יומיים לפני סיום תקופת סכסוך העבודה שעליו הכריזו בגלל מחסור חמור בתקנים לאחיות ואחים בבתי החולים, מודיעות האחיות: אנחנו קורסות. אם לא נקבל באופן מיידי תוספת כוח אדם – נשבות.
הפתיחה המחודשת של מחלקות הקורונה בעקבות התפרצות הגל השני, במקביל לפעילות בחדרי המיון לחשודים שנדבקו בנגיף וכניסתן של אחיות רבות לבידוד – החמירו באופן משמעותי את מצוקת כוח האדם עמה התמודדו האחיות עוד לפני המשבר בחצי השנה האחרונה.
5 צפייה בגלריה
האחים והאחיות מאיימים להפסיק את עבודתם
האחים והאחיות מאיימים להפסיק את עבודתם
"טועה מי שחושב שהחולים מקבלים היום טיפול ראוי". האחים והאחיות מאיימים בשביתה כוללת
(צילום: יובל חן )
על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול, 759 אחיות שהו בבידוד. לשם השוואה, חודש בדיוק לפני כן מספר האחיות ששהו בבידוד עמד על 124 בלבד – עלייה של יותר מ-500%. המשמעות: הנטל נחלק בין פחות אחיות, אך מספר המחלקות המתופעלות, כמו גם מספר החולים, עולה.
אתמול שיגרה אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות בישראל, מכתב לשר האוצר ישראל כץ, ובו דרשה להיפגש עמו על מנת למנוע השבתה, עוד לפני שהחוק מתיר לה להוציא אל הפועל צעדים ארגוניים.
"האחיות קורסות, אי אפשר יותר", אומרת כהן, "המערכת תושבת. נקודה. אין אצלי איומי סרק, נתנו זמן לכולם, גם לפני שהכרזנו על סכסוך העבודה. אני לא צריכה תמיכה ציבורית כדי לצאת למהלך הזה, אני לא בבחירות. מה שאנחנו צריכים כרגע זה כוח אדם. מפקירים את החולים ואת האחיות ומייבשים את מערכת הבריאות".
5 צפייה בגלריה
אילנה כהן בדיון על המו"מ עם הסתדרות האחיות
אילנה כהן בדיון על המו"מ עם הסתדרות האחיות
"אצלי אין איומי סרק". יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן
(צילום: מוטי קמחי)
כהן צפויה להודיע בקרוב על מועד השביתה. אמש היא סיפרה על המתרחש כעת בבתי החולים בתקופת הקורונה: "רכשו מכונות הנשמה אבל לא הכשירו אחיות בשביל להפעיל אותן; חידשו את הפעילות בבתי החולים בלי להוסיף תקנים, ופתחו מחלקות קורונה בלי להוסיף כוח אדם. מזמן אזרחי מדינת ישראל היו צריכים לקום כדי לקבל טיפול כמו שצריך. ודאי ששביתה היא אופציה ריאלית".
בסוף החודש שעבר הכריזה כאמור ההסתדרות על סכסוך עבודה. "למרות ההחלטה על הקצאת תקני אחים ואחיות לצורך טיפול בחולי הקורונה, לא אוישו אותם תקנים. הנהלות בתי החולים לקחו אחים ואחיות ממחלקות אחרות, העמוסות ממילא", נכתב בהודעה על הסכסוך. "משמעות הדברים היא שהאחים והאחיות נאלצים לעבוד בהיעדר כוח אדם ותחת עומסים כבדים, שפוגעים ביכולתם להעניק טיפול ראוי לכלל המטופלים".
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
"רוצים לפתוח מחלקות קורונה? תביאו תקנים". בבית החולים שיבא
(צילום: AFP)
מצבן הקשה של האחיות מוכר היטב גם למנהלי בתי החולים. "יש מחסור גדול בתקנים של אחים ואחיות אל מול מספר המיטות שאנחנו מפעילים בתוך בתי החולים", אומר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים.
"אנחנו מדברים על מאות ואולי אפילו יותר מאלף תקנים חסרים", הוא מוסיף. "המחסור בא לידי ביטוי בתקופת הקורונה, שבה העבודה בתנאי מיגון מחייבת הקצאה של הרבה מאוד אחיות ורופאים מתוך המערכים המדולדלים ממילא של טיפול נמרץ ומחלקות פנימיות. המחלקות למעשה עובדות בלי תקנים. יש כל מיני פערים היסטוריים שלא הושלמו. התפרצות הקורונה חשפה את המצוקה בצורה הכי קיצונית. יש לזכור שמי שבסופו של דבר מפעיל את בתי החולים אלה האחיות, שמטפלות בחולים במסירות רבה".
5 צפייה בגלריה
"הקורונה חשפה את המצוקה בצורה הכי קיצונית". פרופ' ארנון אפק
"הקורונה חשפה את המצוקה בצורה הכי קיצונית". פרופ' ארנון אפק
"הקורונה חשפה את המצוקה בצורה הכי קיצונית". פרופ' ארנון אפק
(צילום: עידו ארז)
אין זו הפעם הראשונה שהאחיות מאיימות בצעדים ארגוניים – ומוציאות אותם לפועל. במהלך חודש יולי לפני שנה שבתו אחיות בבתי החולים, שיבשו את הפעילות בחלק מן המחלקות וצמצמו את עבודתן בחדרי הניתוח. בהמשך התערב בין הדין לעבודה וקרא לצדדים לצאת להליך גישור.
בנוסף, בשבועות האחרונים נחשפה גם המצוקה של אחיות בריאות הציבור, אשר אמונות על ביצוע החקירות האפידמיולוגיות. בפועל, רק 27 מהן היו אחראיות על ביצוע החקירות לאלפי בני אדם שאובחנו עם הנגיף.
5 צפייה בגלריה
מיטה בית חולים תל השומר
מיטה בית חולים תל השומר
"לפני הבחירות כולם דיברו על מערכת הבריאות, איפה כל ההבטחות עכשיו?"
(צילום: שאול גולן)
"אתם רוצים לפתוח מחלקות קורונה? תביאו תקנים", הוסיפה כהן. "1,500 אחיות קיבלו הסמכה ועברו את המבחנים. טועה מי שחושב שהחולים מקבלים היום טיפול ראוי. הגיע הזמן שמערכת הבריאות תעמוד בראש סדר העדיפויות. לפני הבחירות כולם דיברו על מערכת הבריאות, איפה כל ההבטחות עכשיו? עד שלא מפעילים כאן כוח לא מתייחסים אליך. לא נקבל את מה שאנחנו מבקשות? האופציה של השביתה תתממש. נקודה".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר תקצב כ-10 מיליארד שקל להתמודדות מערכת הבריאות עם מגפת הקורונה. במסגרת זו 800 תקני סיעוד נוספו בחודשים האחרונים לתגבור בבתי החולים ומערך בריאות הציבור".