בעוד 13 יום תתקיים מערכת הבחירות הרביעית בישראל בתוך שנתיים - והשנייה בזמן מגפת הקורונה. אלא שבזמן שבבחירות הקודמות היו 19 מאומתים לנגיף, כעת מספר הנדבקים כבר חצה את ה-800 אלף, ומתוכם כמעט 40 אלף הם חולים פעילים - שעדיין לא ידוע היכן יצביעו. גם לכם עדיין לא ברור איפה הקלפי שלכם? בידקו כאן את מקום ההצבעה (בעזרת מספר תעודת זהות ומועד ההנפקה).
אתרו את הקלפי שלכם, בקישור הזה כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
אתגר הקורונה הביא את ועדת הבחירות לערוך שינויים רבים בכדי לשמור על בריאות הציבור, לצד מימוש זכות ההצבעה. השבוע - אחרי חודשיים של עבודה סביב השעון - עדכנה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, בהתפתחויות ובמהלכים שנעשו לקראת יום הבחירות. ועדיין, סוגיות רבות טרם נפתרו. הנה כמה מהשאלות הפתוחות לקראת יום ההצבעה.
6 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
חולים ומבודדים יצביעו בקלפיות ייעודיות. הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
(צילום: EPA)

כמה חולי קורונה ומבודדים יהיו ביום הבחירות?

סימן השאלה המרכזי מרגע ההכרזה על קיום בחירות בצל הקורונה הוא כמה קלפיות ייעודיות יידרשו להקים עבור חולי הקורונה והמבודדים, שם עובדי הקלפי יהיו ממוגנים מכף רגל ועד ראש ועם תנאי היגיינה מחמירים. עם תחזיות שמשתנות מדי יום וצפי לעלייה בתחלואה אחרי פתיחת המשק הגדולה בימים האחרונים, בוועדת הבחירות מציינים כי עד לרגע האחרון הם לא יידעו כמה חולי קורונה ומבודדים יהיו בישראל ביום הבחירות. בכדי למנוע עומסים בקלפיות אלה, בוועדת הבחירות נערכים לכמאה אלף חולי קורונה ומבודדים סך הכול, בתקווה שהמספר לא יהיה גבוה מזה.

איך יגיעו החולים והמבודדים לקלפי?

מה שהדאיג את נציגי משרד הבריאות מראשית מערכת הבחירות הזאת הוא שחולי קורונה ימצאו בהזדמנות לצאת מהבידוד הביתי דרך להסתובב בחוץ ולסכן את הציבור בדרך אל הקלפי ובחזרה ממנו. החשש הזה ירד מעט, לאחר שמנכ"לית הוועדה הודיעה כי הוקם מערך היסעים לחולי הקורונה שנמצאים בבידוד ביתי וכל חולה יגיע בהסעה אישית אל הקלפי וכך גם ישוב אל ביתו. עם זאת, באשר למבודדים עדיין לא ידוע אם יוכלו להגיע אל הקלפי הייעודית באופן עצמאי או שגם במקרה שלהם ייבנה מתווה הצבעה מותאם.
6 צפייה בגלריה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
מבודדים יגיעו לבד? הדגמה של קלפיות לחולי קורונה
(צילום: EPA)

איך ייעשה התיאום להסעת חולה קורונה?

חולי קורונה שנמצאים בבידוד ביתי יידרשו לתאם את הגעת ההסעה אל ביתם שתיקח אותם להצביע בקלפי ייעודית. חולה קורונה שלא יתאם הסעה לא יוכל להצביע ביום הבחירות ולא תתאפשר הגעה עצמאית. בוועדה הסבירו כי ייפתח מוקד טלפוני בכדי לבצע את התיאום וככל הנראה גם אתר ייעודי, אך אלה עדיין לא נחשפו לציבור. עולה השאלה מה יקרה עם חולים שלא יהיו מודעים לכך שהם צריכים לתאם מראש יסתבכו עם הביצוע שלו, האם הדבר יביא לכך שחולים רבים לא יממשו את זכות ההצבעה שלהם?

איפה יוצבו קלפיות ייעודיות לחולי קורונה ומבודדים?

מיקום הקלפיות הייעודיות לחולי קורונה ומבודדים ייקבע בהתאם לתחלואה ביישובים בארץ. כך למשל, אם בירושלים מספר החולים יהיה גבוה, בעיר יוצבו כמה קלפיות ייעודיות ולא אחת. אם בנתניה יהיו חולים בודדים ייתכן שהם יגיעו בהסעה לקלפי בעיר אחרת הסמוכה למקום מגוריהם. בכדי לקבוע את מיקום הקלפיות הללו, לוועדת הבחירות תידרש תמונת מצב עדכנית של התחלואה בישראל ולפיכך ימוקמו הקלפיות ימים ספורים לפני יום הבחירות.
6 צפייה בגלריה
אורלי עדס
אורלי עדס
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס
(צילום: ענת קזולה)

איך יצביעו במחלקות הקורונה?

עו"ד עדס אמרה השבוע כי קלפיות יוצבו במחלקות הקורונה בבתי החולים, אבל לא ליד מיטות חולים. "מי שמונשם או בטיפול נמרץ לא יוכל להצביע, אבל מי שיכול לקום יצביע", אמרה.

