ביום הראשון למבצע החיסונים בישראל חוסנו הצוותים הרפואיים. מהבוקר (שני) חיסון הקורונה של פייזר כבר יינתן לציבור הרחב, בינתיים לבני 60 ומעלה. אז כיצד ניתן לקבוע תור, איפה אפשר להתחסן ומה ההטבות שעשויות להתקבל לאחר הזריקה השנייה? ynet עם התשובות לשאלות.

מי יכול להתחסן?

בשלב זה אך ורק בני 60 ומעלה, וחברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים. הגעת כמות גדולה יותר של חיסונים עד סוף החודש צפויה לפתוח באופן הדרגתי את הנגישות לחיסון ליתר האוכלוסייה. עם הזמנת התור יש לוודא כי נקבע גם תור לזריקה השנייה, שאמורה להינתן בין היום ה-19 ליום ה-21 לאחר הזריקה הראשונה.
4 צפייה בגלריה
מתחסנים המרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב
מתחסנים המרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב
חיסון אנשי צוות באיכילוב, היום
(צילום: gettyimages)

כיצד ניתן להזמין חיסון?

באמצעות המוקדים הטלפונים, האפליקציות של הקופות ואתרי האינטרנט שלהן. במהלך סוף השבוע האחרון נרשמו עומסים כבדים במוקדים הטלפוניים של הקופות, בעיקר בשתיים הגדולות - כללית ומכבי. בקופות אמרו בתגובה כי הן תגברו את כוח האדם במוקדים. ייתכן שבימים הקרובים ניתן יהיה להזמין תוך זמן קצר יותר תור לחיסון נגד קורונה במוקדים בטלפונים – אך זה עשוי לקחת עוד מספר ימים. לכתבה המלאה על הכאוס בדרך לחיסון - לחצו כאן.

האם ניתן עוד לקבוע תורים לשבוע הנוכחי?

זה בעיקר תלוי באזור המגורים. זמינות התורים משתנה בין הקופות השונות ובעיקר בין האזור הגאוגרפי. לקופת החולים כללית קבעו עוד 70 אלף מבוטחים תור לחיסונים נכון לאתמול בערב להמשך החודש. בקופת החולים מכבי קבעו כ-50 אלף מבוטחים, במאוחדת נקבעו תורים לעוד כ-23 אלף מבוטחים ובקופת החולים לאומית כ-5,000 מבוטחים קבעו תורים.

איפה מוקדי החיסונים?

ביום שלישי צפויים ככל הנראה להיפתח מוקדים משותפים לארבעת קופות החולים ביישובים הבאים: נהריה, כרמיאל, קריית גת, אילת, בית שמש, שפרעם, דימונה, ערד, צפת, קריית שמונה, שדרות ואום אל פחם. זאת במקביל לרשימת המוקדים ביישובים הבאים שחלקם צפוי להיפתח הבוקר וחלקם בהדרגה עד סוף השבוע:
קופת חולים כללית: תל אביב (היכל שלמה), ירושלים (מרפאת גונן ח'), חיפה (לין + זבולון), אשקלון (יועצת אשקלון), רהט (מרכז מסחרי), באר שבע (נווה זאב), פתח תקווה (מרפאת רוטשילד), בני ברק (אזורית), עפולה (מרפאת עומר), נצרת (מרפאת דיאנה), טבריה (מרפאת רקתי), מודיעין (מוריה), ראשון לציון (נחלת יהודה), נתניה (עיר ימים פולג), רעננה (שועלי).
קופת חולים מאוחדת: ירושלים (הטורים + משגב לדך), חדרה (מרפאת חדרה), אשדוד (קרן היסוד), תל אביב (שפרינצק), כרמיאל (מרפאת כרמיאל), חיפה (בית מאי), נתניה (סמילנסקי), רחובות (בנימין).
קופת חולים לאומית: תל אביב, ירושלים, נתניה, פתח תקווה, אשדוד, באר שבע, חולון, עכו, חיפה, עראבה.
קופת חולים מכבי: הרצליה, אשקלון, חולון, תל אביב, בני ברק, חיפה, קריית שמונה, באר שבע, ירושלים, גבעתיים, קריית מוצקין, נתניה, פתח תקוה, דימונה, אשדוד, קריית גת, בית שמש, ראשל"צ, מודיעין, נהריה, כרמיאל, נוף הגליל, אילת.
4 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים
בית החולים הדסה עין כרם בירושלים
חיסון בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים
(צילום: EPA)

כמה חיסונים יש בישראל?

ככל הנראה 700 אלף, אך משרד הבריאות לא פרסם את כמות המנות באופן רשמי. עד סוף החודש הנוכחי צפויים להגיע לישראל בסך הכול, כולל אלו שהגיעו עד כה, ארבעה מיליון מנות חיסון.

באיזה חיסונים ניתן להתחסן כרגע?

