, קניונים, מלונות, חדרי כושר ובריכות השחייה.
"לצד הפעלת הדרכון הירוק, יימשכו הגבלות תפוסה והתקהלות לפי מצב התחלואה הכללי", נכתב במצגת של משרד הבריאות, והדגישו כי "הפעלת הדרכון לא תחייב הצבת מיכשור מיוחד בבתי עסק". הזיהוי והאישור בכניסה לכל מקום ייעשה ככל הנראה באמצעות אפליקציה או תעודה מודפסת.
נציג משרד החוץ, אילן פלוס, אמר כי המשרד שלח למדינות אחרות מידע לגבי הדרכון הירוק. "ישנן מדינות שמאחורינו מבחינת תהליך החשיבה, ברגע שנדע מה התשובות שלהן נוציא דו"ח", אמר. "יש כבר שיח ברמה של ארגונים בינלאומיים. האיחוד האירופי הנחה את נציבות האיחוד לגבש נייר עמדה לגבי הנושא והמשמעויות".
"מבחינת משרד החוץ, הדרכון הירוק חשוב מאוד", הוסיף פלוס. "אנחנו לא מושבתים כרגע, אבל הפעילות הבינלאומית מאוד קשה. 
4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
משרד הבריאות בקשר עם חברות טכנולוגיות. פרופ' גרוטו
(צילום: שמוליק דודפור)
אדלשטיין, אגב, לעג בתחילת דבריו לפרופ' יורם לס, שהתנגד למדיניות הטיפול במגפה אבל התחסן לקורונה: "סיפרו לי שהוא בא לפני כמה ימים להתחסן. מישהו אמר שהנגיף מאוד הופתע, אז מישהו אחר אמר, 'אבל אין דבר כזה פרופ' לס'". לאחר מכן תקף אדלשטיין: "נציגי משרד הבריאות מגיעים לוועדות הכנסת, לא דווקא הוועדה הזו, ולא ניתנת להם הזדמנות לומר מילה. הם רק שומעים עלבונות. שלוש שעות של זמן יקר של בכירים שיושבים וכל פעם שמנסים לדבר אומרים להם בסגנון האקדמי הידוע 'תשתוק, מה אתה מבין?'. רוב הדברים הללו לא קרו כאן, אבל גם פה קרו דברים".
כבר בתחילת חודש אוקטובר דרש יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר ממשרד הבריאות להציג מתווה מסודר לפתרון טכנולוגי, שיאפשר להעלות את ההשתתפות בכוח העבודה ולהחזיר ענפים שלמים במשק לפעולה באמצעות שימוש בדרכון ירוק למחלימים מקורונה ובהמשך גם למתחסנים ולנבדקים (לפרק זמן של 72 שעות). המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, השיב כי המשרד נמצא בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות כדי להתקדם בנושא וטען כי הקושי העיקרי הוא במניעת זיופים.
בדיון היום מבקשת ועדת חוקה, חוק ומשפט לבחון את סטטוס ההתקדמות של הפקת הדרכון הירוק, הפעלתו באופן בטוח ומפוקח וההחרגות שיחולו על המתחסנים והמחלימים בהתאם לכללי משרד הבריאות.
על פי המתווה שמגובש בימים אלה, הדרכון הירוק יונפק למתחסנים שבוע לאחר הזריקה השנייה, מה שיעיד על כך שהם מחוסנים. עדיין לא ברור אילו הטבות יקנה אותו דרכון ירוק, אך כבר כעת ניתן להעריך בסבירות גבוהה שהמחוסנים לא ייאלצו להיכנס לבידוד אם נחשפו לחולה מאומת, לא ישהו בבידוד עם חזרתם ממדינה אדומה ולא יחויבו בבדיקות או בהצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה בעת הכניסה ל"אי ירוק" (כפי שהיו אילת ואזור המלונות בים המלח לפני הסגר).