האם כל הישראלים יספיקו להגיע מחו"ל להצביע?

השבוע המשיכו להגיע לישראל עשרות אלפי ישראלים ששהו בחו"ל, כאשר עד להחלטת הממשלה לפתוח את נתב"ג היו כמאה אלף ישראלים בחו"ל בחודשים האחרונים שטרם חזרו. כעת הם חוזרים בהדרגה ארצה כאשר מספר הנכנסים הוגבל ל-3,000 איש בלבד מדי יום. בהתחשב בכך שנותרו שבועיים ליום הבוחר, עולה החשש שלא כל הישראלים יספיקו להגיע חזרה בכדי להצביע בבחירות ולממש את זכות ההצבעה.
6 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
איפה יצביע מי שינחת ביום הבחירות? נתב"ג
(יאיר שגיא)

האם תוצב עמדת קלפי בנתב"ג?

בשל הסגירה הממושכת של נתב"ג, בוועדת הבחירות מבינים שיהיו ישראלים רבים שיחזרו ארצה גם ביום הבחירות. כעת, שוקלים להקים עמדת הצבעה בנתב"ג, אך עדיין לא יודעים איך והאם הדבר כדאי. עולה השאלה מה יעשה ישראלי שחוזר מחו"ל באותו היום כשהוא צריך להתפנות למלונית או לביתו, היכן הוא יצביע והאם בכלל יוכל לעשות זאת.

האם הספירה תסתיים עד ערב פסח?

בגלל משבר הקורונה יצטרפו אל הקולות הקבועים של המצביעים במעטפות הכפולות גם חולים, מבודדים, שוהים בבתי אבות וכוח אדם נרחב שתפקידו לתגבר את המערכה הנוכחית. המשמעות: יותר מחצי מיליון מעטפות כפולות שעלולים לגרור עיכוב משמעותי בספירת הקולות.
"אני לא רוצה לחשוב על תרחיש שוועדת הבחירות לא תספיק לסיים את הספירה עד ערב החג", אמרה עו"ד עדס, "אנחנו מקווים שנעמוד בזה, גייסנו את כל המשאבים האפשריים". במקרה שהספירה לא תסתיים תוך 48 שעות, ייתכן עיכוב גדול עקב החג - מפלגות רבות יישארו בערפל, וקיימת אפשרות שתמונת התוצאות לא תהיה ברורה לזמן ממושך.

מה יהיה אחוז ההצבעה?

בבחירות האחרונות לא פחות מ־2,168,329 ישראלים בעלי זכות בחירה נשארו בבית – כמעט שליש מסך כל הבוחרים. המשמעות: עשרות מנדטים פוטנציאליים ירדו לטמיון. בכמה ערים גדולות, שבדרך כלל מזוהות עם ציבור בוחרים משמעותי של המרכז-שמאל, מנדטים רבים "הלכו לאיבוד": בתל אביב-יפו 166,092 תושבים נמנעו מלהצביע – יותר מ-38%. בחיפה 104,139 תושבים לא הצביעו מתוך 249,627 זכאים – כמעט 42%. גם בימין שילמו את מחיר האדישות: בירושלים, למשל, עיר שמצביעה באחוזים גבוהים לליכוד ולמפלגות החרדיות לא הצביעו 152,777 איש מתוך 415,991 זכאים – כלומר כמעט 37%.
6 צפייה בגלריה
אודליה דדון
אודליה דדון
אודליה דדון: "לא מבינה מה השוני בין המתמודדים"
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
מיכאל מגרילוב
מיכאל מגרילוב
מיכאל מגרילוב: "התייאשתי מכולם"
(צילום: גיל נחושתן)
בכל המפלגות מודאגים מהתופעה וחוששים כי השילוב של מיאוס ממערכת הבחירות הרביעית וסכנת הקורונה עלולים לפגוע באחוז ההצבעה הפעם. מי שמאיימים להיעדר מההצבעה הם בעיקר צעירים רבים, בשנות ה־20 וה־30 לחייהם. "אם יש מתלבטת זו אני. לא יודעת אם בכלל אלך להצביע", אמרה אודליה דדון (27) מנתניה, עובדת חברת טכנולוגיה לביטוח. "אין כרגע לדעתי מישהו שמתעלה מעל כולם, שמבטיח ובאמת יקיים. המסרים של חלק מהמועמדים די דומים, כך שאני לא מבינה במה השוני בכלל?"
גם יהודה רחנייב (35) מתל אביב, איש תרבות ואמן, מתלבט אם להצביע. "לא הצבעתי בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, ואני לא רואה שום סיבה להצביע הפעם", אמר. "ראיתי שאין שום אלטרנטיבה שלטונית ולא מצאתי לנכון להצביע. אני אדם מאוד מעורב, אני חי את המציאות הישראלית, אפילו נסעתי להפגין בבלפור. הייתה לי תקווה שמשהו יצמח מההפגנות, שתצמח מנהיגות, וזה לא קרה אז הפסקתי להפגין". מיכאל מגרילוב, בן 22 מחיפה, צפוי גם הוא להישאר בבית: "החלטתי לא להצביע כי התייאשתי מכולם".