של חברת פייזר בלבד. ההערכה במערכת הבריאות כעת היא שהחיסונים של חברת מודרנה יהיו זמינים בישראל רק לקראת חודש מרץ, אך הדבר עשוי להשתנות וייתכן כי מועד הגעתם יוקדם.

האם אוכל לבחור בעתיד בין החיסון של פייזר לחיסון של מודרנה?

לא ברור, אך ככל הנראה התשובה היא לא. כמו כן, ייתכן כי ברבעון השני של 2021 יהיו בישראל רק חיסוני מודרנה, והם יחליפו את אלו של פייזר.

האם אפשר לקבל זריקה ראשונה של פייזר ושנייה של מודרנה?

לא. שתי מנות החיסון צריכות להיות של אותה חברה.
4 צפייה בגלריה
מתחסנים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון
מתחסנים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון
בית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: AP)

אלו אפשרויות צפויות להיפתח בפניי לאחר הזריקה השנייה?

בחלון הזמנים שבין הזריקות כל המגבלות תקפות גם על אלו שקיבלו את מנת החיסון הראשונה. שבוע לאחר הזריקה השנייה יונפק למתחסנים "דרכון ירוק" שמעיד על כך שהם מחוסנים. מה בדיוק מקנה הפנקס הירוק? הפרטים הללו עוד לא נסגרו לחלוטין, אך כבר כעת ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי המחוסנים לא ייאלצו להיכנס לבידוד אם נחשפו לחולה מאומת, לא ישהו בבידוד עם שובם ממדינה אדומה (יש לציין כי החל מהשבוע הבא כלל המדינות יהיו אדומות) ולא יחויבו בבדיקות או בהצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה בעת הכניסה ל"אי ירוק".

מהו אי ירוק?

מרחב אליו ניתן להיכנס, בדומה לבתי המלון באילת ובים המלח. רשימת האיים הירוקים לאחר מתן החיסונים טרם נסגרה, אך ניתן להעריך כי מדובר על בתי קולנוע, מסעדות, חדרי כושר, תיאטראות ועוד. מי שיוכל להיכנס לאותם איים ירוקים הם בעלי הפנקס הירוק או כאלו שיציגו תוצאה שלילית לבדיקת קורונה. כאמור, החלטה סופית בעניין מתווה האיים הירוקים טרם התקבלה.

אם אני בוחר שלא להתחסן, האם אוכל לטוס לחו"ל?

מוקדם לקבוע, וביתר שאת קשה לדעת זאת ברקע התפרצות מוטציה חדשה של נגיף הקורונה שהובילה מדינות רבות לאסור על טיסות מבריטניה. ואולם, לפחות בתקופה שלאחר עידן החיסונים מדינות רבות צפויות לדרוש - בדומה למתווה האיים הירוקים המתגבש - "פנקס ירוק" או בדיקת קורונה שלילית. ייתכן כי בדיקת קורונה שלילית לא תספיק ומדינות מסוימות יכניסו לשטחן אך ורק מחוסנים. כל מדינה עשויה לגבש מדיניות שונה באשר לכניסת תיירים אליה, אך זהו הכיוון שאליו צועדים.

אם אני בוחר לא להתחסן, האם אוכל להגיע לאירועים משפחתיים?

עוד לא ברור מה יהיו מגבלות ההתקהלות לאחר ירידת שיעורי התחלואה הצפויה לאחר חיסון חלק משמעותי מהאוכלוסייה. ייתכן כי גם בכניסה לאירועים משפחתיים יהיה צורך בהצגת הפנקס הירוק.
4 צפייה בגלריה
בית החולים הלל יפה
בית החולים הלל יפה
בית החולים הלל יפה בחדרה
(צילום: gettyimages)

אני חושש שחשתי בתופעת לוואי בעקבות החיסון. למי עליי לפנות?

אלא אם מדובר על תופעת לוואי חריגה במיוחד, יש לעדכן את רופא המשפחה בתופעות הלוואי שהופיעו לאחר קבלת החיסון. רופאי המשפחה עודכנו בדבר שורת תופעות הלוואי שעשויות להופיע בעקבות החיסון ובדבר הצורך לעקוב אחריהן, אך גם על המתחסנים להיות עירנים למצבם הגופני לאחר קבלת החיסון.

האם אחרי החיסונים יש להמשיך לעטות מסכה?

כן. עד שינוי בהנחיות משרד הבריאות, שלא צפוי בחודשים הקרובים, תימשך חובת עטיית המסכה - גם למחוסנים.

מתי צפויה חזרה לשגרה מלאה?

במערכת הבריאות מעריכים כי יחול מפנה משמעותי בשיעורי התחלואה בחודש מרץ, אם הציבור אכן יתחסן בשיעורים גבוהים. פרויקטור הקורונה נחמן אש אמר באולפן ynet שהוא מקווה שאת פסח נחגוג כרגיל.
פורסם לראשונה: 22:48, 20.12.20