ההגבלות על נתב"ג מוסרות אחרי חודשיים, אבל יומיים לפני הבחירות מספר היוצאים מישראל צפוי להיות גדול ממספר הנכנסים למדינה: מחצות (בין שבת לראשון) יפוגו ההגבלות על נתב"ג, כך שתבוטל המגבלה על כניסת 3,000 איש מדי יום לארץ ואיתה גם הצורך לאישור של ועדת החריגים טרם היציאה לישראל עבור אלו שאינם מחוסנים או מחלימים.
אמש אישרו חברי קבינט הקורונה את תיקון תקנות נתב"ג בעקבות פסיקת בג"ץ, אך ציינו כי היקף הטיסות היומי יוגבל לקיבולת האפקטיבית של נתב"ג, שמושפעת הן מהצורך לעמוד בדרישות תקנות הקורונה והן מהצורך לביצוע בדיקות וריחוק חברתי. גורמים בנתב"ג אומרים שאפשר לקלוט כ-7,000 איש ביום אם יש צורך לשמור על מרחק של 2 מטר בין אדם לאדם, אבל בכל מקרה מנסים בשדה התעופה להקטין את מרחק זה ל-1.5 מטר בין אדם לאדם.
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
לפני חודשיים: נתב"ג נסגר
לפי ההחלטה שאישרו השרים תבוטל מגבלת 3,000 הנוסעים ביום ויבוטל המנגנון לאישור טיסות חריגות. בכל מקרה, זרים שרוצים להיכנס לישראל עדיין יצטרכו להגיש בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה לפני ההמראה. לצד זאת, תבוטל חובת מדידת החום לנוסעים בכניסה לטרמינל וטרם עלייה למטוס, בדומה לקיים בכלל המשק.
כחלק מההיערכות בנתב"ג עם חזרתן לפעילות של חברות תעופה רבות וההגדלה המשמעותית של יעדי הטיסה, הוצבו באולם מקבלי הפנים ובאוהל הצמוד בטרמינל 3 עשרות עמדות בדיקות קורונה לנוחתים בישראל. היום 8,400 נוסעים צפויים לעבור בנתב"ג ב-60 טיסות, כשרגע לפני הבחירות ביום שלישי דווקא מספר הממריאים צפוי להיות גבוה יותר: 3,800 נוסעים נוחתים ו-4,600 ממריאים.

המגבלות מוסרות לאחר שביום רביעי האחרון קבע בג"ץ בהחלטה דרמטית כי תקנות הממשלה להגבלות על נתב"ג "אינן חוקתיות", בין היתר בגלל פרק הזמן הממושך שבו חלות ההגבלות, מבלי שניתנה לאזרחים שהות מספקת להתארגנות ומבלי שהובהר המועד שבו יוסרו - דבר הפוגע בזכויות האזרח.
במשרד הבריאות אמרו כי פתיחת השמיים עלולה להוביל לכניסת וריאנטים מסוכנים לישראל ולהעלות את התחלואה וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת חריפה. "גם ההחלטה השגויה הזאת של בג"ץ, ההחלטה חסרת האחריות, לא תגרום לכך שיהיה סגר נוסף", אמר שלשום.
מאז החלטת בג"ץ ניסו גורמי הממשלה - בהם משרדי התחבורה והבריאות, המל"ל והייעוץ המשפטי - למצוא נוסחה חדשה שתאפשר שליטה על אלפי הישראלים שיגיעו ארצה ואמורים להמשיך לבידוד ביתי. בין היתר הועלו האפשרויות להגביל את מספר הנכנסים ל-7,000 מדי יום ולחייב בדיקת אנטיגן בכניסה לישראל, אולם הניסיונות לא צלחו.

מעבר טאבה נפתח מחדש

לצד פתיחת השמיים, ייפתח היום גם מעבר טאבה למבקשים לצאת לסיני בתו סגול, במתווה זהה למתווה נתב"ג. השבים יידרשו לערוך בדיקות בדומה לכללי נתב"ג. התקנות הנוגעות לסגירת המעבר יפקעו בחצות, ועם פקיעתן אושרה בפועל פתיחת המעבר.
שר הביטחון בני גנץ ושרת התיירות אורית פרקש-הכהן מכחול לבן סיכמו עם השרים הרלוונטיים כי יינתנו כמה ימים להיערך למעבר בטוח ומאורגן, זאת במקביל לבחינה משפטית של המתווה שהציגה המפלגה, מתווה המגביל במכסה את כמות הנכנסים בכדי למנוע התקהלויות במעבר, בדגש על חג הפסח.
פורסם לראשונה: 21:58, 20.03.21